Keskustelut Tekniikka MS 201 M-tronic temppuilee

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 77)
  • MS 201 M-tronic temppuilee

    Merkitty: 

    Kertokaapa kyseistä sahaa käyttävät onko teillä ollut vastaavaavia ongelmia. Eli jos saha käy tyhjäkäyntiä jonkun aikaa, niin ensimmäisellä kaasun painalluksella ei saha ota aina heti kierroksia, vaan ääntelee  nimensä mukaan MOOO..ttorisaha.  Muuten toimii kuin pitääkin.

    On koitettu kalibroida, terälaitten kanssa ja ilman terälaitetta( se 1min ryyppy päällä ja sit off-asentoon,. tosin tätä joutuu välillä tekemään useamman kerra, sillä saha sammuu kesken kalibroinnin) tämän jälkeen ajetti kaasu pohjassa 5 kiekkoa- >näillä kalibroinneilla ei mitään vaikutusta.

    Saha on käynyt neljä kertaa huollossa ja siihen on vaihdettiukaasarin kurkku, magneettiventtilli ja nyt viimeiksi koko älyboxi, mutta ei vaan tule kuntoon.

    Ennen tuota kurkun vaihtoa saha sammuili useasti eikä meinannut lähteä käyntiin sitten millään. eli oikeean suuntaan menossa, mutta ei toimi lähellekän samalla tavalla kuin iso veljensä 241, jossa vastaava M-tronic. Mitä tästä opimme, ei kannata ensimmäisten joukossa mennä uutukaisia testaamaan. Alku kyllä näytti kyllä lupaavalta. Enemmän mennyt dieseliä autossa huoltokeikoilla, kuin mitä tuon sahan läpi ajettu bensaa ;/ kerron sitten jatkoa josko viidennellä kertaa löytyy sitten se viimeinen vika.

  • Pavekka

    Ei siihen käytännössä muu sovi kuin 12 tai 14. Kymppi jo liian pieni muut pitkiä. Otin omani myös tuolla 12:lla.  Vaikka myöhemmin sain toisen sahan mukana 14:en niin tuolla 12 tulee työt tehtyä. Se on helpompi käsiteltävä ja ketterämpi. Tiedän että toiset on mieltyneet 14:een. Oisko joko maku-tai fysiikkakysymys? Eli pitkällä sahaajalla pidempi ulottuu helpommin.

    Jätkä

    Minusta terävarustusta ei kannata ihan summassa ostaa. Jos katsoo tarvitsevansa pitkän terän, niin sahan pitäisi olla sen mukainen. Jos terä on jopa kaksi kertaa pidempi kuin ns. vakio, niin kannattaa ajatella sitäkin, että sahausraossa ketju hankaa puuta sekä työntävällä – että vetävällä puolella. Jotkut sahaavat esim kaatosahausta työntävällä terällä, vaikka laippa ei yllä läpi. On siinä saha kovilla. Ja myös kärkipyörä.

    Toki kunnon pihapuiden kaatajalla on väh. kolme eri kokoista sahaa – ja kaikissa eri pituinen laippa.

     

    aegolius

    Marjametsän 201:n kaasari meni siis takuuseen. Oliko paljonkin väännettävä asiasta? Minkä verran sahalla olikaan ikää?

    Marjametsä

    Viime syksynä ostettu, toistasataa tuntia sahattu. Ei tarvinnut vääntää, näkihän se jo käynnistykertoja/tunnit että on käynnistelty uudelleen tämän tästä.

    petep

    Varmaan niitä ”temppuileviakin ” versioita on ,mutta on pelaaviakin versioita . Itse en ymmärrä laisinkaan sitä että sahan pitäisi olla suurempi  kuin 201  jos ei nyt puhtaaseen tukkimetsään olla menossa.  Kuten Jätkä on täällä muutaman vuoden valistanut niin terävällä ketjulla haukkaa puuta ihan riittävästi.  Kyllä sen painoeron tuon hyväksi huomaa kaikilla voimilla iltapäivällä jos meinaa täyden päivän sahata. Mutta jokainen tekee miten parhaaksi näkee ja  hieman on huvittanut  se että jollakin menee siihen hermo jos sahaa pitää tankata ”liian usein. Saapahan sanoa Essonbaarissa että sahasin 7 tankillista päivässä  kun ei kerro mikä oli saha  😀

    Jätkä

    Sahailin tuossa kevättalvella entisellä pellolla koivikon harvennusta. Poistettavat puut ovat D 1,3 korkeudella reilu 20 cm. Lunta oli silloin vieläsellaiset 30 – 40 cm ja palastelin koivuja leivinuuniin sopivaan pituuteen, kunnes läpimitta pienenee niin, että menee Bike – rohmun aukosta sisään.

    Kuinka ollakaan, runko oli tyveltää lumeen uponnut kokonaan ja sen alla ei ollutkaan lunta yhtään ja saha hipaisi multaan. Seuraavassa leikossa tuntui, rttä jotain on tapahtunut ja tsiigasin ketjua, mutta en nähnyt siinä mitään vikaa, kokeilin vielä ja sitten piti ajella kotiin ( Taavetilla) . Lukulasit nenälle ja uusi tsekkaus, olihan teränsuu kiiltävä! Mitään vaurion näköistäkään ei ollut, mutta leikkaava särmä kiilsi. No viila käteen ja kiilto pois – takaisin metsään ja taas lastu lensi. En ole vuosikymmeniin sahannut maihin, mutta ”vanhuus ei tule yksin” – sanotaan. Periate on aina ollut, että tylsällä ei sahata, kun ei ole pakko.

    Haba

    Jöpis käynyt tarkistamassa on kampiakseli poikki (taavetti) (husku). Metsurin manuaalin vianhaku puusta löytynyt tieto, kun ei leikkaa.

    Marjametsä

    Edelliseen viestiini vähän korjausta, eihän se 201 korjaussaaga päättynytkään kaasarin vaihtoon. Samat ongelmat jatkuivat, booaaamista ja jatkuvaa sammuilua. Tässä muutaman kuukauden aikana tuli tehtyä ja kokeiltua jos vaikka mitä, kylläkin oma-aloitteisesti, koska huollossa levittelivät käsiä tuijoteltuaan niitä tietokoneita, hyvinhän se pajan pöydällä pelasi.  Paloi ns käpy, että voiko se olla niin vaikeaa.

    Lopulta sain käymään sen aika tasaisesti, mutta hyvältä tyhjäkäynniltä saattoi sammua yllätten, jopa sylissä. Viimeisimpänä toimenpiteenä käytin sytkän irti, ja laitoin sen uudelleen paikalleen. Etäisyyden laitoin kohilleen käyntikortilla. Ja koko sahan vuoden elinkaaren aikana tänään se kävi seitsemän tankillista ilman sammumisia, ensimmäisen kerran. Eli joko sytkässä oli maadoitusongelmia tai sitten etäisyydet pielessä alkujaan, veikkaan jälkimmäistä koska liittimet oli puhtaat ja ruuvit asiallisesti ”momentissa”.

    Sen verran täytyy antaa näin julkisesti palautetta Stihlin valtakunnalliseen vikatiketöintiin, johon voi lähettää sähköpostia webbisivujen kautta, että lukekaan nyt edes kerran vuodessa asiakkailta tulevat tukipyynnöt.  Ei mitään vastatausta sähköpostiin, eikä vielä senkään jälkeen kun soitin puhelimitse. Eihän tässä mennyt sahalla aikaa paikallisessa huollossa yhteensä kuin noin  puolitoistakuukautta  nollatuloksella.  Osittain tästä syystä otin härkää ns itse sarvista, laita lapset asialle ja tee itse, kun lopulta maahantuojaltakaan ei tullut vastausta. Ei viitsi edes miettiä paljonko meni aikaa ja matkarahoja korjaamisen.

     

    Ola_Pallonivel

    Ei se Stihli mitään vastaile. Minäkin laitoin aikoinaan palautetta raivuriin liittyen, mutta ei mitään vastausta. Liekkö suora linja Saksaan eivätkä ymmärrä suomea siellä.

    aegolius

    Minun 201:ssä on ollut samankuuloista sammuilua eikä takuuseen mene mikään. Kiihdytyspumpun vaihto ehkä vähän paransi tilannetta, mutta ei korjannut. Maksoin toki senkin itse.

    Marjametsä, muutitko tulpan etäisyyttä jompaan kumpaan suuntaan? Pystytkö tuon ”käyntikortin” paksuuden mittaamaan? Kokeilisin jotain samansuuntaista.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 77)