Keskustelut Metsänhoito Pintapaineet

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 110)
  • Pintapaineet

    Merkitty: 

    Metsäkoneiden, (Yksi kuuluisimmista hakkuukoneita koskevista myyteistä on, että hakkuukone on painava. Mutta todellisuudessa hakkuukone on kevyt. Pintapaine hakkuukoneen pyörien alla on samaa luokkaa kuin ihmisen jalan alla.)  Tämä minua hämmästyttää, voiko olla todella näin?  Tein juuri puukaupat,  puut nbäyttävät olevan haluttuja, ja saa nähdä korjaavatko  talvella vai kesällä, todennäköisesti  kesällä kun on hyvä kohde.  Jälkeenpäin alkoi askaruttaa, mikä on rekkojen pinta paineet, kaukokuljetukseen lliittyvien kuorma autojen pinta paineet ,,,, perssana siinä riittää tulevaisuudessa mielenkiintoa. Helspottas kovasti jos tietäs kummassako ovat  kovemmat pinta paineet rekassa  vai metsätraktorissa.  Ymmärrän kyllä, rekka menee kerran mutta metsätraktori  viis tai kymmenen kertaa, kuulema.  Yks tuttu lohdutti, elä huoli, sillä mitä ootte sopineet ei ole väliä, luitko pienen präntin… en.  Onneksi vanhuudessa on mielenkiintoisia asioita odeotettavissa, kauppojen myötä.

    Niin että metsäkoneen pinta paineet ovat juuristovahinkoja ajatellen eivät ole ongelma, samaa luokkaa kuin ihmisen?

  • mehtäukko

    Jätkä…”Jopa vitsin murjaisit. Jos nykykoneilla ei saa puita normaalimaastossa vaivattomasti korjattua, ei puikoissa ole ainakaan ammattitaitoinen ammattihenkilö.

    Kysymys ei kuitenkaan ole siitä, vaan korjuuvaurioista, joita syntyy vaivattomuudestakin riippumatta. Toki vaivannäkö vähentää vaurioita useissa tapauksissa.

    Raiteiden painumiststa voi ..” ja plaap plaap. Itsehän tuota olet ”tietävänä” mainostanut, kuinka pikku väkkärä ei painele mitään, rampataan kyllä eestaas lukemattomia kertoja mutta ei se tuo kyllä kummoista kuormaa, saati tuottoa! Tuo on aivan lauteilta huutelua.

    Keksikää ensin se parempi menetelmä joka kaikin puolin toimii, kuin höpisette 30 tonnin koneen pyörät ilmassa kallisteluista ja mahdollisesta painumasta…

    Visakallo

    Eipä uskoisi, että eletään loppuvuotta 2022!  Puita on ajettu konevoimin metsästä jo 60 vuotta, ja aina vain joillakin asia menee tunteisiin. Kyllä nykyinen puunkorjuu on parempaa kuin kaikki vanhat tavat yhteensä. Kyllä minäkin ehdin pöllejä kantaa ja ajaa niitä hevosella, vinssata ja ajaa tienvarteen traktorilla, mutta en minä sentään niin härski ole, että noita vanhoja aikoja yhtään ikävöisin!

    suorittava porras

    Painumisongelmaa voi lieventää merkittävästi parantamalla näkyvyyttä leimikolla. Ajourien suunnittelu ja suuntaus helpottuu huomattavasti ,kun näkemäesteitä on mahdollisimman vähän. Urat osuvat tällöin kantaville kohdille ja esteet ja pehmeiköt on helppompi kiertää. Mitä enemmän peitteisyyttä ,sitä todennäköisempää on ,että eksytään heikosti kantavalle maalle. Kun tämä tapahtuu ,ihmettelijöitä riittää. Koneenkuljettajakin on vain ihminen ,joka ei nää pusikon läpi. Voi vain arvailla ,mitä sen takana lymyää. Jos eteneminen on arvailujen varassa , voi lopputulostakin vain arvailla. Tilastot näyttävät kyllä tuloksen , mutta vasta silloin ,kun on liian myöhäistä tehdä enää mitään…paitsi tilata pillari tasaamaan jäljet.

    Rane

    Jaa,suorittavahan on tähän asti uhonnut että koneet viedään pois heti jos leimikkoa ei ole ennakkoraivattu.

    Rane

    ”Kyllä minäkin ehdin pöllejä kantaa ja ajaa niitä hevosella, vinssata ja ajaa tienvarteen traktorilla,”

    No ajatus kuitenkin on että käytetään isojen valmistajien harvennuksille tarkoitettuja malleja ja kantavia teloja kun niitä kerran on olemassa eikä ryvetä olosuhteista piittaamatta.Ei ole liikaa vaadittu.

    Jätkä

    mehtäukko:”tsehän tuota olet ”tietävänä” mainostanut, kuinka pikku väkkärä ei painele mitään, rampataan kyllä eestaas lukemattomia kertoja mutta ei se tuo kyllä kummoista kuormaa, saati tuottoa! Tuo on aivan lauteilta huutelua.”

    Nyt paljastit, että et ole edes lukenut kaikkia kommentteja – vai etkö ole tajunnut niiden sisältöä?

    Itse olet kertonut, että ajelet vanhoilla isoilla romuilla, joissa varmaan renkaatkaan eivät ole kuin neljäkymmentäsenttiset.

    Et  siis osaa itse suunnitella ajouraverkostoa, vaan nylkytän samoja raiteita satoja metrejä muutaman nökkösen takia.

    Taisi olla maininta ammattitaidosta isku arkaan paikkaan. Se kun ei kehity pelkästään sillä, että pirusti ajaa, vaan pitää ottaa opikseen ja jopa oppia, vaikkakin se kohdallasi lienee myöhäistä.

    suorittava porras

    Ranelle totean ,että tunnen useita isoja yrityksiä ,joissa toimintatapa on ,että risukoihin ei kajota. Kyseiset kohteet lankeavat niille yrittäjille ,joille on luvattu ,että”Töitä riittää ,kun hankit koneen”. Töitä on ,mutta katetta kertyy niukasti olosuhteiden pakosta tehtävillä raivaamattomilla työmailla. Tilannetta koetetaan paikata kiristämällä vauhtia. Tulokset näkyvät korjuuvaurioita käsittelevissä tilastoissa.

    Jos omistaisin metsää ,en jättäisi leimikkoa valmistelematta. Korjuuvaurioita ja painumia esiintyy eniten hoitamattomilla kohteilla. Ja väitän ,että niille kohteille ei saada edes kaikkein ammattitaitoisimpia tekijöitä. Evät tule mainettaan pilaamaan.

    Rane

    ”tunnen useita isoja yrityksiä”

    Kerro muutama.

    metsä-masa

    Jos tosiaan halutaan sille oman metsän harvennukselle, niihin olsuhteisiin mahdollisimman hyvä loppu tulos, silloin korjuun onnistumistumista voi maanomistajankin auttaa raivaamalla näkymäaluetta ja tarvittaiessa merkata varasto ja kokoojaurat kantavalle maalle.

    Ps. metsuri, motokuski ja suoritava porras tässäkin ketjussa puolustaa ja kannustaa metsän myyjiä tekemään tai teettämään ennakko valmistelut leimikolle, josta kiistaton hyöty jää metsänomistajalle !

    suorittava porras

    Metsä-masa oivalsi pointin. En oikein ymmärrä niiden ajatusmaailmaa ,jotka eivät ymmärrä omaa etuaan. Silloin on myöhäistä rypistellä ,jos tulee korjuuvaurioita tai leimikko jää heikkojen olosuhteiden vuoksi tekemättä tai kesken. Tulee kalliiksi isännälle ja yrittäjälle. Ihmettelen ,mikä näkyvyyden parantamisessa on niin hankalaa. Se on kuitenkin onnistuneen työn toteutuksen perusedellytys.

    Rane voi vilkuilla esim. Multian suuntaan. Sieltä löytyy jo kaksi….näin aluksi.

     

     

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 110)