Keskustelut Tekniikka Nuo Husovarnan valjaat

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 26)
  • Nuo Husovarnan valjaat

    Voi hitsi. Kyllä harmittaa.

    Kävin kuukausi sitten ostamassa Husqvarnan 545 raivaussahan. Kauan arvuuttelin, että oisko se husku vai tilhi. Päädyin kuitenkin huskuun. Toisena päivän lähdin tankin tyhjenemisen jälkeen kävelemään repulle saha olalla. Perille päästyä koukku oli pudonnut valjaista. Ajattelin, että tein ehkä jotai väärin. Pari päivää myöhemmin putosi taas, vaikka sahaa irrotettaessa totesin kaiken olevan hyvin.

    Kyllä nyt on husovarna tehnyt niin herkän vehkeen, että koukku putoaa valjaista kevyestä kosketuksesta, jos saha ei ole painona. Vanhemman valjasmallin kanssa pärjäsi hyvin mutta tämä uusi on niin herkkä, että pudottaa kiinnityskoukun heti. Suututtaa, kun tuommoisen harmin laittoivat. En suosittele. Korkeintaan, jos laitat koukun kalastajanlangalla kiinni.e.

  • Koiramies

    Tuota hätälaukaisinta on tarvinnut kun on liukastunut tuolla jyrkällä/kivikkoisella/auratulla rinteellä ja ruoto on ollut pitkällään mäessä ja saha alla. Tämmöisen kampurajalan on helpompi köntyillä pystyyn kun saa sahan ensin irti vyöstä
    .
    Kävin vielä kokeilemassa vanhempia valjaita jossa oli tuo sama lukko ja vielä vanhempia joissa oli vain pelkkä nauha koukun jatkeena. Kaikissa oli tuo lukitustuntuma sama. Ei ole ollut missään tuota irtoamisongelmaa näin satunnaisraivaajan kannalta katsottuna.

    MIISU4F

    Mielenkiintoinen ilmiö. Kerran olen vahingossa saanut pikairroituksen koukun putoamaan. Vertasin nettisivujen kautta Jonseredin raivureiden Vectoreita ja Huskyn vastaavia valjaita, niin näyttävät suht samalta.

    Pikairroitus on jo edellämainittujenkin; ampiaispesään astuminen, kaatuminen hankalasti, lisäksi myös tilanteisiin, missä raivausaha syttyy tuleen. Niitäkin on sattunut, lähinnä kesäaikaan kuumalla säällä.

    Jos sattuu pahasti, että oikea käsi vahingoittuu, niin on silloinkin ehkä vaikea irroittaa valjaita tai nostaa raivausahaa pois lenkistä. Niin siinäkin tapauksessa pikairroitus on omiaan toimia. Saa kenties vasemmalla kädellä pudotettua raivurin pois.

    Kun käy vahvistamaan koukkua/kiinnikettä niin, ettei se koukkuosa putoa omia aikojaan, on huolehdittava siitä, että raivaussahan pudotus eli pikairroitus kuitenkin vielä toimii. Asia on selkeä työturvallisuusseikka, jota ei pidä estää tomimasta!
    Työsuojelutarkastajan tulee myös kierroksellaan tarkastaa, että se toimii, kuten pitää.

    Muutenkin sanon, elkää ihmiset tehkö laitteisiin omia virityksiä, jotka lisää tapaturman riskejä tai poistako suojia, jotka on ihan tarkoituksella olemassa.

    MIISU4F

    On ylimielysyyttä väittää, että kun ei ole omalle kohdalle sattunut, että joku turvalaite on turha. Jos JätkänPätkä et ole ikinä ollut autokolarissa, niin sillä perusteella et pidä esim. auton turvavyötä kiinni?
    Tai koska kotonasi ei ole syttynyt tulipaloa, et tarvitse sammutuslaitteistoa ja kotivakuutusta?

    Näitä asioita kannattaa miettiä omaa nenäänsä pidemmälle. Työturvallisuus ei ole tuottavuudesta pois. Mutta saattaa lisätä terveitä työvuosia.

    oksapuu

    Heh…

    Totta on että Tilhi syö noita Huskin koukkuja. Juuri hitsautin kolmeen
    koukkuun kovametallia ja viimeistely vinkulla.

    Hyvä tuli 🙂

    arto

    Muutaman kerran tarvinnut pika irrotinta, aina ampparin pakoon juoksussa edessä niin sakea risukko että sahan kanssa ei olisi päässyt minnekään, ja olen aina testannut että toimii sitten hätätilanteissa. Tiedä milloinka oikeasti tarvitsee, se todella irtoa nopeasti sitten kun tarvitsee.

    Nimetön

    Stihlin valjaissa ei pikairrotuskoukkua ole niin ilmeisesti Stihl ei moista tarvi ja minä kuljetankin Stihliä valjaissani.

    MIISU4F

    Kerran huomasin varhaiperkauksen yhteydessä ojanreunassa seisovani maapesässä sahoineni mutten saanut vielä pistoa. Raivurin sammutus ja pikapudotus, hitaasti peruutin kauemmas, sillä ampparit pörräsi äkäisenä. Kävin ottamassa evästä ja sitten hain pitkän kepin, millä hilasin raivurin pois. Samalla kuviolla vaihdoin sitten repun paikkaa. Seuraavalla tauolla menin repulle ja pian huomasin, että olin heittänyt sen toisen maapesän päälle!
    Hitaalla liikkeellä taas otin repun ja takavasemmalle. Toisena päivänä sain kuvion reunassa ampparinpiston huuleen. Pesää en nähnyt kun satoi mutta peruutin TAAS hitaasti pois, sahan jätin siihen, koska lähdin samoin tein terkkariin otettuani kyypakkauksen, allerginen kun olen.
    Seuraavana päivänä hain raivurin ja jatkoi työtä. Kun päivän päätteeksi riisuin sadevaatteet autolla, pisti amppari käsivarteen.
    Oli oikea ampparifarmi. Se oli vanha savipelto ojineen, niin jostain syystä täynnänsä amppareita! Huhhuh..

    Mutta olen myös kaatunut niin pöljästi, että on ollut todellakin parasta irroittaa pikana raivuri. Myös hyppäsin ojan yli, hyppy jäi vajaaksi, jalka vajosi ojaan. Siinä on vaikea enää nostaa mitään, itseäänkään, joten pikairroitus ja raivurin heitto kuivalle, ennen kuin perä oli vedessä. Muutoinkin on hankala saada jalka suosta tai ojasta, jos oikein reilusti saappaan vartta myöten jää jalka uppeluksiin, niin raivurin kanssa erittäin vaikea päästä irti. Kun usein se saapaskin irtoaa jalasta, kun ei muuten pääse ylös.

    Onhan näitä….

    Backwoods

    Kesällä ostin myös tuon 545:sen. Tauolla pari kertaa sahaa irrottaessa valjaista olen tiputtanut sen tuosta pikairrotuksesta sen herkkyyttä kiroten. Tarkemmin kun katsoin niin se on ihan samalla linjalla sen varsinaisen koukun irrotusmekanismin kanssa. Kun on tottunut kouralla vaan painamaan sahan irti vyötäröltä. Niin tää uus herkkä mekanismi yllättää. Täytyy oikein katsoa mistä kahvasta painaa. Muuten on kyllä koukku tukevasti kiinni valjaissa jos ei sitä ole vahingossa itse auki painanut.. Vanhoissa valjaissa tuo sahan jättö mekanismi oli vähän eri paikassa, muovi soljilla muistaakseni.

    Jätkä pätkät

    Kun on ilmennyt noin valtava määrä onnettomuuksia ja koheltajia, niin kysynpä teiltä, että ettekö ole vieläkään hoksanneet kaikissa valjaissa olevaa pikalaukaisinta?
    Pitääkö MINUN kaikki teille opettaa?
    Sitä, joka oikein säädetyissä valjaissa on keskellä rintalastaa ja josta nykäisemällä sekä saha, että valjaat putoavat maahan.
    Riiputuskoukun voi vaikka liimata ikuisiksi ajoiksi kiinni, sopivia aineitakin löytyy ja silti koneesta pääsee irti hetkessä.

    Sahan syttyminen palamaan on niin harvinainen tapaus, että en usko kenenkään sahan syttyneen kesken sahauksen.
    turvaohjeissakin kielletään sahan käyttäminen, jos se haisee bensiinille.

    Olen ollut autokolareissa ja kerran on nahka lähtenyt rintakehästä turvavyön ansiosta. olen käyttänyt esim turvakypärää metsähommissa jo silloin kuin suurin osa teistä oli vielä margariinipaketissa Osuuskaupan hyllyssä.
    Olin Metsähallituksella työsuojeluvaltuutettuna vuosikausia.

    Ammatti Raivooja

    Maharemmi kyllä pitää avata xt-valjaista ennenkuin ne maahan tippuu.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 26)