Keskustelut Metsänomistus Pellettirekkaralli Helsingissä?

Esillä 3 vastausta, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Pellettirekkaralli Helsingissä?

    Pellettirekkaralli alkaa Helsingissä ensi vuoden lopulla

    Julkaistu 10.12.2013
    Pelletin poltto voidaan aloittaa Helsingin Energian Salmisaaren voimalassa ensi vuoden lopulla. Pellettiä on tarkoitus polttaa kivihiilen rinnalla 5-7 prosentin osuudella.

    Jatkuvan polton alettua voimalaitokselle tulee päivittäin kulkemaan keskimäärin 5-7 pellettirekkaa päivässä.

    METSÄLEHTI
    ——————–

    ihan oikeesti, 5-7 rekkaa päivässä on jo rallia ja yhtenäisiä jonoja varmaankin? Meidän kulmakunnalla on parikin puunjalostustehdasta jonne tarve puulle on autokuorma viiteen minuuttiin…

    Mutta millainen rekkaralli siellä nyt on kivihiilen takia…? Vai onkohan mahdollista tuoda polttoainetta tuolle laitokselle muutenkin kun kumipyörillä?

  • Hiluxmetsuri

    Salmisaareen hiilet tulee laivalla. Jos näin ei olisi, niin koko kaupunki peittyisi autoista varisevaan hiilipölyyn…

    Korpituvan Taneli

    Kuten Hiluxmetsuri jo totesi, Salmisaareen tuodaan hiili laivalla, purkaus suoraan kasaan. Sama tilanne Hanasaaressa.
    Myllypuroon hiili kulkee kumipyörillä. Tai ainakin kulki ennenmuinoin. Ote jo kirvonnut Helsingin tiedoista, niin etten todella edes tiedä mitä entisessä työpaikassani nykyään poltetaan. Tuskin ovat hiilestä luopuneet.

    Tuo rekkaralli on tosiaankin hirmuinen! Ei taida paljon Helsingin liikennettä hetkauttaa.
    Yksilinjainen sellutehdas aiheuttaa suuremman rallin tunnissa.

    Terveisn: Korpituvan Taneli

    Pähkäilijä

    Jos tuo vuorokautinen käyttötarve ois vaikka 200 tonnia (6 lastia ~33.3 tonnia per lasti) x 365 päivää = 73 kilotonnia pellettiä (73 tuhatta tonnia). Viipurinlahden perukoilla Johanneksessa on pellettitehdas jonka vuosituotannosta tuo on 12%.

    Siellä ei rekkaralli taida pahemmin haitata kun on satama ja rautatiet. Näissä sellutehtaiden rekkaralleissa keskusteltiin vasta pelkästä raakapuun sisääntuonnista, niistä puuttuu vielä kemikaalikuljetukset, huolto ym logistiikka ja vielä valmiin tavaran poiskuljetus. Lämpövoimalaitoksella tämä muu liikenne on huomattavasti pienempää kun jatkojaloste (lämmin vesi) lähtee putkistoissa eikä kumipyörillä eteenpäin.

    Etelä-Suomen energiakeskusteluissa on tuo R-E-K-K-A-R-A-L-L-I noussut aina pinnalle mörkönä vaikka yhtä hyvin polttoaine voidaan laivata tai joihinkin paikkoihin junallakin tuoda niinkuin nyttenkin toimitaan.

Esillä 3 vastausta, 1 - 3 (kaikkiaan 3)