Tuossa on jo yritystä ratkaista taim.hoidon koneellistamista. Mutta koneenrakentaminen näkyy olevan vielä vaiheessa. Voimanlähde taitaa puuttua tai sitten tuo on tarkoitettu vain rinnemaille alamäkiajoon.
Voimanlähteestä ei tosiaan puhuta mitään, mutta ajatustahan koneessa kyllä on. Hinta on uskamattoman edullinen, eli tuosta vaan kehittelemään konetta edelleen.
Mitenkäs tuolla pääsee varttuneemman kuvion läpi kulkevaa ajouraa pitkin taimikkoon? Näyttää leveältä. Meneekö tuo kasaan kuin sakset, jolloin sillä voi ajaa sivuttain kapeaakin uraa?
Ihan vain ensimmäisenä tulee silti mieleen, että koneellistamisen sijaan parempi tavoite olisi suunnitella kasvatusketju mahdollisimman yksinkertaiseksi ja vaikka sitten manuaaliraivauksellakin hoidettavaksi. Koivikko + alikasvoskuusikko olisi luontoarvojenkin kannalta hyvä vaihtoehto. Kiertoaika pitenisi, jolloin taimikkovaiheen osuus jäisi tavanomaista vähäisemmäksi.
Alavaununhan ei tarvitse pyöriä ympäri, eikä koneen tarvitse kulkea sivuttain.Jos kuormain kääntyiee ja yltää vaikka vain viisi metriä, eli kymmenen metrin kaistaa, niin minkä halvatun takia sen pitäisi puikkelehtia sivuttain.
Tuohan on periaatteessa perkausta varten ja käyttökelpoisuus riippuu aika pitkälti tänä päivänä eletroniikasta.
Jos tuonne ylös korkeuksiin pannaan tehoa ja painoa, alkaa olla jo kaatumisen mahdollisuudet lähellä. Kunnollinen nosturi pitäisi kuitenkin olla, eli liikeratanosturi.
Hybriditekniikka, jossa pienehkö diesel jauhaisi akkuihin virtaa ja pyörissä sähkömoottorit veisivät eteenpäin. Voisihan ne toki olla nestemoottorit, mutta ne ovat osoittautuneet aika löyhiksi vehkeiksi.
Jos riittävän leveä ajoura perattavalle kuviolle löytyy, sama sen on vaikka ajaisi kulmittain. En tiedä, kuinka leveä tuo on. Minun silmiini se ainakin näytää leveältä ja silloin voi ajourat alkaa jossain ahdistaa. Siis matkalla varttunutta puustoa kasvavan kuvion läpi työmaalle tultaessa.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.