Keskustelut Tekniikka Nuo Husovarnan valjaat

Esillä 6 vastausta, 21 - 26 (kaikkiaan 26)
  • Nuo Husovarnan valjaat

    Voi hitsi. Kyllä harmittaa.

    Kävin kuukausi sitten ostamassa Husqvarnan 545 raivaussahan. Kauan arvuuttelin, että oisko se husku vai tilhi. Päädyin kuitenkin huskuun. Toisena päivän lähdin tankin tyhjenemisen jälkeen kävelemään repulle saha olalla. Perille päästyä koukku oli pudonnut valjaista. Ajattelin, että tein ehkä jotai väärin. Pari päivää myöhemmin putosi taas, vaikka sahaa irrotettaessa totesin kaiken olevan hyvin.

    Kyllä nyt on husovarna tehnyt niin herkän vehkeen, että koukku putoaa valjaista kevyestä kosketuksesta, jos saha ei ole painona. Vanhemman valjasmallin kanssa pärjäsi hyvin mutta tämä uusi on niin herkkä, että pudottaa kiinnityskoukun heti. Suututtaa, kun tuommoisen harmin laittoivat. En suosittele. Korkeintaan, jos laitat koukun kalastajanlangalla kiinni.e.

  • arto

    XT eivät tipu rinnankohdalla olevasta hakasesta ja lantiovyönkin kun aukaisee mulla ainakin jäävät hartioihin vielä kiinni täytyy kääntää taakse päin ennen kuin irtoavat. eli jos vielä saha koukussa menee. tuherteluksi…sivistetään tietämättömiä….Niin jokainen voi kokeilla kummasta irtoaa helpommin koukun pikalukosta vai koko valjaat sahan mukana kentälle.

    Jätkä pätkät

    Niinpä olikin, en muistanut Huskun valjaiden mahavyötä.

    Mutta ei ampiaispesästäkään tarvitse juosta pois – minunkaan, jonka pitää lähteä terveyskeskukseen jokaisesta ampiaisenpistoksesta, ei nyt ihan hälytysajolla, mutta tunnin sisään alkaa vaikeudet.
    Moottorisahan jätin kerran ampiaispesään, kun oli Jonseredin takaosastaan hengittävät avohaalarit ja persuksiin iski seitsemän ampiaista.
    Seuraavana päivänä menin katsomaan tilannetta, ei käynyt saha enää, oli bensa loppunut. Koukku pitkän rangan päähän ja sillä vetämällä saha pois.
    Tilhin valjaat putoaa etusalvasta.

    MIISU4F

    Muistan kyllä taipaleeni alkuajoilta, että rinnan kohdalla oli sokka, josta vetäisemällä valjaat aukenivat ja putosivat päältä.
    Olisiko siinä ongelmana se, että kun valjaat putoaa sahoineen maahan, niin kompastumisen riski niihin on suurempi, kuin vain jos pudottaa sahan ja liukenee paikalta valjaat yllä ??

    Nyt kun aloittaja puhui huskin valjaista ja itse tsekkasin myös jonssin vastaavia, koska itse käytän jonssikkaa.

    Näiden edellämainittujen uuden mallin valjaissa on parhaimmillaan jo kolme kiinnityssolkea. Pikairroitus tapahtuu koukusta, ei ole valjaissa koko valjaita varten pikairroitusta.
    Malleja tieten on kymmeniä…, (Ja osalla on montakymmentä vuotta vanhoja käytössä- tuskin ammatilaisilla siis enää kuitenkaan.)

    Joo, harvoin sen raivurin kuitenkaan tarvii jättää. Minusta on suht turha käydä väittelemään ammattitaidosta tässä kohdin.

    Aloittajan ongelma kohdistuu selkeään rakenteelliseen *vikaan*, eli raivaussahan kiinnityskoukun pikairroituksen liialliseen laukaisuherkkyyteen *omia aikojaan*.

    Itse kiinnitin huomiota nimenomaan siihen, että ei pidä tehdä muutoksia, jota tositilanteessa mahdollisesti aih. lisäriskin.

    Valjaista toki voidaan väitellä mieltymysten mukaan.

    Hiluxmetsuri

    Kyllä sen rsahan pitää pysyä koukussa ilman sen kummenpaa pelkoa, että se pötsähtää vauhdissa maahan. Pahin juttu joka voi tapahtua on mielestäni tilanne, jossa kaatuu eteenpäin ja samalla saha irtoaa. Kaatuu suoraan terään. Hyi helvetti sentään.

    Kerran olen mennyt sirkustyylillä alamäkeä saha edelläni ja lopulta laskeuduin maahan siten, että saha oli edelleen kiinni valjaissa ja terä edelleen siellä putken päässä. Ei käynyt kuinkaan, mutta jos olisin kaatunut terän päälle olisi se käynyt tyrän päälle…

    Stihl on pysynyt kyydissä nykyisellään ja irti sen saa koukusta ihan sekunnissa.

    Jätkä pätkät

    Meillä on nyt se vaihe, että nuoret pojat haluavat tienata vähän rahaa ja minulla on kolme raivuria (oikeastaan neljä).
    Valjaina on HVA:n balanssi-valjaat ja Tilhin ”mukavuusvaljaat”
    Näyttäisi siltä, että HVA:n valjaat ovat halutummat, ehkä senkin takia, että ne ovat paljon ”siistimmän näköiset” ja myös sen lantiovyön takia, joka keventää olkapäiden kuormaa.
    Kypärät on, turvavarusteet on kenkiä myöten ja minä olen huoltomiehenä, sekä vahdin turvaetäisyyttä ja sitä, että jäävä puusto on sopivassa mallissa.
    Sitten välillä tehdään polttorankoja, jossa hommassa on Tilhin MS-200 sahat 2 kpl. Nelivetomönkijällä ja telikärryllä rangat Bilke – koneen viereen ja Taavetti käyntiin – menee klapit isoon peräkärryyn, jossa ritilälattia ja – laidat.
    Katto päällä kärry pellonreunaan ja toinen tilalle. Metsä pysyy kunnossa, paitsi pitänee alkaa myymään tukkikokoista puuta, puu kun kasvaa liikaa.

    Poikien valjaat ovat viimeisen päälle tehtaan jäljiltä kaikissa turvatekijöissään, niistä ei livetä.

    pihkatappi

    Hiluxmetsurin mielipiteeseen on helppo yhtyä Stihlin irrottaminen valjaista tapahtuu alle sekunnissa ja parilla sormella. En näe tarpeelliseksi mitään ihmeellisempää viritystä sahan irrottamiseen.

Esillä 6 vastausta, 21 - 26 (kaikkiaan 26)