Keskustelut Metsänhoito Polttoaine

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 104)
  • Polttoaine

    ”Kustannusten nousu jatkui metsäkonealalla, eniten vaikuttaa polttoaineen kallistuminen” kirjoitti metsälehti.

    En ihmettele ollenkaan.

    Mutta sitä ihmettelen että hiilitaseeseen tai korjattuun puumäärään ei voi imoittaa montako litraa tarvitaan plttpainetta siihen että tuotetaan yksi kuutiometri puuta tehtaan pihaan jalostettavaksi. Kasvatus korjuu kuljetus, kaikki mukaan.  On kuulea niin vähäistä ettei sitä tarvitse huomioida missään.  Kuitenkin sopimuspohjaan perustuen osataan laskea hiilidioksidipäästöt.

    Luulis että en ole ainoa jota kiinnostaisi tietää paljonko sitä löpöä ja bensaa menee sen takia että metsästä korjataan puuta, metsässä kasvatetaan puuta ja jopa jalostus mukaan jos aletaan puhua energiavirroista. Mikä on todelline hiilitase kun motolla  ja metsätraktorilla korjataan räippiä yhteiskunnan tuella energialaitoksissa poltettavaksi?

     

     

  • Visakallo

    Niin Tolopainen, miksi maksaisin nyt 10 000-20 000 euroa ylimääräistä siitä, että saisin nyt ajaa sähköautolla? Kyllä siihen ehtii myöhemminkin, jos ikää, terveyttä ja ajokorttia riittää.

    Tolopainen

    Aika huono kysymys suur metsänomistajalta. Joutuu sitten vähentämään hakkuita, kun haluaa polttaa tuhansia litroja bensaa autossa ja raivaussahassa joka vuosi. Päästöjä pitää kuitenkin vähentää myös Hämeen hitaimpien.

    Visakallo

    Tolopainen taitaa meistä vähentää päästöjään kaikkein tehokkaimmin, kun ei aja eikä sahaa enää ollenkaan.

    Nostokoukku

    Se on helppoa kun rypee vain rahoissaan.

    Visakallo

    Suomi kerää liikenteeltä liki kahdeksan miljardia euroa vuodessa. Tästä yli puolet, eli neljä miljardia kerätään polttoaineiden kautta. Suomella ei valitettavasti ole varaa luopua siitä neljästä miljardista. Jatkossa on myös sähköautoilua verotettava vähintään yhtä paljon.

    Nostokoukku

    Joka muistaa sitä ennustin jo aikoja sitten. Valtio ei tule sietämään sähköautojen verohelpotuksia, eikä myöskään sitä, että käyttökustannukset ovat huhujen mukaan pari euroa sataselle, kun ne dieselillä ovat pari kymppiä. Sitä mukaa, kun liikenne sähköistyy, myös sähkön hinta tulee pysymään korkealla.

    A.Jalkanen

    Verojen kerääminen on helppoa, valtio voi laittaa mieleisensä maksut tulille. Sen sijaan pitäisi kantaa huolta siitä, ettei hirttäydytä yhteen tekniikkaan, vaan mennään monen tekniikan taktiikalla eteenpäin. Kriisitilanteessa sähköauto jää talliin tai tien päälle, jos ei ole käytössä hajautettua tuotantoa tai sähkövarastoa. Metalleja kuluu myös paljon vihreään siirtymään, mutta niiden kierrätystä voidaan tehostaa: vanhasta tuulivoimalastakin ne saatanee talteen.

    Nostokoukku

    Geologian tutkimuskeskus on tästä laskelmia tehnyt. Jos kaikki autot muutetaan sähköiseksi, nykyisistä esiintymistä nykyisellä kapasiteetilla kaivaen tarvittavien metallien saaminen kestää 230 vuotta. Sen jälkeen päästään vasta kierrättämään. Jos mukaan lasketaan kaikki sähköistämiseen tarvittava infra, kaivamiseen menee yli tuhat vuotta.

    Rukopiikki

    Ei se voi olla niin että ihmiskunta on sähkön orja tästä hamaa tulevaisuuteen. Sähkö on kuitenkin ihmislajin historiassa hyvin uusi asia. Ei siitä ole kaun kun pohjoisen kyliä sähköistettiin. Pelottava ajatus että liikkuminenkin olisi täysin sähkön varassa. Siinä olisi kriisitilanteessa yhteiskunta heti polvillaan. Venäjä ei taida ensimmäisenä sähkökantaan siirtyä.

    Nuakka

    Liikenteen ja lämmöntuotannon lamauttaminen tehdään sähköistymisen myötä pelottavan helpoksi. Kantaverkko poikki keskeltä korpea riittävän monesta kohtaa, tulee kiire hitsailla kaminoita kertostaloihin ja etsiä bensaa viimeisiin polttomoottoriautoihin. Tähän menee vielä tietenkin useita vuosia, mutta kannattaisi miettiä ajoissa.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 104)