Keskustelut Metsänhoito ”Pois näkemäraivauksesta.”

  • Tämä aihe sisältää 484 vastausta, 33 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 10 vuotta sitten Gla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 301 - 310 (kaikkiaan 484)
  • ”Pois näkemäraivauksesta.”

    Näin oli otsikoitu Stora Enson uusia ajatuksia ennakkoraivausten toteuttamiseksi.(Koneyrittäjä n:o 10 / 2013)
    SE:n tavoitteena on käyttää samaa raivausohjetta sekä energiapuuhakkuiden ennakkovalmistelussa että ensiharvennusmetsien raivauksissa. Tähän liittyy myös se , että koneella käsiteltävän rungon minimikooksi on määritelty 8 cm rinnan korkeudelta . Raivauksen toteutuksen ajankohta on vähintään 9 kuukautta ennen hakkuuta , jolloin lähes kaikki alle 8 cm rinnan korkeudelta oleva puuaines raivataan maahan tulevalta hakkuualueelta.

    Tämä on jo pitkään odotettu avaus raivaustoiminnan kehittämiseksi oikeaan suuntaan. Ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustaja , kun voi päätellä muiden metsäyhtiöiden siirtyvän nopeasti samaan käytäntöön. Näkemä- / ,” kuulema -”/ pit`ollaraivausten aika on pian historiaa.

  • Leevi Sytky

    Hyvää, mielenkiintoista ja räväkkää keskustelua. Hyvä juttu, näinhän homman pitääkin toimia.
    Mutta Jessen toimet herättääkin kiinnostusta. Katsotaan, on siellä ässää hihassa, koska noin antaumuksella puolustaa agentaansa.
    Ei Jesse ole mikään tyhmä jätkä, varokaa – varokaa.

    Puun takaa

    Näinhän se Leevi on.
    Viisas oppii tyhmältä enemmän kuin tyhmä viisaalta, ja toinen taas luulee tietävänsä ja toinen tietää luulevansa.
    Se, jos mikä on sitä elämän rikkautta!

    Halko

    Eipä allekirjoittanutkaan allekirjoita, saatika hyväksy ”totaaliraivuita”.

    Miksi metsien pitäisi muistuttaa puustoltaan hautuumaita, ei ensimmäistäkään nuoremman puusukupolven edustajaa?

    Näkemäraivauksella aikaansaatetaan tulevaa vallitsevaa latvuskerrosta, sieltä ne varttuu.

    Kaikki konekuskit ei älyä mitään säästää, lahmataan tarkoituksella kaikki tulevan puusukupolven ilmaiset edustajat.

    Itsekin olen motoa ajanut. Yksi työmaa tuli sinä aikana kohdalle, jota ei pystynyt hakkaamaan – 10000 4-metristä kuusta eh männikön alla…. No metsurit sen raivas- kaikki nurin!
    Kyrpi harventaa kyseistä kuviota raivuun jälkeen vielä enemmän kuin ennen raivuuta. Oli nimittäin tehty mo:n kukkaroon lovi raivuulaskulla ja seuraavan harvennuksen olemattomalla kertymällä.

    Tuosta on jo vuosia, mutta kyrsii vieläkin.

    Puun takaa

    Olen varma, että aloituksessa mainittu menetelmä saa nopeasti laajan kannatuksen läpi koko metsätoimialan.
    Siinähän on vain hieman päivitetty metsänhoito-ohjeita tämän päivän tarpeita vastaavaksi, ei muuta.
    Omat kokemukseni ovat johtaneet aivan samaan loppupäätelmään.
    Tein energiapuun kasvatukseni alkuaikoina aivan samoja virheitä kuin Jessekin, joten osa leimikoista jäi puimatta aivan samoin kuin nyt Jesselläkin.
    Virheet ovat siitä hyviä, että niistä voi oppia.
    Viisaus on taas sitä, että voi myös oppia toisten tekemistä virheistä.

    jees h-valta

    Halko on homman jujun tajunnut ja tuollaisia konemestareita juuri pitäisi olla. Ajatus on juuri omissakin että jäisi edes hiukan seuraavaa latvuskertaa jolloin saisi luontaisen kierron pitemmäksi ilman kokonaan uudistusta. Nk. yläharvennuksena. Tai ylispuuhakkuuna, miten vain kukin tykkää.

    jees h-valta

    Nyt on sitten mukava konemiesten tykkäillä mitä vaan kun vetää lonkkaa kotona ja odottelee tulevaa talvea. Sitä ei vain tiedä tuleeko tänävuonnakaan edes.

    jees h-valta

    Olin tänään nelikko maataloustraktorilla maastossa teloilemassa energiapuuta kotitarpeiksi ja aina tuli muokkaus suoritettua kun mentiin hiukan vähemmän kovalle pohjalle. Joten uudistuslaikkuja löytyy jk:ta silmälläpitäen.

    Puun takaa

    Et kai sentään Jesse mennyt jo perumaan haavantaimi-tilauksiakin? 🙂

    jees h-valta

    Niille on valmis aukko olemassa. Kunhan kantokasat vielä katoaa.

    suorittava porras

    jees:
    ”Nyt on sitten mukava konemiesten tykkäillä mitä vaan kun vetää lonkkaa kotona… ”

    Tartuin tähän viestiin , kun tuolla edelläkin vähän viitattiin , että konemiehet eivät tee Jessen mielestä riittävästi töitä .
    Omalla kohdalla keskimääräinen työviikko käsittä 45 tuntia TYÖTÄ.
    Koneen kopista poistutaan päivän aikana vain vaihtamaan ketju , letku tai kuselle ”! Vuoron lopuksi huolletaan kone. Nämä tuntimäärät ovat keskivertoon nähden alakantissa. Useimpien kuljettajien kohdalla sallitut ylityötuntimäärät nipin napin riittävät , eli vuotuinen työtuntien määrä kipuaa yli 2000:n.

    Se , miksi kirjoitin yllä olevan asian tähän yhteyteen , johtuu siitä , että ylityöt ovat merkittävässä määrin seurausta juuri ennakkoraivauksen puutteista ja tämän myötä haastavista työolosuhteista . Voisin jopa väittää , että puutteet raivauksissa korjataan kalliilla konetyöllä ja ylitöinä , jotka kuljettajat joutuvat tekemään ja yrittäjä maksamaan . Yhtiöt ovat tämän riskin viisaati ulkoistaneet korjuuyrittäjän harteille.

Esillä 10 vastausta, 301 - 310 (kaikkiaan 484)