Keskustelut Puukauppa Nuori moto- kuljettaja työmaalla

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 70)
  • Nuori moto- kuljettaja työmaalla

    Merkitty: 

    Minkälaisia kokemuksia nuorista kuljettajista olet saanut, palstalaisia on ilmeisesti tervehtinyt työmaan aloitukksessa nuori kuljettaja moton hyyistä ?

    Oppilaitoksessa metsäopetus on käytännönläheistä ja itsenäisyyteen kannustavaa. Ammattitaidon perusteet opitaan käytännön työtä tekemällä koulun harjoitustyömailla ja työssäoppimisjakson aikana metsäkonealan yrityksissä.

     

     

  • reservuaari-indeksi reservuaari-indeksi

    Ranelta hyvä ehrotus. Vielä erelleensä, jos opintojen aikaaset harjoottelujaksot olisi riittävän pitkiä niin opiskelija saattaasi jo silloin huomata että oliko alan valinta oikia.

    Suukot sunnuntaihin.

    Leena

    Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    Jos ajokonekurssin jälkeen ajaisi vuoden tai kaksi ammatikseen kuormatraktoria ja sen jälkeen harvesteriopintoihin niin siinä näkisi onko ala oikea ja olisi paljon valmiimpi.

    Eiköhän se käytännössä näin menekin.

    metsä-masa metsä-masa

    Oikein hyviä huomioita palstalaisilta. Pääsääntöisesti nuorem moto kuljettajan aloitus työelämässä alkaakin juuri ajokoneen käsittelystä.

    Ajokoneessa ollaan aitiopaikalla seuraamaan miten kokenut kuljettaja suunnittelee uraverkostoa harvennukselle, kokooja- ja keruu-urat. Päätehakkuu palstoilla huomio oisi olla kasojen sijoittelu palstalle, sijoittelu ja ajojärjestys korostuu jos tavaralaji valikoima on laaja.

     

    Perko

    Laaja tiedonmäärä koko työhön liittyvistä  asioista ei ole haitaksi, etenkään vieraassa  yrityksessä  vuosikymmenten tuloksenteossa.   Todella  pitäis olla  varma tehtävässä ettei synny tuhoja.   Jälkien parsintaan  ;  ” niillä on niin  kiire ettei jouva  konetta laskemaa  lavetilta”,  selitti puunostaja.  jos on tekijällä niin hommat  antaa ajaa ohi vaan.   Vaara piilee  syvällä kauppasopimuksessa   jota on tuhon jälkeen mahdoton korjata.   Se koulutus kuuluu  toiseen  kurssiin!

    Tunnen muutaman   urakoitsijan  niin keskustelussa ilmenee, että heiltäkin  puuttuu  laaja tietämys erilaisen  puuston tuottavuudesta.      Silloin  pittää olla nauhoitus  joka puussa jos m- kuskikin on samaa lajia!     Miten  m-motokuski   vastaisi  opetus ohjelmankohtiin, jääkö joku punaiselle ?   Koivuvastan teko on vanha juttu ja saksalaiset maksajat oli jo valmiina ostamaan.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Perkon ja Jovainin ynnä muiden heimolaisten erikoishakkuut vaativat erikoisosaamista mutta sitä varmaan huomioidaan jo nyt koulutuksessa, onhan ne olleet sallitut jo 10 vuotta. Varminta ehkä tehdä hakkuun alussa mallileimaus jos henkilöstö on kokematonta.

    Hakkuukoneisiin voi tulla avuksi tekoäly joka tekee pääosan päätöksistä kuskin puolesta. Edellyttää kyllä hyvää tasoa konenäöltä joten ei nyt ihan heti tee kuskia tarpeettomaksi.

    Metsuri motokuski

    Jk metsän hakkuu ei ole kyllä sieltä helpommasta päästä. Siihen kyllä laitetaan jo urakoitsijankin puolesta kokenut kuljettaja. Jos harrastaa näitä erikoishakkuita niin ehdottomasti kannattaa suosia tuttuja kuskeja ja urakoitsijoita.

    Samoin selkeät speksit kuskille jotta laatu olisi mahdollisimman hyvää. Tärkeätä on infota kuljettajaa vaatimuksista jos ne poikkeaa suosituksista. Uskon että hyvällä yhteistyöllä jälki on myös kelvollista.

    jees h-valta

    Tuolla Kaakon kulmilla mökkinurkilla katselin jk-hakkuun työn jälkeä juuri viime käynnillä. Olihan se kelvollista mutta nyt jo myrskyt oli riepottaneet useita nuoria alikasvoksena kasvaneita kuusia nurin ja poikkikin. Jos muutaman vuoden tästä eteenpäin on myrskyjä tämänkin verran on metsä täysin pilalla. Missä kohtaa siis järki moiseen hakkuutapaan? On siis aivan sama kuinka työ tehdään kun hakkuutapa on susi.

    Metsuri motokuski

    Ei nyt sotketa tätäkin keskustelua hakkutapojen vertailuun. Siihen on parikin ketjua perustettu.

    Perko

    Niinpä, jos myrskyt jatkuu ?  Tuulimyllyille  raivautuu (aliskuusi noin  2€ )  vapaata tilaa,  energian myyntiin  tarvitsee lisää reilusti plantaaseja. Pellon vuokraus aurinkokeräimille todennäköisesti  tuottaa monikertaisesti paremmin kuin  kaura business!  Taitaa olla vähemmän kyntämistä.

    metsä-masa metsä-masa

    Viineisen kahdenkymmenen vuoden aikaan on menty oikeaan suuntaan koneyrittyksen työntekijn valinnassa ja arvostuksessa. Ohi on ne ajat kun vanhemmat työntekijät lähes sanelivat ketä yrittäjä voisi palkata töihin, jos palkkasi väärin silloin alkoi jäynänpito.

    Motolle tulleet lisätehtävät toi nuorille kuljettajille näytön paikan, ”jopa työn iloa”, yleensä nuoret selvisi lisätöistä vaivattomasti, olihan nuoret jo saaneet paremmat atk:n lähtövalmiudet ja koululta lisäksi metsään liittyvä täsmä koulutuksen.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 70)