Keskustelut Tekniikka MS 201 M-tronic temppuilee

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 77)
  • MS 201 M-tronic temppuilee

    Merkitty: 

    Kertokaapa kyseistä sahaa käyttävät onko teillä ollut vastaavaavia ongelmia. Eli jos saha käy tyhjäkäyntiä jonkun aikaa, niin ensimmäisellä kaasun painalluksella ei saha ota aina heti kierroksia, vaan ääntelee  nimensä mukaan MOOO..ttorisaha.  Muuten toimii kuin pitääkin.

    On koitettu kalibroida, terälaitten kanssa ja ilman terälaitetta( se 1min ryyppy päällä ja sit off-asentoon,. tosin tätä joutuu välillä tekemään useamman kerra, sillä saha sammuu kesken kalibroinnin) tämän jälkeen ajetti kaasu pohjassa 5 kiekkoa- >näillä kalibroinneilla ei mitään vaikutusta.

    Saha on käynyt neljä kertaa huollossa ja siihen on vaihdettiukaasarin kurkku, magneettiventtilli ja nyt viimeiksi koko älyboxi, mutta ei vaan tule kuntoon.

    Ennen tuota kurkun vaihtoa saha sammuili useasti eikä meinannut lähteä käyntiin sitten millään. eli oikeean suuntaan menossa, mutta ei toimi lähellekän samalla tavalla kuin iso veljensä 241, jossa vastaava M-tronic. Mitä tästä opimme, ei kannata ensimmäisten joukossa mennä uutukaisia testaamaan. Alku kyllä näytti kyllä lupaavalta. Enemmän mennyt dieseliä autossa huoltokeikoilla, kuin mitä tuon sahan läpi ajettu bensaa ;/ kerron sitten jatkoa josko viidennellä kertaa löytyy sitten se viimeinen vika.

  • Pavekka

    Juuri niin. Mutta tuli vasta -16. Ulkoapäin ne erottaa ilmasuodatin kotelosta.  Automaattisäätöisessä on vain yksi kumitulpalla peitetty isompi reikä. Käsisäätöisessä ne tavalliset kolme.

    aegolius

    >Oma 201 M-Tronic näytti olevan 2013 leimalla, vaikka ostettu 2017.

    Olikin vaihtunut sahoissa kannet päittäin. Varasaha MS 201 C on vuoden 2013 mallia ja säädettävällä kaasarilla ja uudempi oireileva on 2017 m-tronic. Arvoitus siis ratkesi.

    Marjametsä

    Minus 201:llä saa erittäin harvoin sahattua kokonaista tankillista etteikö se sammuisi ainakin yhden kerran.  Sammuu kaasua painaessa samalla tavalla kuin virtakatkaisimesta. Nyt takuuhuollossa kaasarin vaihdossa. Jos ei tule yhtään paremmaksi jää varasahaksi,  raivostuttavaa repiä 15 min välein käyntiin.

    Jätkä

    Minkälainen merkkihuolto on kyseessä, jos kaasuttimen vaihto ei suju kuin parturissa hiusten leikkuu, eli ”odottaessa”.

    Marjametsä

    Nykyäänhän se menee varsin usein niin, että kun asiakas tuo sahan huoltoon, alkaa varaosien tilaus josta on seurauksena pitkät huoltoajat. Eikös täällä jollakin palstalaisella ollut Huskukin monta kuukautta korjauskierroksella.

    Olipa sitten kyseessä saha, auto tai mikä muu tahansa käyttötavara.  Harvassa kivijalkakaupassa on nykyään kattava varaosahylly.

     

    Kunttakerros

    Saman suuntaista ongelmaa aloittajan kanssa. Oma 201 m-tronic 2019 tuntuu ”keräävän ryyppyä” tyhjäkäynnillä ollessaan ja tyhjäkäynnin jälkeen saa kaasua pitää pohjassa useamman sekunnin ennen kuin kone saa kerätttyä täydet kierrokset. Muistaakseni oma saha ei kuitenkaan tällöin sammu vaikka kaasun lyö kerralla pohjaan.

    Lisäksi muutaman kerran on käynyt niin että olen kylmäkäynnistyksen jälkeen sammuttanut sahan ennen kuin on ehtinyt lämpimäksi. Tämän jälkeen saha ei ole käynnistynyt enää koko päivänä.

    aegolius

    >Minkälainen merkkihuolto on kyseessä, jos kaasuttimen vaihto ei suju kuin parturissa hiusten leikkuu, eli ”odottaessa”.

    En usko, että kaasarin vaihdossa kauaa menisi, mutta varaosatilanteen lisäksi toinen kynnys on maksaja. Ilmeisesti tätä ei ainakaan automaattisesti kaikille näin oireileville 201:lle tehdä. Minulle kerrottiin, että kiihdytyspumppu vaihdettiin. Piste. En edes osannut vaatia muuta. Huollon jälkeen toimivuus on ollut parempi, mutta ei ongelmaton. Yhden päivän sahasin tuolla vuoden 2013 mallilla ja sehän lauloi hienosti! Tekisi mieli vaihtaa tämä uudempi varasahaksi – ellei olisi itse niin epävarma…

    aegolius

    …niin ja kiihdytyspumpunkin vaihdon maksoi asiakas, eli minä. Ei Stihl.

    aegolius

    >Lisäksi muutaman kerran on käynyt niin että olen kylmäkäynnistyksen jälkeen sammuttanut sahan ennen kuin on ehtinyt lämpimäksi. Tämän jälkeen saha ei ole käynnistynyt enää koko päivänä.

    Juuri sama omassani. Jos ei käytä lämpimäksi ja pitää tauon, uudelleenkäynnistys vaatii aikaa tai ei onnistu ollenkaan. Varasahapäivän päätteeksi käynnistys onnistuu kuitenkin ihan normaalina kylmäkäynnistyksenä.

    Pavekka

    Ei nykyään mitään odottaessa suoriteta.  Vaikka osa olisi hyllyssä niin jonon hännille viimeiseksi kuten k-kaupassa. Joskus hiljaisempana vuodenaikana voi onnistaa. Keväällä ja kesällä vähintään kaksi viikkoa. Siinä ajassa ehtii takuuanomukset postit ja muut hyvin. Koneet on entisaikoihin verrattuna halpoja. Kaikilla kuuluu olla varasaha.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 77)