Keskustelut Tekniikka Pienkonebensa

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 169)
  • Pienkonebensa

    Mikähän mahtaa olla nykyisin Nesteen hinta pienkonebensalle mittarista? Tynnyrin hinta noussut reippaasti viime vuodesta. Aspenin hinta on halvempi, tiedä sitten onko laadussa eroa. Nesteen bensa on ainakin hyvin toiminut sahoissa.

  • Jätkä

    Nykyöljyillä 2% riittää, mutta kun valmistaja vaatii 2,5, niin kyllä se kannattaa siellä pitää.

    Jos ostaa pumpulta bensan ja kahdenkympin Jerry-kannuun ottaa n. 19,5 – 20 litraa ja siihen lirauttaa 4 -5 dl öljyä, niin kyllä se on siinä.

    Kunnollinen öljy kestää kuumuutta sen verran paremmin, että se ei karstoita moottoria. Vanhoilla sekuliöljyillä sahatuissa sahoissa oli kampikammio sisältä mustassa karstassa. Jo kolmenkymmenen vuoden ajan on kampikammiot olleet puhtaan kiiltäviä, kuin juuri pestyjä. Tietenkin siihen on vaikuttanut myös 98 – bensa, joka yhdessä kunnon öljyn kanssa on ns. pesevä aine.

    Se aika, jolloin MS:n seos tehtiin sisäänajoajaksi 1:10  – ja sen jälkeen 1:16 ja bensiini olo 92 oktaanista, kuului sahoihin, jotka ottivat max – kierroksia 7000 -8000 r/min. Saha röpelsi kätdessään, teki hiilipiikkiä ja savua oli kuin tervahaudan polttajaisissa. Sellaista ilotulitusta näkisi nykyään vain Jeessin ja Tollon urakoinneissa.

    Kun Ruotsalaiset aloittivat uusilla työsopimuksilla aikapalkkaisen hakkuun, Firma hankki sahat ja polttoaineet, Seos-suhteena käytettiin paljolti 1,5 % seosta. Syynä pakokaasujen pienhiukkaset.

    Kaasuttimen säädöstä on kai Tanelin päätöksellä kiellettyä puhua, mutta mainitsen kuitenkin, että : -Kun lämmin kone käy ( jos käy) tyhjäkäyntiä ja sen L-suutinta pienentää, niin jos kierrokset nousevat, seos muuttuu sopivammaksi. Jos terä lähtee pyörimään, se lopetetaan T-ruuvia aukipäin kiertämällä. Taas L-suutinta pienemmälle, kunnes käynti huononee – silloin hieman aukipäin. Taas T-ruuvista tyhjäkäynti sopivaksi. Sen jälkeen ei L-suuttimelle ole tarvetta mennä, vaan tehokäyntiä säädetään H-suuttimesta.

    Jos ei onnistu, niin vaihda saha sellaiseen, jossa ei ole säädettäviä suuttimia.

    Lenkopetäjä

    Jos se oli vesipensaa.mulle on sattunu yks aspenipönttö johon jääty iso kami

    oksapuu

    Jahas…

    98 bensaa 20 litraa+0,5 litraa osasynteettistä 2T öljyä, tuolla reseptillä on menty vuosikausia. Hyvin on pelittänyt, ei ongelmia…

    Joskus nöösipoikana käytin mittaripurkista valmista mopobensaa (oliko 4% ?). Leikkasihan se moottorisaha sitten kiinni, otin opiksi…

    Ps. Jätkä se vaan jaksaa ruuvvata, totuus kuitenkin on että se meisseli alkaa olla ammattisahoissa historiaa…

    moto79

    Itsellä ei ainakaan ole enää paluuta tavallisen bensan käyttäjäksi, siitä pitää astma huolen. Toki varmasti bensat ja varsinkin öljyt ovat reilussa vuosikymmenessä kehittyneet.

    Mitähän mahtaa Neste käyttää pienkonebensassa öljynä kun tuoteselosteessa mainitaan että on biohajoavaa mutta myytävissä 2t-öljyissä ei semmoista ole. Huskulla näyttäs ainakin yksi sellainen olevan. Ehkä pitää ensin kokeilla ensin pienempi erä ennenkuin tynnyrillisen tekee.

     

    metsänkasvattaja

    varmasti  liiallinen  öljy  seassa  nokeennuttaa  konetta  ja  mitä pienemmillä kierroksilla  sahaa  sitä  pahemmin  mutta  kovilla  kierroksilla ja  kuumalla  ilmalla  sahatessa  mielestäni  sietää  jopa  3 %  seoksen  ainakin omat  sahat  ovat  kestäneet  hyvin  noilla  seoksilla

    Jätkä

    Joskus Huskun konsultti puhui pitkät esitelmät näiden tuhkautumattomien öljyjen käytöstä.

    Silloin hän esitti selkeitä tutkimustuloksia ja myös kuvia mootoreista ja esim männistä. Liika öljy männän alapuolella (= kampikammion puolella) paloi kii(yleensänni männän sisä / alapuolelle ja käytön aikana kerros vahvistui. Se esti männän jäähtymisen alapuolella olevaan seokseen ja näin mäntään oli sulanut / palanut reikä (yleensä männänrenkaan päiden kohdalle) Syyksi olivat Hurrit keksineet liiallisen kaksitahtiöljyn.

    Hyvälaatuinen 2T-öljy ei karstoita myöskään pakoaukkoa / äänenvaimenninta.

    Tolopainen

    Mitään tarvetta ei ole laittaa moottorisahaan yli 2% seosta. Eikä tuolla pienkonebensallakaan mitään tee, 98 on paljon parempaa. Nuo ilmahuuhtelumoottorit ei enää sammallalailla kärytä kuin vanhemmat kakstahtiset.

    oksapuu

    Johtopäätös…

    Jos harvemmin sahaa niin sitten sitä ”Aspenia” alkylaatti bensaa, pysyy saha, kalvot ja bensa toimintakunnossa pitkään.

    Jos taas ammatikseen sahaa niin 98 bensa ja osa/täys synteettinen 2T öljy. Niinhän se menee että hinta/ käyttömäärä ratkaisee…

    Korpituvan Taneli

    Jätkä: ”Kaasuttimen säädöstä on kai Tanelin päätöksellä kiellettyä puhua…..”
    Niin, mitäpä Taneli esitti toivomuksenaan? Katsotaan: ”Eikö voitaisi keskustella vain asiasta, eli tälläkertaa pienkonepensasta? Miksi pitää yrittää lytätä toinen ja arvostella häntä henkilönä?”
    Kiellettiinkö tuossa toivomuksessa kirjoittamasta pienkonebensan ja tavallisen bensan vaatimista ms:n suuttimien säädöistä ja niiden eroista? Jos kiellettiin, niin ei kyllä ainakaan tarkoituksella.
    Siinä ei edes mitenkään moitittu asioitten rönsyilyä. Kyllä se toivomus koski sitä että jätettäisiin pois henkilöön käyvä mollaaminen ja irvailu. Pyydän nöyrimmästi anteeksi ellen osannut asiaa oikein muotoilla, niin että kaikki sen ymmärtäisivät.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Jätkä: ”Jos ostaa pumpulta bensan ja kahdenkympin Jerry-kannuun ottaa n. 19,5 – 20 litraa ja siihen lirauttaa 4 -5 dl öljyä, niin kyllä se on siinä.”

    Suurinpiirtein näin olen tehdyt jo kauan.

    20 litraa 98 bensaa kannuun ja mitan mukaan 0,5 litraa öljyä sekaan. Ei ole valittaneet koneet eikä myöskään niiden huoltaja, joka vihaa yli kaiken liian rasvaista bensaa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 169)