Keskustelut Tekniikka Pienkonebensa

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 169)
  • Pienkonebensa

    Mikähän mahtaa olla nykyisin Nesteen hinta pienkonebensalle mittarista? Tynnyrin hinta noussut reippaasti viime vuodesta. Aspenin hinta on halvempi, tiedä sitten onko laadussa eroa. Nesteen bensa on ainakin hyvin toiminut sahoissa.

  • eero heikki

    Niinja se öljynlaatu,on silläe merkitystä ?

     

    Jätkä

    Kun tekee seoksen hieman isompaan erään, saa tarkemman prosentin ja tasaisemman laadun, kuin että leikkii vaikka 5 litraisen astian kanssa.

    eero heikki

    Tuli mieleen tuokiin,kun 80 luvulla pistettiin motolle puita nurin(hyvähankkeista hommoo ),niin silloin ei motossa ollu kaatopäitä,ñiin joillain leikkasi saha kiinni kaatohommissa,

    Gla

    Sen verran on satunnaista tai pikemminkin kausiluontoista sahan ja raivurin käyttö, että mittaribensa vanhenisi kuitenkin, joten se on minulle yksi syy käyttää alkylaattia. Tosin mittarista sekin tulee, viimeksi hinta taisi olla sentin alta 2 €. Toinen syy on oletettavasti puhtaammat pakokaasut. Josko siinä hiukan karsinogeenikuorma vähenisi.

    Varsinaista vertailua en bensojen välillä ole tehnyt, miten vaikuttaa moottorin ominaisuuksiin. Molemmat on Sthilin sahoissa hyvin pelannut, mitään eroa en tuolla tavalla ole huomannut, eikä tehon puute muutenkaan ole minulla työtehoa oleellisesti rajoittava tekijä. Kahdessa on tietokone, yhdessä ei.

    arto

    Tuli mieleen tuokiin,kun 80 luvulla pistettiin motolle puita nurin(hyvähankkeista hommoo ) Joo oli aikaa kun käytetiin oikeita tukkisahoja Partneri oli silloin kova sana. Se keltainen möykky. Ja leikittiin dominoefektillä pitkillä kuusikoilla.

    Metät kunnossa!

    Kaadan desin vähemmän kuin Taneli. Aikanaan ajelin myös 2.5 %, mutta 2.0% on täysin soivaa simaa sahoille.

    Jätkä

    Ei minullakaan ole ollut omissa sahoissa mitään eroja  ja olen käyttänyt valmista Shellin, Nesteen ja Aspenin bensaa, sekä 98 sekoitettuna tarvittaessa väh. osasynteettiseen öljyyn.

    Silloin kun Prosessoreille kaadettiin, niin toki saattoi jotkut saada sahan leikkaamaan kiinni. Se vähän riippui: Öljylaadusta, sahan säädöistä, ( joskus ei joillakin saha käynyt tyhjäkäyntiä ja se sammui aina kun helläsi kaasun, silloin moottorin lämpö ei tasaannu, kuten se tyhjäkäynnillä tekee. Joutokäynti jäähdyttää moottoria ja voitelee)

    Huono säätö ja heikkolatuinen öljy näkyi äänenvaimentajan palamisena, se puhkesi melko nopeasti, jos oli jotain pielessä. Huono öljy palaa jo alle 300 asteessa, kunnon öljy kestää 50 astetta enemmän.

    Kun aikoinaan ajeltiin Pappatuntureilla, joissa on puhallinjäähdytys, niin sillähän sai ajaa kaasu pohjassa pidempiäkin matkoja. Kuitenkin – kun tuli kunnon alamäki, joka kannatti päästellä vapaalla, jotkut sammuttivat moottorin. Mäen alla mäntä olikin napannut kiinni, kun jäähdytys loppui. No sehän lähti pyörimään, kun antoi jäähtyä, eikä vaurioitunut, koska kone ei pyörinyt, mutta sekin saattoi aiheuttaa ihmetystä.

    eero heikki

    Niimpä  oli arto,partner oli huippu saha tehokkuudeltaan ja käsiteltävyys oli hyvä,pien oli kahvojen väli mutta niitähän ei mitata!

    Jätkä

    Niihin sahamalleihin loppuikin Partnerin taival ammattimallina. Mutta kyllä 180 – mallista alkoi Huskun teho ja laatu purra. 77 -kuutioinen kone ja pehmeä tärinänvaimennus, siisti ääni. Se oli metsurien sahoista ylivoimaisen tehokas.

    85-Jonskikaan ei pärjännyt leikkuunopeudessa, vaikka siinä olikin kovempi vääntö, lisäksi se oli kolhompi.

    petep

    Sekin on mielenkiintoista kun kuulee sellaistakin että valmisbensalla katosi sahasta tyhjäkäynti ja ei pelannut sen jälkeen mitenkään. Ja ihan kaikkea ei kannata edes täällä uskoa todeksi. 8 euroa maksaa 5 litraa veepoveria ja siihen öljy niin ollaan kympin paikkeilla. 15 euroa valmisbensa niin jonkun mielestä 5 euroa on että ihan sama….

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 169)