Keskustelut Puukauppa Nuori moto- kuljettaja työmaalla

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 70)
  • Nuori moto- kuljettaja työmaalla

    Merkitty: 

    Minkälaisia kokemuksia nuorista kuljettajista olet saanut, palstalaisia on ilmeisesti tervehtinyt työmaan aloitukksessa nuori kuljettaja moton hyyistä ?

    Oppilaitoksessa metsäopetus on käytännönläheistä ja itsenäisyyteen kannustavaa. Ammattitaidon perusteet opitaan käytännön työtä tekemällä koulun harjoitustyömailla ja työssäoppimisjakson aikana metsäkonealan yrityksissä.

     

     

  • Nostokoukku

    Kysyin kerran suorittavan viittaamasta asiasta metsäoppilaitoksen johtajaopettajalta. Utelin opettajien motiivia vetää opetusta, kun oppilaista yli puolet on laitettu kouluun enemmän tai vähemmän väkisin ja opetus ei selvästikkään lankea ”hedelmällisen maahan”. Hän vastasi, että ei auta, jokainen oppilas joka saadaan pysymään opetuksessa tuo oppilaitokselle kassillisen euroja.

    mehtäukko

    Hyvin monet peruskoulun kompuroineet keskenkasvuiset  eivät ole lähellekään valmiita päättämään ammatistaan, saati joukon jatkona menneet motivoitumaan. Konekoulut ovat liian kalliita leikkipaikkoja. Tämä on ollut pitkä rakenteellinen riesa. Armeijan käynti olisi jo yksi aikuistava etappi, jos sinne ison mahansa kanssa pääsee?

    Mutta aikuiskoulutus olisi kova sana.

    Nostokoukku

    Mehtäukko on oikeassa. Yksi metsurikaverini vaihtoi ”maajalassa” kulkemisen jo aikuisena miehenä konetöihin. Ensin ajokoneelle, mutta varsin pian motonpuikkoihin. Erikoistui harvennushakkuisiin, ei halunnutkaan sanojensa mukaan avohakkuille ryskämään. Jälki oli huippuhyvää. Kolhittuja runkoja ei hänen jäljiltään löytynyt, ppat hyvin täsmällisiä, kone aina siisti ja huollettu. Motivaatiot olivat selvästi kohdallaan.

    suorittava porras suorittava porras

    Aikoinaan motokuskin ammattia verrattiin lentäjän työhön ja luotiin houkutteleva kuva alasta. Karu arki koitti kuitenkin opintojen jälkeen. Työ osoittautui vähintään yhtä haastavaksi ,kun lentäjällä ,mutta palkkaus vastasi osa-aikaisen kassan ansioita . Mainostetut huippupalkatkin oli ansaittava tekemällä reilut sata tuntia kuukaudessa ylitöinä.

    Jos palkkaus saadaan kohdalleen ,alkaa kouluunkin löytyä osaavaa ainesta. Nyt valitaan mieluummin muita ammatteja pienemmälläkin palkalla ja kouluttaudutaan sen mukaisesti.

    petep

    No mitä sen palkan pitäisi olla että koulussa olisi kuuden laudaturin ylioppilaita?

    Nostokoukku

    Kuuden ällän ylioppilaista tuskin tulee hyvää motokuskia. Hyttiin ei tarvita teoreetikkoja. Palkkaus on mitä on, koska metsurit, konemiehet ja alemman tason metsäsiantuntijat ovat ketjun alimmalla portaalla. Heille maksetaan juuri sen verran, että puu saadaan nippanappa tienvarteen. Palkasta ei oikein voi puhua, ehkä kohtuullinen korvaus olisi parempi termi.

    petep

    45k vuodessa on siis liian vähän OK!

    Metsuri motokuski

    Eipäs nyt mollata nostokoukku. Olen tässä kohta lähdössä ottamaan näyttökoetta yhdeltä kokelaalta. Tänään metsäkoneenkuljettajalta vaaditaan aika paljon enemmän kuin 15 vuotta sitten. Enää ei todellakaan riitä että osaa painaa sahanappia, nostaa puita kyytiin tai tehdä hulluna ylitöitä. Nyt tarvitaan osaamista metsäluonnon hoidosta,  hyviä valmiuksia tietotekniikan taidoissa sekä tietoa erilaisista metsänkasvatustavoista. Tänä päivänä jo metsäyhtiöiden omat koulutus paketit ovat sellaisia että niiden suorittaminen ei ole läpihuutojuttu juttu. Esim UPM:n koulutuspaketti kuljettajille on hyvin kattava koulutuspaketti jonka opiskeluun täytyy jo paneutua. Yhtään helpompi ei ole metsähallituksen koulutuspaketti joka on varmaan haastavin tällä hetkellä. Nämä koulutuspaketti on suoritettava hyväksytysti että työmaille on asiaa.

    Se on totta että erilaisilla motivaatioilla oppilaita kouluun tulee. Nykyään on niin että enää ei koulun pääsytutkinnon selvitys tuo sitä suurinta rahapotti kouluun. Joten enää ei koululta edellytetä että tutkinnot on saatava suoritettua. Tämä on hyvä uudistus jolla voidaan vaatia että kuljettaja jotain osaa eikä tarvitse ketä vain läpi päästää. Nykyään koulusta valmistuneet käyvät hyvän peruspaketin metsäkoneen kuljettajan tehtävistä. Varsinaiset ammattimiehet tulevat sitten työmailla niin kuin kaikissa ammateissa. Eihän kukaan ole väittänytkään että koulusta valmistuu ammattimiehiä. Sieltä tulee nuoria ihmisiä joilla on pääsääntöisesti hyvä peruspaketti jota aletaan työelämässä vahvistamaan.

    Nostokoukku

    En mollannut kenenkään ammatillisia vaatimuksia. Totesin vain palkkauksen perusteita ja sen määrää. Hyvä on, jos joku motokuski pääse petepin mainitsemiin 45 000 €  vuosiansioihin, on sen varmasti ansainnut. Tietotekniikkataidot ovat puhelimien ansiosta nuorilla jo hyvät ennen kouluikää. Olen minäkin noita metsäluonnonhoidon kursseja ja opintopaketteja muutaman käynyt, jopa opettanut toisia niihin ja pitänyt oppitunteja metsäalan kouluissa. Totuus on kuitenkin se, että ne ovat tarkoitettu lähinnä ”julkisen sanan” käyttöön, näytöksi toiminnasta ympäristöjärjästöille ja sertifioijille ym. Käytäntö on vain useimmiten toinen kuin liirumlaarumeissa.

    juuso.kylokas.99

    👍

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 70)