Keskustelut Puukauppa Pesosen avoin kirje

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 619)
  • Pesosen avoin kirje

    Mielenkiintoinen yksityiskohta tj Pesosen avoimessa kirjeessä Kaipolan paperitehtaan lopettamisen tiimoilta oli, että kuitupuun kantohinnasta ei sanottu mitään.

    Pesonen luetteli melkoisesti Suomessa kustannuskilpailukykyyn vaikuttavia tekijöitä: dieselveron korotus, korkea sähkövero, korkeat palkat ja varmasti paljon muuta. Kuidun hinta tuli mainituksi vain metsästä eteenpäin.

  • Haba

    Maksaako Beljakov-liike maataloustuet ja rahareiän nimeltä Talvivaara?

    Metät kunnossa!

    Haba ei tänään ole ihan samalla sivulla edellisten kommenttien kanssa, mutta onko se niin ettei kauhalla voi ottaa jos vaan lusikalla on annettu….?

    jees h-valta

    Onko edes sillä??

    Haba

    Talvivaara on nykyisin Terrafame, joku nyt onnistuu?

    Scientist

    Maailmassa paperin kysyntä pienenee nimenomaan Euroopassa, USA:ssa ja Japanissa. Muualla Aasiassa ja Etelä-Amerikassa se taitaa vielä jopa kasvaa. Samoin Afrikassa. Paperikoneita tullaan sulkemaan varmasti Euroopassa jatkossakin, heikoimmin kannattavat yksiköt ensin. Mutta taitaa niitä Suomessa olla vielä ainakin parikymmentä, erkoispaperien tuotanto kyllä kannattaa Suomessakin (UPM:n tarralaminaatit, Ahlströmin kuitutuotteet yms).

    Visakallo

    Talouselämä -lehden mukaan myös Stora Enso kärsii paperin kysynnän jyrkästä laskusta. Stroa Enson tehtaista liipaisimella ovat Kemin Veitsiluodon ja Kouvolan Anjalankosken tehtaat.

    Tolopainen

    Tietenkin paperinteko on tappiollista myös Enskan paperitehtailla. Anjalankoski suljetaan seuraavana. Nuo sisämaan tehtaat ovat väärässä paikassa. Menestyäkseen bulkkia tekevän tehtaan pitää olla meren rannalla. Nuo tehtaiden sulkemiset olivat ajankysymys. Ei tuolta Kaipolasta paljon työmarkkinoille väkeä tule, kun katsoo tehtaan historiaa, työntekijät lienee pääosin lähellä 60v. He menevät  eläkeputkeen. Tuo eläkeputken poistokeskustelu nopeutti heikosti kannattavan ja näköalattoman tehtaan alasajoa. Siitä on 100%:n varma.

    Visakallo

    Veitsiluoto on kyllä meren rannalla, mutta kun satama on suuren osan talvesta jäässä.

    Tolopainen

    Meillä kyllä nykyisin laivaliikenne hoituu Perämerelle ympäri vuoden. Kun on nuo tehokkaat murtajat ja talvisin lyhyt pakkasjakso. Se oli 60-lukua, kun satamat suljettiin talveksi ja Perämeren yli pääsi Vaasasta Ruotsiin jäätietä pitkin. Nykyisin suurimmat paatit, joita siellä käy ottavat lastia 70000t.

    Visakallo

    Eikös Kemiin kuitenkin ole liikennerajoitukset joka talvi, ja ne jäänmurjat mene aina lakkoon juuri silloin kun on vähän pahempi jäätalvi?

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 619)