Keskustelut Metsänhoito Pienempi moto ja kuormatraktori

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 117)
  • Pienempi moto ja kuormatraktori

    Merkitty: 

    Moi.

     

    Ruotsissa näkee aika paljon pienempiä motoja harvennuksissa esim malwa, terri. Olisko etelä-suomessa kysyntää vastaavasta?

  • Panu Panu

    Puun myyjien mielestä olisi mutta en tiedä kuinka moni on valmis hyväksymään pienemmän puunhinnan kun korjataan pienemmillä vehkeillä.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    En suosittele ostamaan hankemielessä, ainakin tähän asti pikkuvehkeet pienen tilin antaneet nykyisillä taksoilla. Isoilla koneilla olen hakkuuttanut ensiharvennuksesta alkaen, urat sopivat sitten toiseen harvennukseen.

    Visakallo Visakallo

    Täällä näkyy nyt siistivän valtatien laitoja ja risteysten näkemäalueita  giljotiinikouralla varustettu pienoiskaivuri. Puusto on siis pienempää kuin ensiharvennuksessa, eli se tehdään kokopuuna energiaksi. Jälki on kieltämättä hyvin siistiä. Kannattavuudesta en tiedä, mutta eihän siinä oikein kallista rautaa ole kiinni. Siinä on saatu kaivurille talveksi töitä.

    mehtäukko

    Eikös metsätalous ja puuntuotanto siinä ole kustannus/ hyöty-puntarointia ja laskelmointia alusta loppuun? Kun on nähnyt sen välinpitämättömyyden, tekemättömyyden ja virheiden määrän erilaisilla metsäpalstoilla, toteutuneet tappiot olisivat karvaat jos ne ynnättäisiin.

    Sitten tulee kaupallinen puunkorjuu, jossa > 20m ajo-uravälein tapahtuva korjuu 4-4,5 m urilla on kyseenalainen siksi, että p-alaa ”tärvääntyy”. Kuitenkin harvennuksen vaikuttavuudessa ei ollakaan kaukana tuosta. Malvat ja territ vaativat ainakin kaksi uraa lisää saralle, että käsittely mahdollistuu. Niin mahdollistuu myös tahattomien  puiden lisäpoisto ja korjuuvauriot. Kantohinta putoaa vääjäämättä, kun saman kuutiomäärän kuljetukseen vaaditaan reissuja kymmenkertainen määrä…

     

    jees h-valta

    Mehtäukolta liioittelua. Ei siinä esim. Sampon kanssa varsinaista ajouraa enempää tarvita vaan nk. haamu-urilta poimitaan urien välistä ne joita ei yllä ajouralta. Olen aivan tyytyväinen sellaisen metsän omistaja jolla ensiharvennus on tehty joskus Sampo-harvesterilla. Toki teki ensin kokemattomuuttaan liian kapeat ajourat tai sitten tuli liian iso ajokone hänen tietämättään. Mutta lopputulos silti aika asiallinen ja kakkosharvennuskin jo sen jälkeen tehty.

    mehtäukko

    Aikoinaan kun pikku räpsyt olivat ja menivät kehityksen vaiheissa, monet vuodet tuli niilläkin töitä tehtyä. Joku väittää liiotteluksi, vaikkei ole kuin kuvia nähnyt. Tapansa kullakin.

    jees h-valta

    Olen nähnyt kyllä aivan työnsä ääressä. Pruukaan käydä työtä aina paikan päällä katsomassa.

    miksuliini65 miksuliini65

    Ei koneurkoitsijat hanki pikkukoneita Ala on tiukasti hintakilpailtu ei tuottoa tarpeeksi sidutunna pääomaan

    Kokenut kaiken tietää

    Mulla tehtiin ensiharvennus 1270 jontikalla, hakuupääkin näytti minusta pikkufiiatin kokoiselta ( päätyö koneella sahalle päätehakkuut) Oli hoidettu ja raivattu metsä, taitava rauhallinen kuski. Minusta jälki oli hyvää, mutta yrittäjä valitteli polttoainetta kuluvan reilunpuoleisesti kertymään nähden. Monesti taitaa olla niin, että se ajokone vaatii ne leveämmät ajourat. Mutta helpommin varmaan tulee hyvä hakkuujälki pienemmällä koneella ensiharvennuksella, ainakin jos ajokonekin on sopiva.

    mehtäukko

    Esim 1270 ja 1110 ovat saman levyisiä. Moto ajaa reittinsä kerran, ajokone useammin joka on huomioitava ja pieni ajokone moninkertaisesti. Siten esim. märkä notko kestää keskiraskaan ajokoneen kerta-ajon hyvinkin, kun rallilla rapa roiskuu…

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 117)