Keskustelut Puukauppa Otson konkurssiuhka

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 40)
  • Otson konkurssiuhka

    MT:n numerossa uutisoitiin ko. putiikin kujanjuoksua. Onko juoksentelu ollut alunperinkään järkevää, rahaa on kai uponnut tekohengityksiin vuosia. Nyt mo:n puukaupparahat ja yrittäjien urakointimaksut ovat kanissa…

    Miksi ja mihin tällaisia toimijoita tarvitaan? Puukaupassa välissä heilahtelevat orgaanisaattorit tuovat vain epävarmuutta ja tyhjää byrokratiaa selväpiirteiseen toimintaan ?

  • Kalle Kehveli

    Otson tienkorjaushankkeet ovat niin kalliita, ettei kukaan järkevä niihin osallistu. Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä huonompi on hankkeen kannattavuus.

    Timppa

    Ikävä totuus on, ettei huonossa taloudellisessa tilanteessa olevalta firmalta kannata ostaa mitään.  Todennäköisesti laatu on huono.  Tietysti vielä vähemmän kannattaa myydä.  Ei saa rahojaan pois.

    Metsänhoitoyhdistykset pärjäävät kyllä.  Ne ovat niin lähellä metsänomistajia.  Joskus valitettavasti kyllä lähempänä toisia kuin toisia.  Yhteen tiestön perusparannushankkeeseen teki yhdistys kustannusjottelun, joka on täysin vastoin Maanmittauslaitoksen jyvitysohjetta ja yhteismetsälle erittäin epäedullinen.   Eivät korjanneet selvää virhettään.  Käräjäreisu taitaa tulla meidän ja tiekunnan välillä, mutta väärän laskelman tekijä on tietysti syyllinen.  Selvittelyä vaikeuttaa vielä sekin, että tiekunnan puheenjohtaja on yhdistyksen hallintoneuvoston jäsen.  Kannattaa siis olla ainakin jonkun  yhdistyksen kanssa tarkkana.

    mehtäukko

    Pikkutukin ounastelu voi osua nappiin.

    Kun toimivan metsätien peruskunnostuksen suunnittelu maksaa toista tonnia/km, on koko homman perusta persiillään. Kemeroitten tärvyy tolkuttomiin laskutuksiin ei elättänyt kuin salkkuputiikkia. Aikansa.

    A.Jalkanen

    Käräjäreissua ennen kannattaa kokeilla ns. sovittelu. Tiehankkeen pitää olla todella iso, ennen kuin kannattaa kustannuksista alkaa käräjöidä.

    Tolopainen

    Nämä yhteismetsät ovat erittäin hyviä tieosakkaita, maksavat vähintään puolet kuluista. Turhaan se Timpoa valittaa, näin se menee.

    Puuki

    Tein metsätielle yksikköjaon ihan ite. Jos joku osakkaista haluaa virallisemman tahon tekemänä , niin saa järjestää sen toki.  Kokemuksesta voin sanoa että tod. näk. ei tule sen parempi vaikka olisi metsäkeskuksen tms. tekemä.    Aikoinaan yhden tien yksikköjako oli tehty vain kartan perusteella summassa käymättä maastossa,  ja esim. suoalueen takametsä oli luettu mukaan vaikka puun kuljetus ym. liikenne suon takana olevalta alueelta tapahtui ihan eri suuntaan.

    Timppa

    Ei auta mikään sovittelu.  Asiasta on täysin yksiselitteinen Maanmittauslaitoksen ohje, jonka  mukaan olemme oikeassa.  Myös ulkopuolinen maanmittari on samaa mieltä.

    Kyse on tapauksesta, jossa Yhteismetsän tie liittyy Tiekunnan päätiehen, josta erkanee kolme Tiekunnan tiestön haaraa.  Maanmittauslaitoksen ohje sanoo yksikäsitteisesti, etteivät haarat saa lisätä päätietä käyttävän kustannusrasitusta.  Nyt ne lisäisivät.  Yhteismetsän hehtaarien ja tiekilometrien perusteella määräytyvä osuus päätiestä on noin 33 %, mutta Tiekunta vaatii 80 %.  Siis yhteismetsä joutuisi osallistumaan Tiekunnan muiden osakkaiden tiloille menevien haarojen kustantamiseen.  Ei todellakaan kiinnosta.

    Olen kyllä reklamoinut ja pelotellut, mutta pässejä , mitkä pässejä.

    Tosiaan kannattaa ottaa huomioon todelliset kuljetusreitit.

    Puuhastelija667

    Otsonhan piti nevaharvennuksilla, teillä, ojilla ja lannoituksilla alkaa tekemään miljoonia niin että heilahtaa. No iso osa työntekijöistä kun oli tottunut Metsäkeskuksen verkkaiseen työtahtiin ja loput porukasta otettiin suoraan koulunpenkiltä niin lopputulos ei voi olla kaksinen. Itsekin silloin olin vielä koululainen kun Otsoa perusteltiin. Silloin se jo oli pelkkä vitsi ja valmis konkurssiin kunhan valtion väkisin rahalla tekemä tekohengitys loppuisi. Ollut pirun kallis kokeilu veronmaksajille ja on jo aikakin saatella kuolleena syntynyt yritelmä syvälle hautaansa.

    A.Jalkanen

    Meillä perusparannus oli yksinkertainen jyvittää, kun se tehtiin vain päätielle, ja sekä haarat että tien loppupää jäivät hankkeen ulkopuolelle. Yksi tapa sovitella olisi pyytää Maanmittauslaitokselta yksikkölaskelma perusparannusta varten, ja samalla tarkistaa ovatko kunnossapidon yksiköt ajantasaiset. Maanmittauslaitoksen ohjekirjasta lukemalla pitäisi päätyä saman tulokseen, mutta aina saattaa joku asia jäädä vähän tulkinnan varaan.

    mehtäukko

    Miksi puukaupan välittäjä-aineena on oltava joku Otso? Ylimääräiset ukot juoksentelemassa pusikossa ja teiden varsilla ei anna yhtään lisä-arvoa puumotille, sillä siinä ei ole ylimääräistä ulkopuolisille.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 40)