Keskustelut Tekniikka Partner B405 raivaussaha – kaasarin kurkku jäätyy?

  • Tämä aihe sisältää 35 vastausta, 11 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 5 vuotta sitten Pavekka toimesta.
Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 35)
  • Partner B405 raivaussaha – kaasarin kurkku jäätyy?

    Partner B405-raivaussaha ja sateisella nollakelillä yhtäkkiä sammuu. Ja ei millään käyntiin. Sahan kun vie lämpimään talliin kuivamaan, niin taas pelaa kuin ei mitään. Eli luultavasti syynä on kaasarin kurkun jäätyminen? Onko olemassa mitään kikkakolmosta millä ko ongelman voisi estää? Vai onko se vaan niin, että tuollainen tilanne tietyillä keleillä on ominaisuus?

    ps. sahan vuosimalli on 1994

  • sitolkka

    Mikä sylinteri tässä pakussa on? Viistonnisessahan oli Mahle, mutta se olikin ammattisaha.

    torppari

    Jos hyytyy heti käynnistyksen jälkeen niin vika voipi olla valmisbensassa mut jos lämpimänä niin sitte joku muu.  (ja kohta väitellään mut on kokemusta yhdistelmästä Tilhi ja nesteen valmisbensa)

    rompe

    On hva 245rx näköisyyttä. Oli mennyt runkolaakerit , irronnut kuulien pitimestä metallia ja kun oli sattunut kulkeutumaan männän päälle väliin puristaen mäntää ettei männänrengas vapaasti liiku niin ei puristuksia eikä käynnisty millään

    Tolopainen

    Ei se kaasarinkurkku niin pahasti jäädy, että siitä ei mitään läpi menisi. Miksi sitä ei tapahdu muillakaan sahoilla koko ajan. Kun ilma on lähellä nollaa tuolla kurkussa lämpötila on aina nollan alapuolella. Ilmassa on kuitenkin niin vähän kosteutta, että se menee ilmavirran mukana kaasarista läpi. Ongelma ei ole polttoaineessa. Alkylaattibensalla sahat ei yleensä toimi muutenkaan, eivät jaksa käydä tyhjäkäyntiä.

    arto

    Kyseisen sahan tyyppivika. Ei ole imuilman lämmitystä vakiona.

    Tolopainen

    Jos imuilman lämmitys olisi välttämätön, metsässä talvella säilytettävää sahaa ei pitäisi saada käyntiin lainkaan. On aivan sama onko imuilman lämmitys kesä tai talviasennossa.

    JHH

    1. Eli tässäkö on ne oikeat paikat 10mm rei’ille?

    2. Ja pitääkö nuo reiät olla juuri kohdikkain (reiät valkoisessa sekä keltaisessa muovissa), että lämmin ilma pääsee kaasuttimelle?

    3. Mitä tarkoittaa, että ilma ei pääse esteittä sahaajan suuntaan?

    4. Ja kun kesäkelit taas tulee, niin miten ja millä peitän valkoiseen muoviin tulevat reiät, eikö joku superloni tms sula samantien kun ko muovi on melkein kiinni kuumassa sylinterissä?

    5. Ja siis peitän päällykannessa olevat reiät kokonaan, siten että lämmin ilma ei pääse pois kaasuttimen ympäristöstä?

    Jätkä

    Reiät olet piirtänyt kokolailla sopivaan kohtaan. Superlonia ole itse käyttänyt, mutta talvella ei raivuria, vaan moottorisahaa.Raivuriongelmia on ollut nimenomaa kurssilaisten sahoissa ja jotkut huimapäät ovat raivanneet läpi talven – lumikengät jalassa – tuntipalkalla. Nuo hieman vaatimattomammat sahat ovat hyvin paljon tarkoitettu kesäkeleille. Tarkasti pidetyt ammattikoneet toimivat käytännössä melkein kelillä kuin kelillä täysin tunteettomasti, mutta käyttäjät ovatkin ammattilaisia ja ymmärtävät sen, miten sahaa voi käsitellä.

    Kun oltiin kovana lumitalvena metsurikurssilaisten kanssa tukkimetsässä, otti raskaasti pattiin, kun sällit pudotteli käyvää sahaa pulverilumeen. Sehän söi sitä pulveria – ilmanputsari jäätyi, käynnistin ja kytkinkoppa jäätyi, ketju jäätyi laippaan kiinni! Ei järjen hiventä!

    Jeesus-teippi on toiminut hyvin. Päällyskopan rei`istä teipataan ne, joista oksilta ym variseva lumi  pääsee kannen sisään.

    metsänkasvattaja

    en kyllä usko  että  nollakelilä   kaasutin jäätyy  jossain  voi olla  johdossamurtuma  joka  ottaa maihin kostuessaan   taas  kun viet  kuivumaan  niin  pelaa  taas  vähänaikaan kannattaa  tutkia  johdot  onko  murtumia

    Jätkä

    metsänkasvattaja.  Kylläpä se vaan jäätyy. Kolmenkymmenen asteen pakkasessa ei koskaan. Jäätymistä voi tapahtua vain silloin, kun ilmassa on kosteutta.

    Topparoikan aikana rataosuuden mestari kulki silloin tällöin koko osuutensa päästä päähä sellaisella ”Moottoriresiinalla”, joka oli rakennettu kottero neljän teräspyörän päälle ja perustoiminnat hoiti Volkkarin moottori ja voimansiirto. Lämpöä oli kesähelteellä jopa reilusti yli kolmekymmentä astetta siinä ratapenkereellä.

    Moottoriresiina tuli noin satasta ja hellekelillä oli jopa maski pois nokasta. Se pysähtyi meidän kohdalle juttelemaan ja uteliaana tarkastelin kulkuneuvoa. Nokassa näkyin hyvin auton kaasutin, joka ihmeekseni oli keltaisen möhnän sisällä. Sitten siitä lohkesi aikamoinen kimpale ja putosi maahan. Se oli jäätä! Kaasuttimesta ilmeisesti tihkui bensaa hieman päälle ja se haihtuessaan jäähdytti murikan niin kylmäksi, että ilmassa ollut vähäinen kosteus (ehkä aamukosteus) oli jysähtänyt jäähän. Ja me työntekijät olimme ilman paitaa sillä kelillä.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 35)