Keskustelut Harrastukset Pankkiluvat eivät ole ylimääräisiä pyyntilupia

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 229)
  • Pankkiluvat eivät ole ylimääräisiä pyyntilupia

    Useissa keskusteluketjuissa on kiistelty ovatko ”pankkiluvat” Luken tekemän verotussuunnitelman ylittäviä ”ylimääräisiä” pyyntilupia. Verotussuunnitelmalla pyritään alueellisen riistaneuvoston sopimaan  hirvikantaan alueella. Kuitenkaan kukaan ei ole esittänyt mitään näyttöä suuntaan tai toiseen. Tehdään asia nyt kerralla selväksi julkisiin tietoihin pohjautuvalla selkeällä esimerkillä.

    Poimitaan uutisvirrasta Ylen uutinen tämän vuoden marraskuulta ja verrataan siinä esitettyjä pyyntilupamääriä Luken tämän vuoden verotussuunnitelmaan.

    https://yle.fi/uutiset/3-12175454

    5.11.2021

    ”Jalasjärven riistanhoitoyhdistyksen……
    Eteläpohjalaisyhdistyksen lähes 90 hirvenkaatolupaa on tältä syksyltä jo käytetty vain parin jahtiviikonlopun aikana, ja nyt päätettiin ottaa käyttöön myös 35 pankkilupaa.”

    Käytössä on siis:
    90 ”peruslupaa”
    35 ”pankkilupaa”

    Kuvakaappaus Luken verotussuunnitelmasta 2021 aloituksen jälkeen kommenttikentässä. Jalasjärven Rhy on kahdella eri hirvitalousalueella PO1 ja RP-PO3.

    Luken alaraja
    PO1: 39
    RP-PO3: 46

    Alaraja yhteensä: 85 (korjattu 95->85, Timpan huomattua virheen)

    Luken yläraja
    PO1: 56
    RP-PO3: 66

    Yläraja yhteensä: 122

    Uutisen mukaan Rhy:llä on 90 peruslupaa ja 35 pankkilupaa. Pankissa siis 28% kokonaislupamäärästä.

    Luken verotussuunnitelman alaraja on 85. Jalasjärven ”perusluvat” loppuivat jo 90 hirven jälkeen. ”Perusluvilla” päästään verotushaarukan alarajalle. Pankkiluvat eivät siis ole ylimääräisiä, verotussuunnitelman ylittäviä lupia.

    Laskin lisäksi parin riistakeskusalueen kaikkien riistanhoitoyhdistysten Luken suunnitelmien ylärajat yhteen ja vertasin sitä riistakeskusalueelle myönnettyyn pyyntilupien kokonaismäärään. Mitään Luken haarukan ylärajaa ylittävää lupamäärää ei löytynyt.

    Luken verotussuunnitelma löytyy Riistahavainnot.fi-> sorkkaeläimet-> ajakohtaista. Verotussuunnitelman ohje-välilehti kertoo:

    ”Suunniteltu pyyntilupamäärä sisältää myös mahdollisten pankkilupien osuuden”.  Alla kommenttikentässä kuvakaappaus ohjeesta.

    Riistakeskuksen julkaisema Metsästäjälehti jaetaan kaikille metsästäjille. Artikkelissa ”Yhteisluvan ja pankkilupien hyödyt” 16.3.2021 Riistakeskus valistaa kaikkia metsästäjiä:

    ”Pankkiluvat ovat yli laskennallisen verotustarpeen olevia ns. ylimääräistä lupia.” Alla kommenttikentässä kuvakaappaus lehdestä.

    Riistakeskus on julkisokeudellinen laitos, joten sen jakamaa tietoa pidettäneen luotettavana. Myös muissa lehdissä kuvataan yleisesti pankkilupia ”ylimääräisinä lupina”.  Nyt näyttää kuitenkin siltä, että kyseessä on ns ”vaihtoehtoinen fakta”.

    ”Ylimääräisten lupien” käyttöön lienee korkea kynnys, koska niiden ajatellaan leikkaavan kantaa suunniteltua enemmän. Saattaa olla merkittävä syy, jos tavoitekantaan ei päästä.

  • Planter

    MTK/mhy käsitys pankkiluvista:

    ”Nyt on tärkeää, että kaatolupia anotaan riittävästi, reippaasti yli arvioidun kaatotarpeen. Lupapankin ideana on, että lupia anotaan reserviin 20-30 % yli ennakoidun kaatotarpeen. Jos syksyllä ilmenee, että hirvikanta olikin ennakoitua suurempi, on lupapankista otettavissa kaatolupia joustavasti.”

    http://www2.mhy.fi/paijathame/Kotimetsa_1_2017/files/assets/common/downloads/page0021.pdf

    Luke:

    ”20.4.2021 | riistahavainnot.fi/sorkkaelaimet
    Riistanhoitoyhdistysten hirvieläinten verotussuunnitelmat

    Riistanhoitoyhdistysten tehtävänä on metsästysasetuksen 8§ mukaisesti laatia oman alueensa hirvieläinten verotussuunnitelmat 15.4. mennessä. Riistanhoitoyhdistykset ovat laatineet yhdessä verotussuunnitelmat hirvitalousalueille ja tämän perusteella omille alueilleen. Riistanhoitoyhdistys voi jakautua myös useammalle hirvitalousalueelle. Liitteenä olevissa taulukoissa on esitetty riistanhoitoyhdistyksen alueelle tai sen osalle suunniteltu hirvieläinverotus ja siihen tarvittava pyyntilupamäärä ja verotuksen rakenne. Määrät summautuvat kullekin hirvitalousalueelle.

    Verotussuunnittelun tarkoitus on suunnitella tulevalla metsästyskaudella tarvittava hirvieläinten saalismäärä ja -rakenne sekä tarvittava pyyntilupamäärä, jolla asetetut tavoitteet voidaan toteuttaa. Pyyntiluvanhakijat päättävät itsenäisesti hakemastaan pyyntilupamäärästä ja Suomen riistakeskus ratkaisee pyyntilupahakemukset julkisena hallintotehtävänä.”

    Verotussuunnittelun ohje:
    Suunniteltu pyyntilupamäärä sisältää myös mahdollisten pankkilupien osuuden.

    suorittava porras

    ….ja suunnitelmissa näkyy myös ,millä lupien käyttöasteella laskennallinen tavoite saavutetaan. Meillä sillä kohtaa luki 80%. Eli yksinkertaisemmankin pitäisi ymmärtää ,että pankkiluvat ovat ”ylimääräisiä” ja ovat käytössä ,jos paikallisesti niin päätetään. Meillä asian päättää yhteislupaosakkaiden kokous jahtikauden puolessa väissä pitämässään kokouksessa ,jossa käydään läpi paikkakunnan hirvitilanne. Koska luvat haetaan keväällä ,pankkilupien on sisällyttävä haettuun lupamäärään. Kesken kauden viranomaiset eivät voi enää lupia myöntää.

    Mikä tässä on niin vaikeaa ,että pitää yksinkertaista asiaa jauhaa vuositolkulla?

    Planter

    Pitää sitten laatia lisää esimerkkejä, ehkä se siitä avautuu.

    Metsuri motokuski

    Kyllä nämä esimerkit jo riittää. Eiköhän asiaa ole jo riittävästi vatvottu.

    Planter

    No ei oteta uutta esimerkkkiä. Esitetään toisella tapaa hitaasti askel askeleelta edeten edellisen sivun Alajärven tapaus, josko asia  avautuisi näin.

    1. Heille on myönnetty 150 pyyntilupaa.

    Katso Luken verotussuunnitelma on edellisellä sivulla, jolla Luken laskelmien mukaan päästään alueellisen riistaneuvoston asettamaan tavoitteeseen:

    2. Tavoitehaarukan
    alaraja on 105
    yläraja on 150.

    Kun tavoite on esitetty haarukkana (alaraja/yläraja) tarkemmaksi tavoitteeksi asetetaan tällöin haarukan keskikohta.

    3. Laske haarukan keskikohta: (105+150)/2= 127,5

    4. Heillä on 150 lupaa kaikkiaan.

    Laske paljonko lupia pitää käyttää, jotta päästään haarukan keskikohtaan.
    100x(127,5/150)% = 85% myönnetyistä luvista

    Lupien käyttöasteeksi pitäisi tulla 85%, jotta osutaan tavoitehaarukan keskelle.

    5. Pankkiin laitetaan kuitenkin 40 lupaa, joten käyttöön jää 150-40 = 110 lupaa

    6. Käyttöön jäävät luvat ovat 100x(110/150)% = 73% myönnetystä kokonaislupamäärästä 150.

    Mitään lupia ei tämän lisäksi ole, koska kertoivat, että saivat 150 lupaa ja tallettivat niistä pankkiin 40. Missään ei ole ylimääräisiä lisälupia.

    7. Tavoite saavutettaisiin lupien käyttöasteella 85%, mutta käytettävissä on vain 73% luvista, joille niillekään tuskin tulee 100% käyttöastetta, sillä esimerkiksi hirviherra Vesterinen vetosi metsästäjiin (sorkkimisketjun aloitus), että näitäkin lupia käytettäisiin harkiten. Käyttöaste jää näin todennäköisesti alle 70%:n.

    suorittava porras 31.12.2021, 14:04 ”….ja suunnitelmissa näkyy myös ,millä lupien käyttöasteella laskennallinen tavoite saavutetaan. Meillä sillä kohtaa luki 80%.”

    Käytössäni olevissa Luken laskemissa suunnitelmissa ei käyttöastetavoitteita löydy. Jos sellaisia jossain on, ne ovat Rhy:n suunnitelmiin lisäämiä. Suorittamaan portaan esittämä tavoite voi olla (jos siinä sellainen on) Rhy:n alueelleen laskema verotussuunnitelmaan lisätty tavoitehaarukan keskikohta, joka edellä esitetyssä Alajärven tapauksessa on 73%…..ja olisi suorittavan portaan tapauksessa 80% (jos siinä sellainen on)

    Kommentit alla viittaavat siihen, että edellä esitetty kehityskulku saattaisi olla toteutumassa ?

    suorittava porras 3.11.2021, 19:55
    ”Kuluvalle kaudelle lupien käyttöasteeksi ennustetaan 70%.
    Edellä muutama poiminta metsästyksenjohtajille tarkoitetusta tietopaketista.”

    suorittava porras 21.11.2021, 16:34
    Paikkakunnan lupien käyttöaste tähän mennessä 56%. Riistapomojen kannanotto käy sitä vahvemmin toteen , mitä pidemmälle jahtikausi etenee. Valitettavasti tätäkin asiaa on Planterin pitänyt tulla hämmentämään.

    Taitavat edellä esitetyllä tavalla riistakeskuksen paikallisyksikössä, Rhy-tasolla, sivuun laitetut pankkiluvat selittää tämänkin. Riistakeskus on myöntänyt reippaasti lupia. Näyttää ettei lupia pantata, mutta silpaissut niistä paikallistasolla sivuun ison siivun:

    suorittava porras 9.11.2021, 17:57
    ”Taneli oli aikanaan sitä mieltä,että pyyntilupia on liian vähän. Samaan aikaan hänen vaikutuspiirissään pyyntilupien käyttöaste huiteli 60-70 %:n tasolla”

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli 9.11.2021, 20:08

    ”Mistähän se se Suorittava pongaa noita 70% luvankäyttöjä. kyllä minä ainakin uskon näitä meidän seuran miehiä ennemmin. Viime vuonnakin heillä jäi puolikas lupaa käyttämättä, siis yksi vasa jäi juoksuun. Se on kyllä aika vähän kun lupia on suuruusluokkaa 50. En nyt muista oliko viime vuonna ihan tasan se, vai miten oli.
    Monena vuonna ovat ampuneet kaikki luvat ja muutaman luvan naapuriseurankin kiintiöstä. niihin naapuriseuran käyttämättömiin lupiin ei vain aina pääse kiinni.”

    Edelleen toistan, pankkiluvat eivät ole ”ylimääräisiä”  laskennallisen verotustarpeen yli meneviä lupia, vaikka riistakeskus on kaikkia metsästäjiä Metsästäjä-lehdessä niin valistanut.

    ylimääräiset-c

    Ne ovat ihan normaaleja lupia, jotka on tarkoitettu kaikki joka vuosi käytettäväksi alueellisen riistaneuvoston tavoitteeseen pääsemiseksi. Pankkiluvat on tarkoitettu tihentymien poistoon siellä missä hirvet ovat jakautuneet epätasaisesti yhteislupa-alueella…mutta käytettäväksi kaikki…aina.

    Luken verotussuunnittelun ohje 2021:
    ”Suunniteltu pyyntilupamäärä sisältää myös mahdollisten pankkilupien osuuden.”

    Nyt on alettu tulkita niin, että ”huonoina hirvivuosina” ”pankkia ei avata” ja pankkiluvat jätetään käyttämättä. Ne käytetään vain, kun tilanne alkaa ryöstäytyä käsistä. Tämä sotkee koko säätelyjärjestelmän. On käymässä kuten kymmenen vuotta sitten. Tavoite karkaa juuri kun sitä ollaan lähestymässä.

    Joko avautui? Otan kyllä mieluusti uusiakin esimerkkejä lisää ja vieläkin yksityiskohtaisemmin, niin kauan, että tämä  avautuu!

    Jean S

    Jos ketjua ei lukemalla ymmärrä, on omien vanhojen ajatustensa vanki. Tässähän kerrotaan ihan selvästi siitä, että Luken verotussuunnitelma sisältää myös ne luvat, joita pankkiluviksi ja ”varmuuden-vuoksi-luviksi” kutsutaan, ja että kaikki tai ainakin lähes kaikki pankkiluvat pitäisi käyttää, jotta ”oikeisiin” tavoitteisiin päädyttäisiin.

    Olen edelleen sitä mieltä, että hirviluvat pitäisi muuttaa sellaisiksi, että ne eivät olisi hirvenampumisoikeuksia vaan hirvenampumisvelvollisuuksia, ja jos joku ei velvollisuuttaan pysty täyttämään, voi hän hankkia itselleen sijaisen, ts. myydä tämän ”golfosakkeen” toiselle seuralle, tai maksaa valtiolle sakkomaksun.

     

    A.Jalkanen

    Onko nyt saatu aikaan konsensus siitä että ollaan eri mieltä siitä mitä pankkiluvat ovat?

    Luvat voivat olla vaikka hirvenampumisvelvollisuuksia mutta entä jos hirviä ei ole, tuleeko sitten jokin sakkomaksu vai pitääkö metsässä juosta keväthangille saakka?

    Mielestäni järjestelmän korjaamiseen riittäisi se ehdottamani muutos, että ARN:n pitäisi määrätä tavoitteeksi sidosryhmien esittämä hirvikanta ja sen rakenne. Lupia pitäisi hakea ja pääsääntöisesti myös käyttää se määrä jolla tuo kanta ja kannan rakenne saavutetaan.

    suorittava porras

    Pankkiluvat ovat yksinkertaisesti niitä lupia ,jotka otetaan käyttöön ,jos hirvikanta osoittautuu metsästyksen kuluessa arvioitua suuremmaksi. Ne on kuitenkin haettava jo keväällä pyyntilupien yleisen hakemisen yhteydessä ,koska kesken kauden niitä ei enää voida myöntää. Tätä  varten luken kanta-arvio sisältää minimi-ja maksimiarviot ,jonka mukaan lupia haetaan. Mikään ei estä yksittäistä seuraa hakemasta enemmänkin ,jos tietää tarvitsevansa. Normaalien lupien osuus määräytyy edellisen vuoden käyttöasteen perusteella eli useimmin luken kanta-arvion keskiarvoon tähdäten ko prosenttiluvulla. Loppu on sitten pankissa.

    A.Jalkanen

    Osa ARN-alueen luvista menee siis pankkiin, josta tiheän kannan alueet voivat niitä nostaa, ja toisaalta yllättävän alhaisen kannan alueilla ei tarvitse stressata jahdista, koska koko alueen kanta täsmäytyy kuitenkin tavoitteeseen jos kaikki luvat käytetään. Toisin sanoen kaikki luvat pitäisi yleensä saada käytettyä ml. pankkiluvat.

    Planter

    ”Pankkiluvat ovat yksinkertaisesti niitä lupia ,jotka otetaan käyttöön ,jos hirvikanta osoittautuu metsästyksen kuluessa arvioitua suuremmaksi”

    Vielä vähän  toisin selitettynä:

    Näin on kieltämättä tehty, mutta virheellisesti ja virheellisesti neuvottu. Pankkiluvat ovat tarkoitettu kohdistamaan lupia seurojen yhteislupa-alueella, jotta luvat voidaan käyttää tihentymiin, eikä jaeta suoraan pinta-alaperusteisesti.

    Luvat on pyrittävä käyttämään aina eikä jos.

    Riistanhoitoyhdistyksen ja suuremmille alueille myönnetty lupamäärä seuraa Luken verotussuunnitelmaa ja se säätää systeemiä (eivät pankkiluvat) niin, ettei pelättyä hirvien loppumista pääse tapahtumaan. Lukella on ollut ”jarru päällä” pari vuotta. Luken verostussuunnitelma on se säätäjä. Lupia ei tietenkään myönnetä näille alueille Luken verotushaarukan ylärajaa enempää.

    Kun kanta on nyt lähtenyt pienenemään, on säätelyjärjestelmä pienentänyt lupamäärää siellä Keski-Suomessa jo näin.

    2019: 4025
    2020: 3602
    2021: 3418

    2021 on nyt huhujen mukaan (ei niinkään tilastojen) huono hirvivuosi, joten pankitetaan 20-30%, eikä pankkia avata ja himmaillaan muutenkin (vrt Vesterisen kirjoitus).

    Käyttöön jää pankituksen jälkeen noin 2400-2700 lupaa (edellyttäen, että kaikki pankittavat)  joita ei kaikkia suositella käytettäväksi. Valtava leikkaus parissa vuodessa. Lisäksi naaras/uros suhde on siellä täysin persiillään, joka sekin lisää nopeita vaihteluita. Siellä käy metsästäjille hyvin ja metsänomistajille huonosti.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 229)