Keskustelut Puukauppa Nuori moto- kuljettaja työmaalla

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 45)
  • Nuori moto- kuljettaja työmaalla

    Merkitty: 

    Minkälaisia kokemuksia nuorista kuljettajista olet saanut, palstalaisia on ilmeisesti tervehtinyt työmaan aloitukksessa nuori kuljettaja moton hyyistä ?

    Oppilaitoksessa metsäopetus on käytännönläheistä ja itsenäisyyteen kannustavaa. Ammattitaidon perusteet opitaan käytännön työtä tekemällä koulun harjoitustyömailla ja työssäoppimisjakson aikana metsäkonealan yrityksissä.

     

     

  • Metsuri motokuski

    Nostokoukku. Kyllä ne liirumlaarumit on ihan metsäyhtiöiden velvoitteista urakoitsijoille. Jos niitä ei noudateta niin yrittäjyys jää lyhyeksi. Sen vuoksi ne myös kuljettajille opetetaan ja niitä noudatetaan. Nämä liirumlaarumit ovat myös niissä yhtiöiden kuljettajakoulutus paketeissa jotka on suoritettava.

    metsä-masa

    Nuoriahan sitä kouluvaiheessa ollan, nuorimmilla ei vielä auton ajo-oikettakaan. Itä-Suomessa- alalle jäävien ikäluokasta määrä vaihtelee 50 %:n molemmin puolin.

    Nuorissa kuljettaja oppilaissa on myös niitä, jotka suoritaa lukion oppiaineita konekoulun rinnalla ja hakeutuvat konekoulutuksen jälkeen esim. toimihenkilö koulutukseen ja saavat sitä kautta vahvan näkemyksen konetyön arkielämästä, kun ovat aikanaan siinä piiripäälikön tehtävissä järjestelemässä sitä firrman puuhuoltoa.

    Kyllä tapaamissani nuorissa on ainesta, toisella vahvuus voi olla metsän- tai koneen tietotekniikan käsittelyssä. Pienestäkin hyvästä eleestä kannattaa kannustaa ja keskustella-aiheesta, se avaa ja tuo ymmärrystä molemmin puolin.

    Nostokoukku

    On velvoitteita ja paketteja, julkisuuskuva on pidettävä puhtoisena. Rippikoulussakin opetettiin kymmenkunta kohtaa miten pitää elää. Kuka on niin elänyt? Tein parikymmentä vuotta metsäsuunnittelua, olin mukana auditoimassa korjuketjuja, olin mukana auditoimassa luonnonhoidon onnistumista, olen tehnyt kaksi vuotta luonnonhoidon suunnittelua ja koostanut niistä suunnitelmia. Tiedän kyllä mistä nyt puhutaan. Mutta ympäristöoppaiden ja julkisuuskuvan takana liirumlaarumia.

    Metsuri motokuski

    Olen samaa mieltä metsä-masan kanssa. Ei kaikista ammattikoulun käyjistä tarvii tullakaan pysyviä ammattimiehiä kyseiselle alalle. Metsäkonekoulusta tulee hyviä maarakennusalan kuljettajia, ajoneuvokuljettajia ja jne. Nekin oppilaat joilta olen näyttöjä ottanut niin aika moni lähtee muualle töihin tai jatkaa opiskelua eteenpäin.  Niidenkään koulutus ei ole mennyt hukkaan. Ne saavat hyvä tietopaketin metsäalasta koulussa ja siitä voi joskus olla hyötyä. Voivat ainakin keskustella aiheesta.

    petep

    Täällä kun kuulosti jollain olevan kosketus kouluun missä ammattilaisia tehdään. Jos ryhmässä on 20 oppilasta montako niistä on potentiaalista motokuskia ja muista tulee sitten ajokonekuskeja.

    Jalmari Kolu

    99% kokemukset nuorista hyviä. 1% voidaan kertoa tässä. 03 männikön harvennus ja olin itse  aikoinaan hakkaamassa ensiharvennusta moottorisahalla ja ajettiin traktorilla pois. Kohde rinnemaastossa. Kuskia helpottaakseni merkkasin selkeästi kuitunauhalla vanhan pääajouran, josta kuviolle pääsee. Kerroin tästä myös puunostajalle.

    No kuski oli käynyt leimikon varrella kokonaan eri kulmasta eli jyrkimmästä mahdollisesta kohtaa nauhoitusta huomioimatta, kaatanut muutaman rungon ja kääntynyt pois ja kone lavetille, ”koska ei voi hakata”.”Kone menee nurin”.

    Kauppa päätettiin ja seuraava ostaja, jolla itsellä hakkuukonekuskin tausta sanoi että ei tuon hakkaamisessa ole mitään ongelmaa ja nyt vaan odotellaan koska pino alkaa kasvamaan.

     

    Metsuri motokuski

    En petep ole tilastoa nähnyt vaikka varmaan sellainen on. Uskoisin että noin puolet nuoriso opiskelijoista jää alalle. Hakkukoneen kuljettajat yrittäjät yleensä koulutetaan ajokonekuljettajista. Yleensä on niin että kaikki menevät ajokonekuskiksi ja sieltä jatkokoulutetaan hakkuukoneelle. On myös niitä jotka menevät suoraan hakkuukoneelle mutta harvinaista se on. Ajokoneessa kuljettaja saa kuitenkin hyvää kokemusta kuinka leimikon hakkuut tulee suunnitella ja on siten hyvä pohja hakkukoneelle työskentelyyn.

    Aikuispuolella alalle jää huomattavasti vähemmän. Sanoisin että 20% jää alalle. Silloin kun itse olin aikuiskoulutuksessa meitä oli 16. Alalle jäi 4.

    Reima Muristo

    Kuulostaa siltä että puunmyyjä kustantaa opiskelijan harjoittelut omasta tilipussistaan. Nykyisinkin vanhempikin konekuski tuottaa puhdasta sontaa, kuten kaikki persut yleensä. Yhteiskunta ja puunmyyjä maksaa.

    Perko

    Tänä päivänä jo metsäyhtiöiden omat koulutus paketit ovat sellaisia että niiden suorittaminen ei ole läpihuutojuttu juttu. Esim UPM:n koulutuspaketti kuljettajille on hyvin kattava koulutuspaketti jonka opiskeluun täytyy jo paneutua.”

    Haastattelussa  selvisi ettei   UBM  ollut vaatinut  hakkuuntavoilla pätevyystietoja.    Ostofirman koulutus  irrottaa metsänomistajan  tuoton maksimoinnin täydellisesti.  Maininnat  murskautuvasta jäävästä puustosta  ovat työn laadusta piittaamattomuutta  ja osaamisen vajavaisuutta.

    Metsähakkuukoneenkuljettaja ja lentäjä lentokoneenohjaajana ovat kaksi hyvin erilaista ammattia, ja molemmilla on omat erityiset koulutus- ja pätevyysvaatimuksensa.

    Metsähakkuukoneen kuljettajaksi voi kouluttautua  ammatillisessa oppilaitoksessa tai saada työhön liittyvää koulutusta yksityisesti myös voi toimia vailla pätevyyttä koneen käyttäjänä. Tärkeää olisi myös saada käytännön kokemusta koneen käytössä ennen vastuullista tehtävää.

    Lentäjäksi, erityisesti lentokapteeniksi, vaaditaan laaja koulutus, joka sisältää teoriakursseja, simulaattorikoulutusta sekä käytännön lentokoulutusta. Lentäjillä on myös tiukkoja sopivuustestejä ja lääkärintarkastusvaatimuksia.

    Vaikka molemmat ammatit vaativat erikoistaitoja  mm kolmiulotteista havainnointia, lentokapteenin  ei automaattisesti tarkoita, että hän voisi operoida metsähakkuukonetta ilman asianmukaista koulutusta  ja pätevyyttä.

    Jos metsähakkuukoneenkuljettaja haluaisi kouluttautua lentäjäksi, hänen tulisi käydä asianmukaiset  soveltuvuustestit koulutusohjelmat ja läpäistä useat tarkastuslennot, tietyn tuntimäärän lentoja ja  läpäistä  kansainväliset määräys- ja sääntötestit.

    Moton kuljettajan tehtäviä ei haittaisi osata apteerauksen optimointi ja  muut kasvatustavat avohakuun lisäksi, myös  hakkuukoneen kuljettajillakin olisi hyvä olla tarkastuksessa hankittu ns LUPAKIRJA esittää joka oikeuttaa  itsenäisesti työhön  vieraaseen metsään.

    suorittava porras

    Koneenkuljettajilta vaaditaan tänä päivänä se ”lupakirja”tai oikeammin useita eri alueilta , mikäli työskennellään sertifioidun yrityksen palveluksessa ja sertifioidussa metsässä. Sen saamisen edellytys on riittävä tieto -ja taitotaso. Tietämystä päivitetään useita kertoja vuodessa tai erityisestä syystä.

    Valitettavasti kaikki metsänomistajat  eivät hallitse läheskään kaikkia asioita , mitä koneenkuljettaja hallitsee. Ovat kuitenkin olevinaan ammattilaisia viisaampia ja yrittävät tyrkyttää kyseenalaisia toimintamalleja.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 45)