Keskustelut Tekniikka Paras harvennus moto?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 21)
  • Paras harvennus moto?

    Mikä olisi paras hinta-laatu suhteeltaan. oma ajatus jd 1070e

  • suorittava porras

    Hyvän harvennusmoton ;väristä riippumatta , ominaisuuksiin kuuluu , että olottuvuus uralta on vähintään 10 m. Puut pitää myös pystyä käsittelemään siten , että on mahdollista karsia runko puomin alle koneen sivulla. Tällöin karsittavan rungon toisille rungoille aiheuttamat vauriot voidaan minimoida karsintavaiheen aikana. Näkyvyys kaatosuuntaan on oltava esteetön.
    Isokin runko joudutaan joskus kaatamaan ja karsimaan kaukana koneesta . Tällöin tarvitaan koneelta voimaa ja vakautta. Runkojen siirtely pystyasennossa parempaan kaatotilaan vaatii myös massaa ja vankkoja rakenteita.
    Vaikeissa maastoissa isompi kone on aina pientä parempi . Ulottuva kuormain puolestaan antaa mahdollisuuden kiertää pehmeiköt riittävän kaukaa painumien minimoimiseksi . Ajourien leveyksiin ja painumiin on mahdollista vaikuttaa raivaamalla palsta huolellisesti. Mitä kauemmas palstalla näkee , sitä paremmin ajourat voi suunnata maastoesteitä ennakoiden ja pehmeikköjä vältellen. Virheet urien suuntaamisessa lisäävät väistämättä ajouriin käytettyä pinta-alaa ja pehmeiköille osuessaan maastovaurioiden määrää.

    Iron Man

    Taitaa sp pyllyn alla olla timperjakki.

    Pähkäilijä

    Jos pientä harvennuskonetta tahtoo niin Harverilla sitten puimaan suoraan kyytiin ja puutkin saa samalla siirrettyä pois kun ”urattomasti” työskenetelee.

    Muuten harvennuksille on hyvä jos kuljettaja näkee saman linjan missä nosturikin kulkee jolloin Komatsu tai Eco-Log täyttää nuo kriteerit. Tosin nosturi samalla rungolla kopin kanssa ei ole taas kaikista tasaisin kyydinantaja. Puomin pituus on se 10 metriä ja silloin alustakoneelta tarvitaan massaa riittävästi.

    Ketkä tahtovat pieniä lyhytpuomisia motoja harvennuksille unohtavat että puolet havuista jää haamu-urille eikä tule ajokoneen alle. Pieniä ajokoneita kun ei kuitenkaan ole työkäytössä meidän maassa kun muutamia kappaleita on urat tehtävä ajokonetta ajatellen ja siinä ei moton massalla ole niinkään merkitystä. Millekään Vimek + Vimek ketjulle ei löydy maksajaa kun kustannuksien ja pienen liikevoiton mukaan taksan laskee.

    Rane

    Pähkäilijä nyt unohtaa itse että pitkäpuomisella kuormaimella ei kauempana olevia puita tuoda ajouran yli vaan ne puidaan puomin alle ja havut jää silloinkin ajouran ulkopuolelle.

    Pete

    Olen täysin samaa mieltä suorittavan portaan kanssa. Harvennuksille vaadin tekoon keskiraskaan moton. Ajokone saa sitten olla pienempi, mutta keskiraskasta en siinäkään vierasta. Ajourat kannattaa avata kerralla ja kunnolla. Uran leveys ei harmita yhtään, mutta kun yritetään tehdä sievää jälkeä pienellä koneella, niin juurenniskan vauriot ja epätasaisella uralla pankkojen heiluminen reunapuihin ne vasta harmittavat. Ainakin kuusikoissa oma kasvatusmallini on sellainen, että harvennuksella jäävistä puista jokaisen tulisi olla päätehakkuussa tukkipuu. Kuusikot hakkuutan 900-1000kpl/ha asentoon ja se on samalal myös loppukasvatusasento. Siinä puiden keskimääräinen etäisyys toisistaan on jo sitä luokkaa, että ajouran leveys ei siinä paljoa heittoa tee. Nimittäin 1000kpl/ha tiheydessä puiden etäisyys toisistaan on vajaa neljä metriä jos ne ovat tasaisesti jakautuneet.

    Ratkaisevaa epätasaisuutta eivät urat tuota männiköissäkään vaikka ensiharvennuksella jätän 1300kpl/ha. Toinen harvennus tulee jo 10v päästä ja parasta olisi, että moto mahtuu valmiille uralle silloinkin ilman että tarvitsee kokonaista riviä poistaa uran reunalta.
    Erikseen olen vielä motokuskeja ohjeistanut, että jos mietityttää, että mahtuuko tuo puu olemaan tuossa vai ei, niin loputtaa miettimisen ja korjaa puun pois.

    Kunnollinen uraleveys on hyödyksi muussakin tekemisessä. Lannoitus onnistuu maakoneella kuusikoissakin kun ura on kunnolla auki. Sama juttu myös tuulenkaatojen korjuun kanssa jos niitä joutuu kesäkelissä keräilemään. Ura on poissa metsän kasvulta vain katsojan silmissä.

    suorittava porras

    Ranelle..

    Vaikka runko puidaan puomin alle , se ei tarkoita sitä , että havut jäävät aina urien väliin. Kun reitti vaatii havuttamisen , tuodaan oksa- ja latvuskasa raiteisiin suojaamaan puiden juuria tai lisäämään pehmeämmän kohdan kantavuutta. Keskiraskaalla koneella tämä toimenpide ei tuota suurtakaan tuskaa. Kun uraa ei tarvitse havuttaa , jää oksamassa oikeaan paikkaan palstan sisälle maan ravinnetilaa kohentamaan.

    Peten ohjeistus ajouran leveydestä on täsmälleen oikea . Jos vähänkin epäilyttää , että on ahdasta , tehdään lisää tilaa . Vuosien saatossa on tullut vastaan runsaasti harvennuksia , jotka on pilattu liian kapeilla ajourilla . Uran varressa olevien runkojen tyvet ovat lähes kaikki vikaantuneita . Kunnon tukkia ei monestakaan tule lahon tai koron takia. Tälläkin palstalla ollaan huolissaan maannousemasta , mutta ei läheskään aina maannousemaa lisäävistä liian kapeista korjuu-urista.

    vihreen koneen kuski

    Olin hiljattain tekemässä toista harvennusta metsään johon ilmeisesti isäntä itse sahalla ja maataloustraktorilla tehnyt ensimmäisen harvennuksen.Kohde oli vielä rinteessä joten harvennus piti tehdä alhaalta ylös eli samaan suuntaan kuin ennenkin.Kohde oli jätetty aivan liian tiuhaksi, joten urien välissä puusto ei ollut juurikaan kehittynyt. Urat taas oli tehty 3:mertrisiksi aikanaan joten ainoastaan uran reunapuut olivat päässeet lihomaan kunnolla. Tällaista oli todella mielenkiintoista koittaa harventaa, jos yritit käyttää vanhoja uria niin ainakin uran toiselta sivulta joutui ottamaan parhaat puut pois. Jos taas teit uuden uran vanhojen väliin, niin koko metsä tuli täyteen uria.
    Kapeilla ajourilla ja liian tiuhaksi jättämisellä on saavutettu ainakin kahdenkymmenen vuoden viivytys metsän kasvuun, vaikka on varmaan heti ensimmäisen harvennuksen jälkeen ollutkin kaunis katsella.

    Rane

    Pikkuisen nyt väännetään mustaa valkoiseksi.Rane tietää ihan hyvin että suuri osa harvennuksista on pakko tehdä isolla päätehakkuisiin pystyvällä kalustolla sulan maan aikaan,mutta ei se ole mikään ideaali tilanne.Ajatus että motokuski nostelisi havuja uralle on tietysti kovin kaunis mutta käytännössä niitä havuja nostellaan vasta sitten kun moto alkaa painua ja silloin se on jo myöhäistä juurten kannalta.Ja sitten tulee vielä ajokone.Asiasta on tehty tutkimuksia joiden mukaan kuusten juuria katkeilee huomattavasti vaikka mitään uria ei vielä syntyisikään.Iso paino liikuttaa maata väkisellä.Anteeksi nyt vaan mutta tämä nykysuuntaus jossa metsänomistajille markkinoidaan havutusta keinona korvata lumi ja routa on Ranen mielestä paskapuhetta.

    suorittava porras

    Valitettavasti on turvautuminen havuihin , kun kaikkia leimikoita ei ehditä korjata jäätyneen maan aikana . Kilpailijamaissa ei välttämättä ole routaa ollenkaan ja sielläkin pärjätään.

    Hyvä ulottuvuus ja riittävä vakaus ovat käypäisen työkonen ominaisuuksia kesällä ja talvella . Pahimpiin paikkoihin ei tarvitse mennä lainkaan , kun puu pystytään poimimaan vähän kauempaa. Pikkukoneella puolestaan on koluttava palsta varsin tarkkaan , että kaikki puut tulee tehtyä. Painumia tulee kesäkorjuussa muuallekin , kun varsinaiselle ajouralle .

    Mitäs puhetta se on muuten , että tarjotaan yhtä korjuukertaa lisää metsän käsittelyyn koneellisen nuoren metsän kunnostuksen nimikkeellä? Taimikosta ronkitaan risut kokopuuna yleensä kesäaikaan , tehdään työn vaatimat väljät ajourat jo taimikkoon eikä raiteisiin tule risukaan. Vaikka poistettava puu on pientä , vaaditaan tämänkin homman onnistuneeseen toteuttamiseen keskiraskasta kalustoa.

    suorittava porras

    Tuo ajourien leveys kummittelee edelleenkin monien mielessä . Isollakin motolla voidaan tehdä niin kapeaa uraa , että puut jäävät normaalilla ajokoneella ajamatta. Urien leveys ei niinkään ole hakkuukoneesta kiinni , vaan lähikuljetuksen vaatimuksista.

    Ensiharvennusten kapeahkot ajoväylät ovat kiusana myöhemmissä hakkuissa . Puiden järeytyminen on kaventanut uran ajokelvottomaksi , joten reitin varrelta on poistettava kokonainen rivi puita , että laitteet mahtuvat sekaan . Tämän tuloksena puhutaankin jo jopa 6 metriä leveistä ajoväylistä . Kaiken lisäksi joudutaan monesti poistamaan niitä parhaita runkoja. Urat tuleekin jo ensiharvennusvaiheessa avata riittävän leveiksi (4,5m , mutkissa ja sivukaltoissa enemmän) , jotta uraa ei tarvitse enää myöhemmin leventää.

    Suomalaisella metsätaloudelliseti pienehköllä tilalla on monta pientä metsäkuviota , jotka ovat eri kehitysvaiheessa. Puut on kuitenkin järkevää korjata isommissa erissä . Mukana on sekä aukkoa että harvennusta. Hehtaaria tai puolta varten ei ole mitään mieltä lähteä tuomaan eri kokoluokan kalustoa tilalle , joten se keskiraskas tai järeämpi hakkuukone tulevat olemaan järkevin vaiihtoehto korjuutöihin.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 21)