Keskustelut Metsänhoito Pienmetsäkoneella kannattavuutta

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 147)
  • Jätkä

    arto. Kun harvennus tehdään pääsääntöisesti alaharvennuksena, eli kaikki jäävä puusto olisi Pää – ja lisävaltapuustoa. Silloin runkoluvusta 40 % ei olisi liian paljoa. Pohjapinta-ala olisi oikea mittaustapa, mutta kone-Hemmot eivät sitä saa – eivätkä osaa käyttää, eikä heillä ole ollut varaa hankkia relaskooppia, vaikka sen saa ilmaiseksikin.

    Vaikka tätä on noille kone-Hemmoille turha jankuttaa, kun heidän on vain pakko hakata väh. 60 kiintoa / ha (Valehtelevat). Kun kone liikkuu koko ajan, ei sillä ole hakkuutulokseen vaikutusta, lähteekö 40 – vai 60 mottia hehtaarilta.)

    Kyse on vain vanhoista asenteista. Pantakoon heidät sitten koneeseen, jossa pitää penkki kääntää aina kun siirtyy ja kytkintä ja keppiä  onkäytettävä joka siirtymisessä. Muut ajakoon tikkuajolla.

    Hämis

    Jälleen viisaita sanoja, ihan niitä perusasioita- kansankielellä.

    Jätkä

    ”Oikeilla” metsäkoneilla urakoivat tyypit ovat ”niin-konemiestä”, että mikään muu ei toimi, kuin perinteinen insinöörioppi, eli ”-Jos joku paikka ei kestä, tai toimi, niin lisää rautaa”.

    Kuitenkaan en konhota, että pieni on kaunista, vaan perustan näkemykseni kokemukseen ja koulutukseen.

    Olen ajellut puuta sekä päivänvalossa, että pimeällä, isommalla ja pienemmällä koneella ja tullut sellaisiin tuloksiin, että esim maataloustraktorilla, joka on varusteltu metsäajoon, ajelee varsinkin pienehköjä savotoita kilpailukykyisesti, kun ottaa huomioon, että sen siirtely maantiellä on aika helppoa ihan ajamalla.

    Olen ajellut kasvatushakkuuta nelivetoisella traktorilla, jonka perässä on telikärry ja nosturi. Kuormakoko on vaihdellut 4 – 6 kiinnon välillä. Sopivassa työmaassa on tunnissa saanut ajettua melko tarkasti neljää kuormaa.

    Metsätraktorilla olen ajanut selkeästi isompia kuormia, jopa lähemmäs 20 kiintoa, mutta niiden kanssa on mennyt likipitäen tunti.

    Jos ajotaksa olisi kummassakin sama /kiinto, olisi bruttoansio suurinpiirtein sama, mutta myönnän, että en ole metsätraktorin puikoissa mikään virtuoosi. Maatilakuormaimen kanssa hakkuu pitää tehdä vyöhykkeelle, metsäkoneella palstallehakkuu riittää.

    Ei sen ajokoneen tarvitse aina olla suurin mahdollinen, eikä pieni kone AINA ole ”Rihveli”

    Kunnolla hoidetulla Logistiikalla nuo metsäkoneketjujen siirrot voidaan hoitaa ilman meteliä ja edullisesti, vaikka samalle savotalle poikkeaisi parikin erilaista ketjua, näkyy usein olevan ritiläauto varastopaikalla ja siirto muutaman sadan metrin päähän sujahtaa ilman, että konetta tarvitsee edes sitoa kyytiin. Ei kannattaisi aina maalata pirua einälle, vaikka vakaumus onkin kova.

     

    arto

    Hinnastahan se on kiinni moni mo: haluaa harvennuksista rahaa. Voihan ne tehdä vaikka monella koneella jos joku maksaa. Kenen syy se sitten on jos maanomistaja tekee kaupan tietystä puumäärästä jostainhan ne puut on kerättävä.

    Metsäkupsa

    Kaurakoneella ennen  vanhaan puut ajoivat ja hakkuut kyykkymotolla. Taitaisi nykyisillä puunhinnoilla rutkasti pakkasen puolelle puutili mennä .  Kustannustehokkuus on usein pienkoneiden ongelma, ei tule tiliä oikein kenellekään. Maksajia ei ole vuosikymmenien saatossa riittävästi ilmaantunut, joten jatkossakin isot jylläävät pääsääntöisesti.

    mehtäukko

    Niin. Tämän saitin jatkuva vaikerrus on ollut pieni kantohinta. Syitä ja keinoja esitetty pitkin ja poikin.Eräällä on alvilla tienauskin! Varmaa korjausta on vaikutus mo:n omiin turhanpäiväisiin ja nurinkurisiin toimintatapoihin puuttumisessa. Jos oma tekeminen on kallista ja tehotonta, kannattaako se taloudellisesti?

    Kun palikat ovat kohdillaan, työ oikeanlaisilla koneilla onnistuu varmasti. Haaveilu hevosista ja räpsyistä ovat nostalgian haikuja, joilla vain marginaaliset nyssäkät houkutellaan tien varteen.

    Metsuri motokuski

    Tänä päivänä perinteisillä aukkokoneilla ponssen ergolla tai JD 1270 saa sellaisen ajouran ettei ajokone mene niistä puita kolhimatta läpi. Jos tämän ruikutuksen keskelle heittäis sellaisen idean että pienennetään ajokoneiden kokoa. Motot voivat olla noita kokoja  koska niiden tehokkuudesta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Tämähän tarkoittaisi sitä että taksarakennetta pitää muuttaa niin että puiden ajaminen pienellä koneella on kannattavaa. Homma lähtee minusta siitä että metsänomistajat eivät hyväksy ensiharvennuskohteille kuin tietyn kokoluokan koneita. Kyllähän se alkaa vaikuttamaan pikkuhiljaa taksoihin kun puuta ei ala liikkumaan. Minusta tv:ssä mtk:n edustaja sanoin hyvin että nyt tässä kustannustehokkuudesta on hyvä ottaa hieman takapakkia.

    Tomperi

    Minkähänlaista keskutelua ne käyvät esimerkiksi Itävallassa ja Saksassa sekä Ranskassa?  Paljon alueita joissa ei ole edes tavaralajimenetelmä käytössä.

    Tomperi

    Mutta mistä miehet saadaan pieniin koneisiin?  Virosta eivät enää lähde noin vain, ukrinalaiset eivät jouda. Valkovenäläiset ei pääse, venäläisillä sama juttu….

     

    Eikö sitä Sellua voisi kasvattaa kasvatusaltaissa lohien tapaan, tuulivoima energialla?

    mehtäukko

    ”..Mutta mistä miehet saadaan pieniin koneisiin?..” Kysymys on rahasta jossa tes ei anna mitään vaihto-ehtoja.

    Kun korjuutaksat on tietyllä tasolla ja pienten koneiden tuotos on pieni, mutta aikaa tuhraatuu nökkösten siirtelyssä. Millä kaavalla korjuu-yrittäjäkään pärjää saati sivukuluilla voideltavan kuskin elättäminen, kun kulkeminen on kustannettava ja tunneista on maksettava?

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 147)