Keskustelut Tekniikka "Oikeaoppinen ketjun teroitus"

Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 236)
  • Tolopainen

    Sahani eivät vietä öitä ulkona, ne kulkevat traktorin hytissä huollettavaksi kotiin. Minun sahani ovat keskimääräistä paremmassa kunnossa, jos vaihdan ketjut kerran vuodessa ja sahaan toisella sahalla tankin tyhjäksi ja toisella kaksi päivässä, ei niitä tarvitse metsässä viilata ei minun ainakaan. Kahden sahan käyttö tekee työskentelystä paljon sujuvampaa, kun välillä kuormataan puita ja kaadetaan ja karsitaan, toinen on lähempänä kärryä ja toisella kaadellaan.

    Viimeinen virke paljastaa, miksi metsureilla ei ole töitä, toisen ansio on toisen kustannus, eikä urakalla töitä tekevä metsuri tuota yhtölle, hänen palkastaan ja muista työnsivukuluista aiheutuneita kustannuksia, jos ei makseta reilusti korkeampaa yksikkötyöhintaa kuin urakoitsijalle ja miksi yhtiö maksaisi? Motokuski ei muuten viilaa teräketjuja metsässä.

    Jätkä

    Kuvitteletko, että metsäkoneenkuljettajalle maksetaan urakkapalkkaa? Metsurin hakkuupalkka ja konekuskin palkka eivät ole sidoksissa toisiinsa.

    Tolopainen

    Oletan, että motokuskilla on jonkinlainen tulospalkkio-osuus. Sellainen on nykyisin yleensä kaikilla työpaikoilla duunarihommissa, ei ne peruspalkalla mitään tee muuta kuin saapuvat työpaikalle. Metsurin työsuoritus ei vastaa työantajalle aiheutuvia kustannuksia nykyisin, siinä on pieni ongelma, kun työt hinnoitellaan koneille.

    oksapuu

    Parhaat motokuskit hakkaa kyllä urakalla, ei ammattimiehen kannata tuntipalkalla metsässä kärvistellä… 🙂

    Tolopainen

    Miten huono se motokuskin palkka on, jos metsuri tienaa sen tuplasti, joka sekään ei tienaa paria tonnia enempää.

    Jätkä

    Motokuskin palkka on kympin verran tunnissa, mutta metsuri URAKKAPALKALLA voi tienata sen yli reippaasti. arto on kehuskellut raivaavansa urakalla kolme hehtaaria päivässä ja niistähän saa jo KEMERA-tukea reilusti yli kuusisataa €, joten….

    RS- hommat eivät urakalla tehden ole sen parempia kuin hakkuutyökään…

    petep

    Motokuskit ei ketjua kyllä viilaile  😀 Kuulemma terotuttavat jotkut ihan ulkopuolisella ketjut eikä maksa paljon ….

    Jätkä

    Moton ketjut ajetaan automaattikoneilla sitä varten perustetuissa firmoissa. Kolme kertaa teroitus ketjua kohti, eli aika paljon varmaan ottaa laikka kerralla.

    Tosin moton ketju on teroituskunnossa, kun se leikkaa suunnilleen yhtä livakasti, kuin esim Jeessin ketju viilauksen jälkeen, eli jos vielä silloin jatketaan sahaamista, tulee musta pää taikka ketju katkeaa.

    Tolopainen

    Eikö tuo teroitus olisi sopivaa iltapuhdetta motokuskille ja saisi lisäansiota vaikka vitosen ketjulta. Ei tuohon  kummosta konetta tarvi. Jos motolla sahataan samalla ketjulla yksi työvuoro, se kai tarkoittaa sahausmäärässä samaa kuin metsuri sahaisi ketjulla viikon ilman teroitusta.

    Metsuri motokuski

    Hieman tarkennuksia. Motokuskin tuntipalkka on noin 13 – 17 euroa tunti. Joissakin taloissa motokuskit tekevät työtä urakkapalkalla. Siinä on huomioitu huolto ja korjausajat. Yleistä urakkapalkalla teko ei ole mutta ei tavatontakaan. Se on totta että metsurinhommissa urakalla tienaa paremmin ainakin minä.

    Pienemmät talot teroittavavat pääosin ketjut itse, kuten me, mutta useamman koneen taloissa terät teroitetaan niihin erikoistuneissa firmoissa. Tuo vitonen terästä olisikin hyvä tienesti ja sillä ne kannattaisi itsekkin teroittaa. Taitaa nuo firmojen teroitukset olla puolet siitä ku automaattikoneilla niitä teroittavat.

Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 236)