Keskustelut Metsänomistus Oikotien ongelmat

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 24)
  • Oikotien ongelmat

    Onko maillasi oikotienä käytettäviä läpiajoteitä? Tällaisia, jopa kuntarajan ylittäviä teitä on Suomessa paljon. Miten olette saaneet järjestettyä tiehoidon ja siihen tarvittavat kustannukset? Onko ollut mitään ongelmia? Meillä on onneksi vain yksi kahden valtiontien välissä oleva, alun perin vain muutaman osakkaan n. 1,5 km tie. Se oikaisee vajaa 2 km verrattuna ajoon valtionteitä pitkin. Aikaisemmin, kun siellä kylillä oli enemmän asutusta, oikaisijoita oli paljon enemmän kuin tien osakkaita, mutta nyt läpiajo on vähentynyt. Tie on järjestäytynyt ja saa kunnan tieavustusta, johon läpiajosta tulee muutaman kympin lisä. Mitään käyttömaksuja ei olla läpiajajilta koskaan peritty. Puomittamistakaan ei olla harkittu, koska osakkailla on omaa liikennettä molempiin suuntiin.

  • Gla Gla

    Käyttömaksujen periminen olisikin mahdotonta, kun tien satunnainen käyttö on luvallista. Puomikin julkista tukirahaa saavalle tielle vaatisi todella hyvät perustelut.

    Visakallo Visakallo

    Näkyy niitä käyttömaksuja ainakin yritettävän periä myös kunnan avustusta saavilla läpiajoteillä. Näissä tapauksissa tien toinen pää saattaa olla eri tiekuntaa, joka ei avustusta saa.

    Gla Gla

    Ammattiliikenteeltä voi yrittääkin, muilta se on turhaa. Tiedän oikotien, jossa maksullisuudesta ilmoitetaan tien alussa kyltillä. Hinnastoa tai maksutapaa ei kerrota. Mutta vitsihän kyltti onkin.

    Tiekunnilla on joskus puutteita osaamisessa, kun jopa ajoneuvolla ajo kielletty-merkkejä käytetään. Merkkihän koskee kaikkia, ei vain muita kuin osakkaita.

    mehtäukko

    Jos tällaiseksi reitin läpi-ajoksi ilmenee tien ennalta sopimaton käyttö, esim merkittävä puun ajo, miksei siitä olisi oikeus periä kuljetusmaksu? Ja kelirikon aikainen särkemisen korjauskustannus entiseen kuntoonsa.

    Gla Gla

    Ammattiliikenteeltä voikin periä. Yksityisautoilijoiden satunnaisista ajoista se ei ole mahdollista ja muun kuin satunnaisen käytön osalta näyttö on vaikea asia.

    Jos kuljetuksen tilaajana on esim. valtio tai kunta, se yleensä edellyttää asioiden sopimista tiekunnan kanssa. Yksityinen metsänomistaja ei välitä siitä, mistä puut tilalta pois viedään.

    Visakallo Visakallo

    Joskus kyllästyminen läpiajoon voi johtaa koviinkin toimenpiteisiin. Meilläpäin yksi kuntarajan ylittävä yksityistie kaivettiin rajalla kokonaan poikki. Läpiajo loppui siihen!

    Gla Gla

    Joskus tärkeämpää on periaate kuin seuraukset. Ihan hyvin voi maksaa markan siitä, että säästää 50 penniä.

    Visakallo Visakallo

    Uutena ilmiönä on tullut, että jotkut kunnat ovat rahapulassaan luopuneet yksityistievastuksista. Vähän vilkkaammalla kuntarajan ylittävällä yksityistiellä se saattaa hieman nostaa osakkaiden tunteita pintaan, kun toinen pää tiestä saa avustusta, mutta toinen ei.

    Petkeles Petkeles

    On ongelma. Viimeisimmät oikaisijat tippuivat auton kanssa sillalta.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Itsellä on myös oikoeitä. Osan olen tehnyt ja yksi tuli tilakaupassa jo olevana. Tämän jälkimmäisen hoidon kustantaa kaksitiekuntaa, koska se vähentää liikennettä heidän teiltään. Tälle tienpätkälle ei meidän lisäksi ole tieoikeutta kellään. Tämä mahdollistaa tiekunnille edullisen ratkaisun, tiekuntien osakkaat saavat siitä oikaista, mutta tiekunnan ei tarvitse sitä tieyksiköiden tonnikilometreissä vähentää, koska tieoikeutta ei ole. Eräät yrittivät kylläkin yksiköitään vaatia pienemiksi, koska käyttävät todellisuudessa virallista tietä vähemmän. Muiden teiden osalta lanaukset ja murskeet olen itse kustantanut, en ole maksuja perinä, eikä moni ole oma-aloitteisesti maksanut. Käyttäjät ovat talviauraukset hoitaneet.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 24)