Keskustelut Metsänhoito ”Pois näkemäraivauksesta.”

  • Tämä aihe sisältää 484 vastausta, 33 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 10 vuotta sitten Gla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 311 - 320 (kaikkiaan 484)
  • ”Pois näkemäraivauksesta.”

    Näin oli otsikoitu Stora Enson uusia ajatuksia ennakkoraivausten toteuttamiseksi.(Koneyrittäjä n:o 10 / 2013)
    SE:n tavoitteena on käyttää samaa raivausohjetta sekä energiapuuhakkuiden ennakkovalmistelussa että ensiharvennusmetsien raivauksissa. Tähän liittyy myös se , että koneella käsiteltävän rungon minimikooksi on määritelty 8 cm rinnan korkeudelta . Raivauksen toteutuksen ajankohta on vähintään 9 kuukautta ennen hakkuuta , jolloin lähes kaikki alle 8 cm rinnan korkeudelta oleva puuaines raivataan maahan tulevalta hakkuualueelta.

    Tämä on jo pitkään odotettu avaus raivaustoiminnan kehittämiseksi oikeaan suuntaan. Ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustaja , kun voi päätellä muiden metsäyhtiöiden siirtyvän nopeasti samaan käytäntöön. Näkemä- / ,” kuulema -”/ pit`ollaraivausten aika on pian historiaa.

  • jees h-valta

    Taitaa se suvi talven keskellä ruveta ahdistamaan?

    jees h-valta

    Tuo saattaa olla tai sitten ei mitä suorittava kovista ylityötuntimääristä. Itselle tuli vähän epäuskoinen olo kovin pitkästä päivästä kun oli tämä e-puukohde viimeisessä moton työpäivässä.
    Hommasin itseni aamulla puoli kahdeksan maissa palstalle ajatuksena jutella hiukan kuskin kanssa ja kuulla jos jotain on mieltä painanut. Noo, kun saavuin koneen lähelle ja sammutin auton aloin kummastella että mikä jäi hurisemaan. Eipä se omasta autosta tullutkaan vaan moton vebastohan siellä humisi. Kuskia ei näkynyt joten läksin kiertämään hakkuuta vielä aika pimeässä kun semmotta aikaa syssyä oltiin. Kun oletin pikapuolin saapuvan kun konekkin jo lämpesi. Päivä valkeni ja kierroskin oli jo tehty ja moto pörisi edelleen. Puoli yhdeksän jälkeen oli pakko lähteä kun oma homma alkoi yhdeksältä. Kun työmaan avauksen kiireet sain pois soitin motokuskille. Hän kertoi juuri saapuneensa palstalle. Kello oli melkein kymmenen! Päivänäköaikaakin oli tuhraantunut jo sievä kotvanen. En kerro tätä yleistääkseni ja onhan lähes kolmetuntia lämmennyt varmasti mukava kone. Mutta eipä noita päivien pittuuksia siellä varmaan ketään perään paljon katsele että voihan sitä tulla tai sitten ei tule. Minulla vain kun henk.koht. ei mahtia tinkiä minuuttiakaan työajasta joskus nuo hiukan ottaa ….

    Puun takaa

    Ei sitten Jessellä tullut mieleen soittaa motokuskille jo ennen työmaavierailua?
    Ainakin meilläpäin on nykyisin sellainen ohjeistus, että kuskille soitetaan ensin ja hakkuutyömaalle mennään vasta sen jälkeen huomioliivit päällä.
    Harjavallassa tämäkin asia on tietysti toisin.
    Asiakaspalvelun ja konekuskin työaikakäytäntöjä on aika turha verrata keskenään.
    Kuljettajalla saattaa olla myös muita työtehtäviä ennen koneelle saapumista.

    Hiluxmetsuri

    Ihan vaan kysymyksenä: mistä saan motokuskin numeron jos asiaa on? Onko se jossain hakkuutyömaakyltissä?

    Puun takaa

    Meillä kuljettajat soittavat puunmyyjälle ennen hakkuun aloittamista.
    Jos näin ei ole, on numero sitten kysyttävä puunostajan edustajalta.
    Hänen numeronsa on puukauppasopimuksessa.

    Hiluxmetsuri

    Niin, mitä jos tulen vaikka naapurina työmaalle eikä minulla siis ole tiedossa puunostajaa eikä mitään muutakaan. Näkyy vaan moton valot pimeässä ja puuta menee pötkölleen…- niin ja asiallista asiaakin olisi?

    Puun takaa

    Koneen, ja monesti autonkin kyljessä on hakkuufirman puhelinnumero.
    Jos näkyvyys on huono, ei silloin kyllä parane koneen lähelle mennä.
    Pitää sitten vain odotella taukoa.

    Pähkäilijä

    Meillä on työmaalla kyltissä numero MOTOOON, tosin jos kone seisoo pirssissä ei siihen kukaan ole vastamassa kun puhelin on kiinteästi koneessa.

    1 vuoroa ajavat tulevat talvisin mielellään töihin kun päivä kunnolla valkenee, raivaamattomiin risukoihin kun ei päivänvalokaan kunnolla riitä saamaan aikaan kunnon näkyväisyyttä.

    Ihmettelen ettei MO:ta kiinnosta ollenkaan miksi kohde on jätetty kesken…

    suorittava porras

    Jessen ensimmäiseen kommenttiin…kone on kyllä rallattanut ihan normaaleja tuntimääriä joulun jälkeen , kun lomat oli pidetty..se loppu kesälomastakin 🙂

    Konemiesten työajoista voin kertoa , että itse olen vanhana miehenä viimeisten joukossa työmaalla . Kone käynnistyy kohdallani klo 6 +/- 15 minuuttia. Työajan seuranta käynnistyy myös tässä yhteydessä ja pysähtyy , kun vuoro lopetetaan .
    Varsin yleisesti töihin tullaan jo 5:ksi , mikä tarkoittaa ,että kaveri heräilee jo kolmen kieppeillä , jos matkaa työmaalle on satakin kilometriä. Siihen sitten se ”normaali” 10 -12 tunnin työrupeama (joka myös kirjautuu työajan seurantajärjestelmään ) , jonka jälkeen silmät ristissä ajelemaan kotia kohti …

    Koneen esilämmitys ohjelmoidaan käynnistymään 1-2 tuntia ennen vuoron alkua . Tämä siksi , että koppi on lämmin ja ikkunat kirkkaat , kun työvuoro alkaa . Tietokonekin olisi lyhytikäinen , jos se käynnistetään jatkuvasti kylmissä ja kosteissa olosuhteissa.

    Tuo Harjavallan myöhäinen työmaan aloittaminen kertoo päivän selvästi kehnoista työmaaolosuhteista. Vuoron aloitusta on ollut PAKKO siirtää päivännäölle , kun työstä ei olisi tullut yhtään mitään pimeässä . Raivauksista ei siis puhuta ihan huvin vuoksi . Koneiden pitää kuitenkin pystyä työskentelemään palstalla mihin vuorokauden aikaan tahansa , koska työtä tehdään yleisesti kahdessakin vuorossa .

    Jessenkin saa työmaan aloituksessa tekstiviestin , jossa on työkoneen puhelinnumero . Käytä sitä ! Valomerkki taskulampulla on käyttökelponen keino , jos yhteyttä ei muuten saada palstalla työssä olevan koneen kuljettajaan. Jos kuljettajaa ei näy , soita ostomiehelle !

    Puun takaa

    Laitoin tuonne kuvapalstalle tulemaan kuvan viimekesäisestä 10 ha energiapuuhakkuusta.
    Eipä jäänyt hakkaamattomia alueita. 🙂
    Olen nyös työjälkeen erittäin tyytyväinen.

Esillä 10 vastausta, 311 - 320 (kaikkiaan 484)