Keskustelut Puukauppa Nuori moto- kuljettaja työmaalla

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 70)
  • Nuori moto- kuljettaja työmaalla

    Merkitty: 

    Minkälaisia kokemuksia nuorista kuljettajista olet saanut, palstalaisia on ilmeisesti tervehtinyt työmaan aloitukksessa nuori kuljettaja moton hyyistä ?

    Oppilaitoksessa metsäopetus on käytännönläheistä ja itsenäisyyteen kannustavaa. Ammattitaidon perusteet opitaan käytännön työtä tekemällä koulun harjoitustyömailla ja työssäoppimisjakson aikana metsäkonealan yrityksissä.

     

     

  • metsä-masa

    Kone koulutuksen kautta ne pääsääntöisesti uudet kuljettajat metsään tulee jatkossakin. Koulun kannalta opetus nuorille on vaativaa, nuoret ovat silloin vielä kahdenkymmenen vaiheilla, opettajan asenteella on myös suuri vaikutus oppilaan asenteen kehittymiseen.

    Edellä jo kerroinkin huomanneeni nuorissa konemiehissä niitä taitoja jota koneen käsittelyssä tarvitaan. Olisiko korjaava toimenpide niin yksinkertainen, että alettaisiin arvostaa ja sanoa se ääneen nuorelle kuljettajalle ne hyvät puolet, esim. metsän omistajan näkökulmasta.

    Moto isännällä voisi myös olla nykyistä vahvempi velvoite työhön perehdyttämisessä ja työn seuraamisessa ainakin alkuaikoina, tästä  nuoren asenne ja itseluottamus tekemiseen alkaisi kasvaa.

    sikari

    Vanhoja jääriä ei pitäisi laskea nuoria opettamaan. Neuvovat yhtä päin peetä kuin ovat ikänsä tehneet. Kehitystä ei silloin tapahdu.

    mehtäukko

    Onhan se näkökanta tuokin, mutta lyhytnäköinen. Opettaa ei tarvitse, kun kuskitulokas on omaksunut korjuun vaatimukset. Opastus riittää.

    Metsuri motokuski

    Tuohon ivailuun perko en lähde. Jos asiallista keskustelua ei voi harrastaa niin antaa asian olla. Perkolle tiedoksi. En ole opettaja mutta olen saanut olla mukana nuorten metsäkonekuljettajien opetuksessa. Se on hieno asia.

    Metsäkoneenkuljettajan työ on muuttunut paljon viimeisen 10 v aikana. Paljon on tullut uutta niin metsänhoidon kuin kalustonkin osalta. Enää ei puhuta samasta ammatista kuin 10 – 15 v sitten.

    Perko

    M m ”Olen tässä kohta lähdössä ottamaan näyttökoetta yhdeltä kokelaalta.”  Niin tuo perusteella  opetustarkastaja.

    Tiedän ettei täältä  nämä kehotukset juuri etene,  näytän vanhasta läksystä muokatun  opetus ohjelman.  Kysyin  asiantuntijaltakin tähän neuvoja.

    Hakkuukoneilla opetuksen ja opettajien toimintatapojen parantamiseksi, erityisesti peitteisen metsän jatkuvakasvatuksessa, voidaan ottaa huomioon useita keskeisiä tekijöitä:
    1. Koulutuksen sisältö
    – **Monimuotoisuus ja monikäyttöisyys**: Koulutuksessa tulisi painottaa erilaisia hakkutapoja ja niiden soveltamista eri metsänhoitotilanteissa.
    – **Taloudellinen analyysi**: Opetuksessa voitaisiin käyttää esimerkkejä, joissa vertaillaan eri hakkutapoihin liittyviä taloudellisia hyötyjä ja kustannuksia.
    – **Käytännön harjoitukset**: Opetuksen tulisi sisältää käytännön simulaatioita tai harjoituksia, jotka simuloivat peitteisen metsän jatkuvakasvatusta.

    2. Teknologian hyödyntäminen
    – **Simulaattorit**: Käyttämällä hakkuukonesimulaattoreita, oppijat voivat harjoitella erilaisia hakkutapoja ilman riskiä metsänvahinkoja.
    – **Datan keruu ja analyysi**: Opetuksessa voitaisiin hyödyntää reaaliaikaisia tietoja ja analyysejä hakkuuhinnoista ja taloudellisista tuloksista. Moton prosessori laskisi sen hakatuista ja kasvuun jäävästä puustosta.

    3. Yhteistyö metsänomistajien kanssa
    – **Käytännön kokemukset**: Opetuksessa voitaisiin käyttää metsänomistajien jakamia kokemuksia ja käytännön esimerkkejä hakkutavoista ja niiden taloudellisuudesta. Varmennettuja tutkimuksia hyödyntäen.
    – **Verkostoituminen**: Rakentamalla yhteistyöverkosto metsänomistajien ja opettajien välille voidaan parantaa opetuksen relevanssia.

    4. Palaute ja kehitys
    – **Jatkuva palaute*feedback*: Opetuksesta saatu palaute tulisi kerätä ja analysoida säännöllisesti, jotta opetusta voidaan kehittää.
    – **Päivitetyt oppimistavoitteet**: Oppimistavoitteiden tulisi muuttua metsätalouden ja yleisten taloudellisten trendien mukana. Osattava päätellä taloudellinen tuottavuus puun koon mukaan siitä päätellä hehtaarituottavuus.

    5. Kestävä kehitys ja ympäristötietoisuus
    – **Ekologiset näkökohdat**: Koulutuksessa olisi tärkeää kertoa myös ekologisista näkökohdista, jotka vaikuttavat metsänomistajien taloudellisiin päätöksiin.

    Implementoimalla näitä parannuksia koulutukseen voidaan edistää metsänomistajien taloudellista tuottavuutta ja varmistaa, että he saavat nykyaikaista ja käytännönläheistä tietoa hakkutavoista sekä metsänhoidosta.

    Miltäs  tämä tuntuu?

    suorittava porras

    Voidaan tehdä vaikka saunavastoja ,jos joku maksaa käyvän hinnan. Perkon kannattaa perehtyä ensin siihen , löytyykö maksumiestä. Jos ei löydy , unohda koko lista.

    PS. Jk-ihmisille suosittelen käymään kiireesti palstoillaan toteamassa , onko myytäväksi aiottu puutavara pystyssä vai pitkällään. Monella on yleisesti vaakatasossa kuluneen viikon puhurien jäljiltä. Aukko onkin sitten seuraava vaihtoehto. Sen teossa on selvät sävelet.

    ville.prokop

    Useille nuorille työharjoittelu tai ensimmäisen työpaikan tarjonneena yrittäjänä näkisin asian näin.

    Puukauppa on puun myyjän ja ostajan välinen sopimus

    Puunkorjuu sopimus on puunostajan ja puunkorjuu yrityksen välinen sopimus.

    Työsopimus on työntekijän ja työnantajan välinen sopimus.

    Työharjoittelu sopimus on työ harjoittelijan ja työharjoittelu paikan tarjoavan yrityksen sekä oppilaitoksen välinen sopimus.

    Yrittäjän vastuulla on perehdyttää kaikki yrityksessä töitä tai työharjoittelua tekevät henkilöt. Ja valvoa että toiminta ja työskentely on sopimusten mukaista.

    Työmaalla kaikkien osapuolten olisi nämä asiat ymmärrettävä sekä toimittava ja käyttäydyttävä oman roolinsa mukaan.

    Olen kohdannut useita tilanteita joissa nuoria syrjivä taho on metsäyhtiön työnjohto, nuorta aletaan epäillä kaikesta ja etsimällä etsiä virheitä. Näistä asioista sitten mennään länkyttämään nuorelle itselleen ilman asian läpikäymistä yrittäjän kanssa. Tämä jos joku lannistaa nuoren motivaation totaalisesti. Yrittäjän työhön perehdyttämiseen käyttämä aika ja raha on niin suuressa roolissa kaikkien nuorten kohdalla että on todella surullista jos lupaava kuljettajan alku pilataan tälläisellä.

    Meillä esimerkkinä oli viimme talvena tapaus jossa 17v harjoittelija teki ensimmäistä itsenäistä työvuoroaan harvennuksella. Työnjohto meni hakkumaan harvennus jäljen ,harjoittelija laittoi puomin suoraksi ja sanoi että ei enää ikinä aja motoa. Ohje jonka olimme yrityksessä antaneet oli seuraava, jätä metsä tarkoituksella vähän tiheäksi, kävellään vuoron vaihdossa urat läpi ja katsotaan vielä viimmeiset puuvalinnat yhdessä.

    Onneksemme saatiin tämä nuorukainen kokeilemaan hommaa toisen urakanantajan työmailla ja ammattitaitoisen työnjohdon kannustamana kuljettajan alku pelastettiin. Tällä hetkellä hän on valmistunut metsäkoneen kuljettajaksi ja työskentelee yrityksessä harvesterin kuljettajana kansainvälisillä savotoilla.

    Kohde valinta jossa nuori kuljettaja työskentelee on myös tarkoin valittava. Maanomistajilla on omia toiveita ja vaatimuksia jotka lähes poikkeuksetta tulevat esiin jo puukauppa vaiheessa, näitä pitää kunnioittaa kaikkien. Korjuu kohde voi olla monella tapaa niin vaativa että se ei sovellu harjoitteluun ja nämä asiat pitää käydä jo ennalta läpi kaikkien osapuolten kesken. Lopullisen arvion tekee kuitenkin yrittäjä.

    Oppilaitosten läsnä olo ja tuki olisi kuitenkin ensiarvoisen tärkeää kaikille. Puunmyyjälle, metsäyhtiölle, koneyrittäjälle ja ennen kaikkea oppilaalle. Ainakin paikallinen metsäkoulu on harjoittelu sopimuksen saatuaan viis veisannut oppilaista ja jättänyt heidät oman onnensa nojaan.

    Yrityksessä on tälläkin hetkellä nuoria ensimmäisessä työpaikassaan olevia kuljettajia muutama.  Olemme onnistuneet löytämään sellaiset urakanantajat joilla on ammatti taitoinen työnjohto joka kohtelee näitä nuoria kannustaen.

    Itselle tulee aina onnistumisen tunne kun huomaa että yhtenä päivänä nuoresta on kasvanut metsäkone alan ammattilainen.

     

     

     

    Menninkäinen

    Viisaita sanoja Villeltä. Valitettavasti nykyään ei aina anneta lupaavienkaan tekijöiden kasvaa ammattilaiseksi. Ja tämä koskee melkein alaa kuin alaa.

    mehtäukko

    Villen esittämään välikäteen sitä on joutunut useasti itsekin, ja siinä taidot punnitaan.

    Rane

    Jos ajokonekurssin jälkeen ajaisi vuoden tai kaksi ammatikseen kuormatraktoria ja sen jälkeen harvesteriopintoihin niin siinä näkisi onko ala oikea ja olisi paljon valmiimpi.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 70)