Keskustelut Harrastukset Porin kaupunki ei ole huolehtinut Selkämeren kansallispuiston tieasioita kuntoon

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 11)
  • Porin kaupunki ei ole huolehtinut Selkämeren kansallispuiston tieasioita kuntoon

    Porissa ihmetellään, voiko yksityistiellä kulkemisesta vaatia maksua. Kieltokylttejä on noussut yksityisteiden varteen muun muassa Preiviikin suunnalla.

    – Tunnelma on kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa pyrkiminen Viipurin lähistöllä sijaitsevaan isäni kotikylään 1970-luvulla aiheutti sen, että kyläläiset tulivat luudin ja ämpärein vastaan ja estivät kulkumme, porilainen kaupunginvaltuutettu Kaarina Ranne (vihr.) sanoo.
    Ranne oli pyrkinyt tietä pitkin Selkämeren kansallispuistoon. Tien varteen nousseessa kyltissä vedotaan yksityistielakiin ja ilmoitetaan, että tien käytöstä on suoritettava maksu. Ranteen mukaan paikalliset myös valvovat tien käyttäjiä.

    Porin apulaiskaupunginjohtaja Kari Hannus on jo ilmoittanut, että kyltit ovat mitä todennäköisimmin lainvastaisia. Kaarina Ranne toivoo, että kaupunki osallistuisi nykyistä enemmän esimerkiksi kyseisen Preiviikissä sijaitsevan yksityistien hoitoon, jotta tie olisi jatkossakin kaikkien käytössä.
    Yle

  • Puun takaa

    Apulaiskaupunginjohtajan on aivan turha nikotella kylttien laillisuudesta, jos kansallispuistoon on kuljettava yksityistietä pitkin, eikä tiehoitokunta ole saanut tienkäytöstä asianmukaista korvausta.

    Ammatti Raivooja

    Jokamiehenoikeudella eikös saakkin ajaa satunnaisesti yksityisteillä.

    Korpituvan Taneli

    Joka auton oikeutta ei ole olemassa!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Ammatti Raivooja

    Joo eipäs saakkaan jos sitä kyltillä rajoitetaan. Kaikkia yksityisteitä ei oo kuitenkaan kyltillä rajoitettu.

    Gla

    Ammatti Raivooja: ”Joo eipäs saakkaan jos sitä kyltillä rajoitetaan. Kaikkia yksityisteitä ei oo kuitenkaan kyltillä rajoitettu.”

    Periaatteessa noin, mutta jokamiehenoikeudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Kyse on yksityistielaissa määriteltävistä asioista.

    Oma lukunsa ovat laittomat liikennemerkit. Selvyyttä ei taida olla siitä, pitääkö niitä noudattaa vai ei. Ajokieltojen pystyttäjien kannattaisi muistaa edes se, että ajokielto koskee kaikkia (myös merkin asettajaa), ellei sitä ole rajattu koskemaan vain tiettyä käyttäjäryhmää. Usein saa ihmetellä, miten maanomistaja voi tietään käyttää, kun merkki ”ajoneuvolla ajo kielletty” on tien päässä.

    Gla

    Tarkempaa tietoa asian taustoista ei ole, joten jatketaan spekuloimalla.

    Yle: ”Kaarina Ranne toivoo, että kaupunki osallistuisi nykyistä enemmän esimerkiksi kyseisen Preiviikissä sijaitsevan yksityistien hoitoon, jotta tie olisi jatkossakin kaikkien käytössä.”

    Jos tuon ymmärtää niin, että kaupunki osallistuu tien ylläpidon kustannuksiin jo nyt, tie on periaatteessa seuraavat 10 vuotta kaikkien vapaassa käytössä lukuunottamatta yksityistielaissa mainittuja poikkeuksia.

    Toisaalta kaikki tien takana olevat kiinteistöt ovat velvollisia osallistumaan tavalla tai toisella tien kustannuksiin. Miten kansallispuiston maksut jyvitetään, siitä ei taida olla hyvää ohjetta. Tai onko kansallispuistoturismi yksityistielaissa mainittua osakkaan järjestämää toimintaa.

    Metsuri motokuski

    Eikös tuo ajo-oikeus ole aika yksinkertainen, Jos tie saa ylläpitoon yhteiskunnan varoja niin kieltää ei voi satunnaista liikennettä. Jos tie kunnossapidetään ilman yhteiskunnnan tukea osakkaiden toimesta, eikä minään osakkaana ole kunta tai valtio niin liikenteen voit rajoittaa.

    Puun takaa

    Olen täysin varma, että kukaan meistä palstalaisista ei sallisi kansallispuiston kävijöiden ympärivuotista jatkuvaa autoliikennettä yksityisteillämme, jos emme saisi siitä puiston ylläpitäjältä asianmukaista korvausta.
    Porissa on kysymys juuri tästä.

    Metsuri motokuski

    Selvähän se on että ei tällä ”kunnan tai valtion lisenssillä” nyt ihan mahdottomia liikennemäärää ilman korvausta voi hyväksyä. Kohtuus kaikessa.

    Ammatti Raivooja

    Niinkuin kaikissa Suomen tieasioissa niin onko oikein, että valtio verottaa autoilijoita 6 miljardin edestä ja käyttää liikeenteeseen yhden miljardin euron? Tälläisiä eikä puunkuljetus murheita olisi jos hallitus käyttäisi autoilijoilta kerättävät verot teihin.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 11)