Keskustelut Metsänomistus Oikotien ongelmat

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 24)
  • Oikotien ongelmat

    Onko maillasi oikotienä käytettäviä läpiajoteitä? Tällaisia, jopa kuntarajan ylittäviä teitä on Suomessa paljon. Miten olette saaneet järjestettyä tiehoidon ja siihen tarvittavat kustannukset? Onko ollut mitään ongelmia? Meillä on onneksi vain yksi kahden valtiontien välissä oleva, alun perin vain muutaman osakkaan n. 1,5 km tie. Se oikaisee vajaa 2 km verrattuna ajoon valtionteitä pitkin. Aikaisemmin, kun siellä kylillä oli enemmän asutusta, oikaisijoita oli paljon enemmän kuin tien osakkaita, mutta nyt läpiajo on vähentynyt. Tie on järjestäytynyt ja saa kunnan tieavustusta, johon läpiajosta tulee muutaman kympin lisä. Mitään käyttömaksuja ei olla läpiajajilta koskaan peritty. Puomittamistakaan ei olla harkittu, koska osakkailla on omaa liikennettä molempiin suuntiin.

  • mehtäukko

    Satunnaisen käytön osalta vähäiseltä osalta ei kannata asioida, mutta on siinäkin rajansa. Eräs mets.seuran jäsen ravasi majavien yms. perässä pahimman kelirikon aikaan mahaansa myöten neliveto lava-autolla. Puomi pysäytti.

    Gla Gla

    Lieneekö ollut yksityistie vai maastoliikennelain alainen tilustie.

     

    Metsuri motokuski

    Auttaako se että poistatte tien avustusten piiristä ja tarvittaessa puomitatte tien. Täällä tehtiin tällä tavalla kun läpiajoa ei saatu muuten kuriin.

    mehtäukko

    Yksiköity yksityistie johon seura maksaa viulunsa. Mutta kun meno oli jatkunut ajo-oikeudetta muillakin haaroilla…Niitten kanssa on kyllä roti pidettävä. Ei edes harkittu avustuksesta luopumista, mutta jäsenelle oli lähellä vaihe joutua nostamaan kytkintä. Kyllä tepsi.

    Visakallo Visakallo

    Parissa paikassa omilla mailla on joskus ollut ajatus yhdistää kaksi jo olemassa olevaa metsätietä läpiajoteiksi. Vilkaisu näiden teiden osakas-, eli maksajaluetteloon on saanut luopumaan ajatuksesta. Siellä kun ei ole kuin yksi nimi!

    isaskar keturi

    Ajat ja tavat muuttuneet. Nämä raivokkaasti yksityistietään suojelevat ovat varmaan osaltaan vaikuttaneet kuntapäättäjien ratkaisuihin. Meilläkin päin oli yksi yksityistie, jonka omistajat häiriköivät satunnaisia käyttäjiä, vaikka kunta teki hoitotyöt. Satunnainen henkilöautoliikenne tuskin aiheuttaa merkittävää haittaa tielle. Kaiken marjastajien ja metsästäjien liikenteen torppaaminen ei ole tarpeen…eikä niistä ennen välitetty.

    Jos olisi asiallinen tapa maksaa käyttömaksu läpiajotiestä säännölliselle käyttäjälle, niin joku varmaan maksaisikin. Nyt tällaisissa tienomistajien lähestyminen on lähinnä agressiivista. Itse olen kerran saanut tiekunnalta asiallisen yhteydenoton tienkäytöstä ja lupasin maksaa, mutta päättivät sitten olla perimättä, koska käyttö niin vähäistä.

    Panu Panu

    Kerran oikaistessani tuli vastaan kyltti, jossa oli tilinumero, johon pitäisi maksaa tien käytöstä. En maksanut kun tie oli niin huonossa kunnossa. Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt maksaa niin ehkä saisivat sen tien kuntoon joskus.

    Yhden tilani reunaa menee leveä hyväkuntoinen yksityistie, joka oikaisee varmaan 20km. Jossain vaiheessa tiekunta oli kartoittanut tien käyttöä ja todennut, että yli 90% on muiden kuin osakkaiden ajoa. Ratkaisuna tien toiseen päähän laitettiin puomi ja toiseen päähän ”tie päättyy”-liikennemerkki. En ole kysynyt enkä saanut avainta puomiin mutta en sitä tarvitse, koska saavun aina toisesta suunnasta eikä puomin suuntaan ole tarvetta ajaa. Puukauppojakaan ei ole tällä taimikkovaltaisella tilalla vielä ollut.

    Visakallo Visakallo

    Meidän tienkäyttäjien keskuudessa on kieltämättä monenlaista ajattelua. Joku vuosi sitten kahden asuinalueen yksityistiekuntien välillä tuli esiin ajatus, että toisen tiekunnan alueen asukkaat voisivat tarvittaessa käyttää myös toisen tiekunnan tietä, sillä sitä kautta matka lähitaajamaan olisi lyhyempi. Vastaavasti tien käyttöoikeus olisi mahdollista toisinkin päin, sillä sitä kautta matka valtatielle olisi taasen lyhyempi. Tehtiin asiasta tiekuntien välinen sopimus, eikä tien käyttömaksuja päätetty periä. Kun jonkin ajan kuluttua päätinkin oikaista sen toisen tiekunnan tien kautta valtatielle, olikin sikäläinen asukas pysäyttämässä ja kyselemässä, miksi ajan heidän tietään. Vastasin, että eikös se meidän tekemä sopimus olekaan enää voimassa, -ja painoin kaasua!

    ChesterC

    Timo Jutilan käyttö mainosmannekiininä on kyllä yksi Oikotien ongelmista.

    Nostokoukku

    Se on Chester OikotiÄ

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 24)