Keskustelut Metsänomistus Ojan ylitys turvemaalla

Esillä 9 vastausta, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Ojan ylitys turvemaalla

    Merkitty: 

    Hakkualan puutavara pitää ajan vanhan turvepellon yli.Pelto kuiva,mutta yksi suurempi oja pitäisi ylittää.Ojassa vesi makaa.Kuinkahan tuota ylitystä kannattaisi yrittää.Ojan takana 300 mottia koivukuitua ja yhteensä ehkä 100 mottia järeitä kuusia ja mäntyjä.Tien vieressä 100 mottia kuusitukkia.Koivun olen ajatellut hankintahakata.Mikähän olisi järkevää ?

  • Timppa

    Kanattaa kysyä joltain paikalliselta puunostajalta. tarkemmin.   meillä päin tuollaiset ojien ylitykset on yleensä hoidettu täyuttämällä se oja kuitupuulla.  Ojan vesimäärä tietysti vaikuttaa, miten onnistuu.  Paras ajoaika tietenkin keskikesällä, kun ojassa vettä vähän ja maasto kuiva.

    Puuki

    <p>Sopivan pitkiä puita ojaan tarvittava määrä heti alkuun niin eiköhän se siitä.  Jos on kovin märkää, saattaa kuitenkin olla,  että ojan penkat ei kestä montaa ajokertaa kuormapäällä.  Isomman ojan ylitykseen tein kerran tukkipuista ajorampit sitomalla tukit yhteen teräslangoilla. Toimi ihan hyvin aikansa. </p>

    pystykorvat

    Nythän on lähes kaikkialla puretttu sähkölinjoja joista tulee valtava määrä joutilaita npylväitä. Niitä  saa luovuttaa sellaiselle jolla on Y.tunnus eli ammattikäyttöön. Niistä saa hyvän sillan. Minäkin aion rakentaa sellaisen joen yli kun maata on molemmin puolin jokea.

    mehtäukko

    Turvepelto. Kuinkahan leveä? Jos ojan takana on myöhemmin muutakin toimintaa kuin tämä savotointi, laittaisin riittävän pitkän rumpuputken ja kivennäismaata täyteen. Jos ei, kuitua täyteen.

    Jos turvepelto ei kestä kuljettaa puuta,lavotus sivulta luoden ja lopuksi kerätään pois.

    Jean S

    Ihan mielenkiinnosta, niin mitä ne peltiset ajorampit kestää ja maksaa, mitä esimerkiksi Helsingin kaupunki käyttää katutöissä kun autoliikenne ohjataan kuoppien yli? Ja miksi niitä ei metsäsektorilla käytetä? Koska pintamaa ei kestä, mutta onko muita syitä?

    Per Ä Reikäs

    Kouralla kuidut sillaksi alle, lähties pois.

    Per Ä Reikäs

    Koetusti

    Rane

    ”Ja miksi niitä ei metsäsektorilla käytetä? Koska pintamaa ei kestä, mutta onko muita syitä?”

    Ei ole koettu tarpeelliseksi.Ajokoneenkestävät olisi aika painavat ja vie tilaa lavettikuljetuksessa.Pitäisi aina völjätä mukanaan.Ja kun sitä kuitua on aina saatavilla.

    metsä-masa

    M- G kokeili laatonki siltoja, mutta siitä tuli ylimääräinen paino ja kuljetus ongelma, kun lavetilla olevan ajokoneen pällä ei saisi olla ylimääräistä kuormaa, kuten edellä kerrottiin, lisäksi siihen aikaan vielä lavetin kantavuus rajoitti kuorman painoa.

    Käytännössä siltapuut on aina kuitua, josta ojan ja viemärin ylitykset tehdään. Viemäri jossa virtaa jatkuvasti vettä sillan niskoiksi käy 3 m lahokuuset ja kanteen pitkää kuitua, tottuneentä kuljettajalta sillan teko ei vie paljoa- aikaa.

Esillä 9 vastausta, 1 - 9 (kaikkiaan 9)