Keskustelut Tekniikka MS261 C-M Stihl kokemuksia??

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 90)
  • MS261 C-M Stihl kokemuksia??

Millainen peli on uusi MS261 CM -Stihli? Kestääkö, toimiiko, kesällä, talvella? Millaisia kokemuksia?

Nykyinen saha on Hva 346XPG, on ollut luotettava, vahva ja näppärä saha. Meinasin kokeilla S-konetta vaihteeksi. Oisko tuossa mallissa vastinetta?

• Pavekka

Tutkin tarkemmin ja näytti olivan 3/8 picco. En tiennyt että 026:een edes saa tommosta.  Stihlin oma teräslaippa. Kyllä tuo nyt saa luvan lähteä .325 tieltä kunhan ehtii. Ajan sen jossain kantohommissa loppuun ensin.

Kokenut kaiken tietää

On siinä se etu, että jos on 201 varsinaisena työkaluna, niin käy sama ketju sitten varasahaankin. Linnunpönttöjen tekoon se varmaan sopii hyvin.

petep

Pavekka olen aika hämmästynyt kun luulin että olet kokemusta omaava asiallinen ukko. Vai että veltto on laippa ok….

Pavekka

Suo siellä vetelä täällä…

Parempi tietysti kun olisi mahdollisimman vähän ketjutyyppejä mutta kyllä tuo nyt vaihtuu alkuperäiseen kun picco ei tunnu oikein toimivan. Vähän kyllä kiinnostaisi mikä siinä tarkkaan ottaen on vikana kun 201:ssä toimii hyvin. Onko sitten vaan että kone antaa enemmän kuin terä pystyy?

Kokenut kaiken tietää

Sehän on tuo ketjun pienentäminen jonkinlainen muoti-ilmiö, toiset laittaa 60 kuutioisiinkin low profile/picco pikkuketjun. Kehuvat leikkuunopeuden kasvavan. Mutta jos se ei 260:ssä toimi, niin olisikohan siihen laitettu 1,1 vetolenkkinen ketju 1,3 mm laippaan? Silloin se ei tahdo toimia. Tai laipassa joku vika. Kolmas vika voi olla, että on niin pintaan viilattu/ pienellä viilalla että purulle ei ole tilaa, tai purupiikit vaan liian korkeat. Kai se vetorissa sentään on oikea? Mulla omat pienet sahuut hoituu 325 ketjulla kaikissa sahoissa (1,8- 3,5 kW) Pidempi laippa jos olisi enemmän käytössä, niin siinä 3/8 jako ja mahdollinen skippiketju kyllä vähän vähentäisi viilaamista. Yksi pidempi laippa on, harvakseltaan sitä on tarvinnut, se on 3/8 jaolla kun tuli sahan mukana. Sopii kyllä kaikkiin sthilheihini, kun rissan vaihtaa, se onkin sthilhissä pikkuhomma, ja samalla voi rasvata sen laakerin.

Kokenut kaiken tietää

Vähän olen nyt ko. sahalla sahaillut, kaarnatuen otin pois, en päässyt sen kanssa sinuiksi. Naapurikin kehui, tehtiin yhdessä polttopuuta tuulenkaadoista, sen saha kasteli tulpan niin sahasi minun sahalla. M – tronikissa ei taida tulppaa saada kasteltua? Onko muilla kaarnatuet paikoillaan? Isoissa kaatosahoissa ja pölkytyksessä saattaa olla hyvätkin, mutta omista olen kaikista ottanut pois.

miksuliini65 miksuliini65

Stihilin 1.3kutju on ok sahassa 3.8.ketujakoa ei kannatta kytää kuin isossaSahassa jos otitKaaranatuenpois voi jäädä vakuutuskorvakset saamatta Jos sattuu työtapaturma

Kokenut kaiken tietää

Sahasin sormiini huskin muovi xp:llä. Pikkkuinen turma vaan, vakuutusyhtiöstä kyllä tuli korvauksia. Ei kysynyt vakuutusyhtiö kaarnatuesta, kyseiseen sahaan ei sitä kyllä tullut edes mukaan kaupasta. Käyttöohjeessa mainitaan, että otettava huoltoliikkeeseen yhteys kuorituen asentamiseksi. Sahan hain koottuna ko. merkin valtuutetusta liikkeestä, eivät maininneet siitä mitään. Oli vaihtotarjous, jonkun 10 kiloa painavan partnerin tai raketin annoin vaihdossa, ketjujarru siinä ei tainnut toimia, käyntikuntoinen saha kuitenkin. Eivät eka meinanneet huolia, kun muka myivät vaihdossatulleita sitten eteen päin harrastelijoille. No se lähti neljännellä nykäisyllä käyntiiin, niin kaupat syntyi.

Kokenut kaiken tietää

Sthilhin käyttöohjeessa kielletään korkealla työskentely ilman kaarnatukea. Nostolava on harvoin metsässä mukana. Mutta onkos se muuten pakollinen varuste, ja onko se monenkin karsintasahassa paikoillaan?

Pavekka

Kyllä mulla on kaarnatuki 201:ssä paikallaan. Katkonnassa sen kanssa on hyvä vivuta eikä siitä haittakaan ollut. Suojaa runkoa enkä muutenkaan käytä sahaa kävelykeppinä tai liukutukena. Muista sahoista on tainneet edelliset omistajat ottaa pois. Ja jossain sahoissa se on niin huono alunperinkin että on lähinnä tiellä.

026 ketjun salaisuus taisi selvitä. Oli siis 3/8 picco 1.3mm. Piikki oli viilattu liian alas eikä teräkään ihan paras ollut enää. Vetelyssä oli varmaan kaikkien tekijöiden yhteisvaikutus. Jos haluaa kapeaa koittaa niin varmaan .325 olisi parempi.  Vaihdoin .325 1.5mm 13  yhdistelmään mikä siihen kuuluukin ja nyt ainakin toimii normaalisti.

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 90)