Keskustelut Puukauppa Myhistyksen haketuonti

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 51)
  • Myhistyksen haketuonti

    On juttua Uutiset-osiossa, jossa MTK:n Tiirola paheksuu myhistyksen poukkoilua. Tuontihake kun on yhtä kallista kuin kotimainen (41€/m3 rajalla), metsät notkuvat rojua väärällään ja myhistys se kotimaisena esimerkkinä heiluu tuontipuuhissa.

    Hyvinpä pyyhkii.

  • Apli

    Näin on,  euro on se konsultti, kuitupuun ja energiapuun hinta on veteenpiirretty viiva, ja hyvä niin… Kuitupuuta palaa jatkossa yhä enemmän ja myös tuonti lisääntyy, kiitos siitä kuuluu nyky hallitukselle..

    oksapuu

    Pitääpä vilkaista taas tuota hakepuu terminaalia kun tuosta ohi ajan…

    Ei siellä kyllä mitään risua ole, järeää slumppia, haapaa ym. ryönää ja paljon. Veikkaampa että pinot pienenee nyt melkoista vauhtia. Pistää ostoon vähän liikettä tulevalle kaudelle…

    Planter

    Mihin Mehtäukon ja Tiirolan kritiikki kohdistuu, miten Mhy eteläisen metsäreviirin omistaman Nyved Oy:n pitäisi toimia?

    Jos etelärannikolla -ja lounaisrannikolla toimivien haketta käyttävien lämpölaitosten kumipyörillä toimivan hankinta-alueen etäisyydeksi laitoksesta ajattelee vaikka 100 km ja pyöräyttää laitosten ympärille sillä säteellä ympyrän, niin puolet on merta ja maa-alueestakin vain vähän yli puolet metsää. Ei riitä haketta tasaiseen tahtiin toimitettavaksi, sitä on tuotava muualta lisää.
    Lämpölaitokset ostavat hakkeen mistä edullisimmin saavat alkuperästä riippumatta.

    Jos yrittää rahdata jostain 300 km päästä kymmenillätuhansilla rekkakuormilla polttoainetta, jonka painosta on lähes puolet on vettä ja tilavuudesta puolet ilmaa, ei varmasti pärjää hintakilpailussa niille jotka tuovat laivalla kerralla hirvittävän suuren mällin ja purkavat laivasta kuljettimilla suoraan lämpölaitokseen.

    Toisaalta jos ja kun Neved Oy myy haketta, edellytyksenä on toimitusvarmuus ja ainakin puolentoista vuoden puskurivarasto. Etelärannikon korjuukelit ovat niin vaihtelevia, että muualta on tuotava ajoittain täydennystä, että voidaan taata hakkeen tasainen toimitusvirta. Ei voi ostaa haketta kalliimmalla kuin kilpailijat, jos aikoo saada toimitussopimuksen tai harjoittaa voitollista toimintaa. Lienee ihan järkevää ostaa se ajoittainen täydennys sieltä mistä halvimmalla saa, jotta pystyy kilpailemaan muiden kanssa, että saa myös sen paikallisen energiapuun myytyä. Elämme markkintaloudessa.

    Entisaikojen rautatieverkolla hakkeen olisi voinut ehkä kerätä ja toimittaa edullisesti lämpölaitoksille, kun miltei joka kylässä oli rautatieasema, johon olisi voinut perustaa haketerminaalin. Nyt asemia ei ole kuin suurissa asutuskeskuksissa.

    Jätkä

    Planter. Tuo rautatie-homma on kai hieman erilainen kuitenkin. Meilläkin on kahdenkymmenen kilometrin matkalla pohjanmaan radalla kolme ratapihaa, jolla on sivuraiteet ja yhdessä jopa turveterminaali lastauspenkereen kera.

    Näistä nimenomaa kaksi toimii miehekkäästi puutavaran lastauspaikkoina, joilla vaunut voivat olla jopa monta päivää lastattavana, ja järjestelyveturi vie ne isommalle järjestelypihalle, jossa ne kootaan junaksi.

    Samanlaisia suljettujen asemien ratapihoja on varmasti satoja – ellei tuhansia.

    Ei missään lämpölaitoksessa ole vähintään 1,5 vuoden hakavarastoa omalla tontillaan. Sehän palaisi ilman liekkiä siellä aikansa ja kohta liekillä, kuten turveaumatkin usein syttyvät.

    Kyllä 40 € / hakekuutio rautatieterminaalissa on niin hyvä hinta, että saa alkaa selluteollisuus nostamaan kuitupuun hintaa, jos aikoo sellua tuottaa kotimaisesta puusta.

    Planter

    Jos noita haketerminaaleiksi soveltuvia sivuraiteita löytyy noin tiheään, niin sitten sisämaan mhy:t perustamaan ilmastoystävällisiä biopolttoaineterminaaleja, eiköhän tuon nimisille löydy sitä EU:n vihreää rahaa.

    Neved pyrki pitämään 1,5 vuoden varaston, ei suinkaan hakeläjänä polttolaitoksilla, vaan useissa terminaaleissa valmiina haketettavaksi.

    Jean S

    Niin, kysymys on hyvä: onko parempi, että hake tulee esimerkiksi Venäjältä jonkin sellaisen yhtiön tuomana, jonka omistuspohja on jokin muu kuin Nyvedillä?

    Sitten kun kuitupuuta alkaa siirtyä polttoon, on myös mielenkiintoista, mistä siirtymä alkaa. Haapakuitu on ehkä jo nyt yksi, mutta alkaako seuraavaksi mennä järeitä päätehakattavia hieskoivikoita vai jotain muuta?

    Jätkä

    On myös liikenteeltä rauhoitettuja rataosuuksia, esim Pori – Haapamäki rata lähes koko pituudeltaan. Jossa voisi tehdä myös ”Linjalastausta”, eli metsätraktorit purkaisivat kuormansa suoraan junanvaunuihin.

    Ainakin kuljetusmatkat olisivat lyhyempiä – ja nopeampia kuin ulkomailta kuljetettaessa.

    mehtäukko

    Kun saatavuusvarmuus on tärkeä ja hinta kokonaistaloudellisesti kilpailukykyinen, tuontikanava on hyväksyttävä.

    Lopetetaan sitten samalla parkuminen tuontipuusta. Tarkoitus pyhittää.

    jees h-valta

    Tuo Pori-Haapamäki on Jätkältä kyllä aivan asiaa. Joskus hiukan liian kevein perustein lopetettu yhteys. Helppo se olisi kuntoon laittaa vielä.

    Tolopainen

    Eu:n sisällä tapahtuva kauppa on kotimarkkinoilla tapahtuvaa, se ei ole tuontia eikä vientiä.

    Tekninen kehitys ei tietenkään pysähdy hakkeen-tai turpeenpolttoon. Jos ostan sähköauton ja lataan sitä aurinkopaneelien tuottamalla sähköllä, en aio korvata Nesteelle mitään, koska en käytä heidän polttoaineita. Tai kun vietän autotonta tammi-ja helmikuuta käytän säästyneet rahat kuten parhaaksi näen.

    Ilman kehittynyttä lääketiedettä, taloutemme olisi nytkin tuohon partalla pandemian takia. Jos rokotetta ei saada nopeasti käyttöön, tulee mahdottomia sulkuja vuosiksi. Talouden ennustaminenkin on mennyt mahdottomaksi puuhasteluksi.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 51)