Keskustelut Tekniikka Pienkonebensa

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 169)
  • Pienkonebensa

    Mikähän mahtaa olla nykyisin Nesteen hinta pienkonebensalle mittarista? Tynnyrin hinta noussut reippaasti viime vuodesta. Aspenin hinta on halvempi, tiedä sitten onko laadussa eroa. Nesteen bensa on ainakin hyvin toiminut sahoissa.

  • Itämaan ihme

    Mittarista jos saisi valmista 2t polttoainetta, niin muuta en ostaisi. Polttoainetta palaa vuosittain r/m.sahojen kautta paljon. 4 litran öljykannuja menee 1-1.5joka vuosi, eli 2% seos = 400-600 litraan valmista tavaraa. Siinä on melkonen muovikasa jos kaupasta ostaa polttoaineet.

    Tolopainen

    Muovin poltto nokeaa varmasti kattilan aika perusteellisesti. Mutta sitä Jesse tuskin puhdistaa, kun polttaa märkiä puita, nokeutuu se muutenkin.

    Jätkä

    Ainakin Aspen valmistaa itse oman polttoaineensa. Näin vastattiin kun kysyin. Kyllä kaikki merkkituotteet tehdään isoilla jalostamoilla, joista aine sitten pakataan merkkipömpeleihin.

    Samaa taktiikkaa on ollut ” 2 t – merkkiöljyjen” kanssa. Kunn elektrolux markknoi Partneria, Jpbua, Huskua ja Jonssia , tehtiin niiden logoilla varustettuihin putelehin erikoisöljy, jonka valmistus kilpailutettiin parin vuoden välein. Kerrankin eräs edustaja sanoi, että öljynvalmistaja vaihtui – on nyt Mobil oil, aikaisemmin oli Esso.

    Kertoi Mobilin öljyn olevan ihan samasta tankista lirutettua, vain eri tarra purkissa.

    Sahojen käyntihäiriöt ovat lähes kaikki johtuneet korvien välissä olevasta viasta, eikä siihen auta säätö, eikä itsesäätyvät kaasuttimetkaan.

    jees h-valta

    Jätkällä sitten häiriköi siellä välissä, missäpäs muuallakaan. Mutta vissi tosi on ettei näillä lekkeribensoilla pääse likikään niin hyvään koneen tehoon kuin omalla seoksella. Jopa käynnistyvyyskin kärsii. Tolopalle voin vakuuttaa että kattila on sen puhdas kun vain puiden poltossa yleensäkin voi olla. Siellä ei yksi muovilekkeri silloin tällöin tee yhtikäs mitään. Joskus ulkoa puut hakien todella kosteuttakin hiukan tulee joka takaa sen että noki kerii itsensä nätisti seosteräksen pinnasta irti. Aivan kirkas metalli suorastaan kiiltelee sen jälkeen.

    Kasper

    En ole ostanut yhtään pienkone bensaa. Olen tehnyt itse 2%seoksen ja hyvin on toiminut. Onhan se lähes puolta kalliimpaakin. Sahaakohan kukaan ammattimetsuri pienkone bensalla sen kalliin hinnan takia?

    Petkeles

    Harva valitsee pienkonebensan kalliin hinnan innostamana, mutta kyllä jotkut astmaiset sillä työkseen sahaavat.

    Itämaan ihme

    Moottorisahassa tykännyt käyttää valmista polttoainetta aina silloin tällöin. Puhaltaa pakokaasut eri tavalla naamalle kuin raivuri, varsinkin tiheässä enska kuusikossa lumien aikaan meinaa happi loppua sahurilta normaalilla polttoaineella.

     

    Jätkä

    Jeessi. Sinun pitäisi mennä valistaman noita kisamoottoripyöräilijöitä, jotka melko yleisesti käyttävät pienkonebensaa koneissaan. Joskus pakon edessä, kun ajavat  sisätiloissa, joissa on yleisöäkin tuhatmäärin.

    On toki selvää, että sinä olet teräsmies, jonka fysiikka suorastaan vaatii öljynkäryä ja palamattoman bensiinin höyryjä, joiden takia on pienkonebensiinit ensisijaisesti kehitettykin. Moni heikommalla fysiikalla varustettu sahuri käyttää Alkylaattia oman terveytensä takia, mikä mielestäni on kaiken kaikkiaan kansanterveydellisestikin hyvä asia.

    Tehojen muuttumiset eri polttoaineiden kesken johtuvat viasta korvien välissä, eikä siihen voi vaikuttaa kuin korkeintaan aivan sokkotesteillä, joten sanonkin sinulle Jeessi: Pidä hyvänäsi, sinä määräät itse oman terveytesi suhteen, mutta älä itke, että sinut on myrkytetty yhteiskunnan taholta.

    jees h-valta

    Pidä huoli vain omien korviesi välistä. Siellä taitaa muhia kaikki vanhat bentseenit. Nykyseos (2%) ei todellakaan edes puskissa mikään hirveä krääsytin ole. Tuskin monikaan ammatikseenkaan sahannut noista käryistä sairastuu. Kyllä se on tuki-ja liikuntaelinkulumat jotka niitä vaivaa. Tupakoijat sitten taas aivan oma murheenkryyninsä. Ammatista riippumatta.

    Jätkä

    Muutamilla on varmaan jo vahinko käynyt tuon bensiinipakokaasun kanssa, kun eivät tajua sen epäterveellisyyttä verrattuna alkylaattiin, jonka pakokaasut ovat lähes puhtaat bensiininkatkuisiin verrattuna.

    Suomi on kolmekymmentä vuotta Ruotsista perässä ja se näkyy reilusti tämän alkylaatin kohdalla. Ruotsi siirtyi terveyden takia alkylaattiin ja tuhkautumattomiin seosöljyihin  vuosikymmeniä sitten.  Siellä siis työnantajat maksavat poltto- ja voiteluaineet.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 169)