Keskustelut Metsänhoito Moton leimaamat puut

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 63)
  • Moton leimaamat puut

    Merkitty: 

    Aina yksittäisiä vahinkoja sattuu kun tehdään, se on selvä.

    Kävin katsomassa naapurin palstalle tehtyä ensiharvennusta, ehkä 15 aarin alalla oli lähemmäs kymmenkunta pilkkaa mäntyjen kyljissä, eikä alaa oltu jätetty edes tiheäksi. Eikä mitään naarmuja vaan kauas loistavia valkoisia n. 10×5 cm leimoja. En ole ennen nähnyt vastaavia märstejä, enkä toki soisi näkevänikään.

    Kohde oli esimerkillisesti ensiraivattu, eli näkyvyys piti olla hyvä. Koneen tyypistä en tiedä, olis skorppari vai joku muu…

    Montako silmin nähtävää leimausta mielestäsi voi leimikossa olla, esim. yksi kymmentä jätettävää puuta kohti, 1/30 tai 2 kpl/ha, montako?

  • suorittava porras

    Sampolle alkaa tulla ongelmia , kun samalla tilalla on tehtävä hakkuu yhdellä käynnillä sekä enskalle , väljennykselle , että avolle .  Hehtaarin enskoja ei ole mitään järkeä käydä erikseen korjaamassa .

    Ja ne haamu-urat , ne on ihan sieltä , minne päivä ei paista . Ei saa havutusta ajourille kesähakkuussa , vainka kuinka tekis mieli . 11 metrin puomilla varustetulla hakkuukoneella on mahdollista havuttaa ura siellä , missä on tarvis .

    wanhajätkä

    Suorittavan kanssa täysin samaa mieltä. Kaikissa olosuhteissa jämerä kone on jämerä kone. Kinnerit on kinnereitä. Kuka osaa kertoa paljonko kapeampi ruusenleevi on keskikokoista konetta… jokainen haamu-ura syö myös kasvualaa. Eihän sitä kalanruotoa uranpäästä katsottuna huomaa. Juuristovaurioita tulee myös haamuuralle, leimoja enemmän. haamuurat on huijausta ja markkinakikka tai sitte on kysymys oman mielen rauhoittamisesta…on se niin vihreetä että… miettikääpä ja laskekaapa asian niin hyvin tuntevat.

    Pienet koneet on teoreetikkojen vouhotusta vailla mitään järkevää selitystä.

    Jätkä

    Sampolla pitää ilmeisesti puida ajouran ja sen läheisyyden puut puomin alle, jos sillä ei saa tulla havuja ajouralle?

    Tuossa juttelin metsäkoneyrityksen omistajan kanssa. oli hiljakkoin vaihtanut Sampon uuteen ja juuri tilannut toisen uuden koneen.

    Kyllä! Heillä on vielä kuusi koneketjua, jotka perustuvat isohin motoihin, koska ”Paljon hakataan avohakkuuta. Sampolla menee hyvin vielä kakkosharvennuskin” Sanoi kaveri. Lisäsi vielä, että ”Saman määrän samassa ajassa Sampo pui kuin Ponssekin, kun ollaan harvennuksella”.

    mehtäukko

    Näkemyksiä on.

    Oma on sellainen, että täytyy olla hyvin kokonaisnäkemyksen omaava pikkumotokuski, että leimikko ei ole lopulta täynnä uria,- ja leimojakin.

    Jos haamuilta tehdään värimerkattuja ptl, värit jää usein väärälle puolelle ajo-uraa.Lumi vain pahentaa tilannetta.

    Jos ajo-ura hakataan ahtaaksi ja pikkukoneelle, seuraavassa harvennuksessa hotua piisaa.

    Jätkä

    Sampon puomilla yltää jopa yli kymmeneen metriin, joten ajouran saa hyvin havutettua tarvittaessa. Haamu-uraksi riittää yksi ajourien suuntainen hakkuu-ura.

    Onko joku niin typerä, että hakatessaan kaksimetrisellä koneella tekee sillä kaksimetrisen ajouran?

    Kun puolisokea roheltaja hakkaa isolla Jontikalla, jolla pystyy onkimaan 11,5 metrin päästä minimikokisia tikkuja henkilöauton kokoisella kouralla, ollaan kyllä väärillä jäljillä ja kolhittuja puita piisaa.

    Enskassa tiettävästi tulee kuitupuuta kuusesta, männystä ja koivusta. Jos ajomies ei erota niitä ilman väriraitaa, kannattaa hankkia hänelle silmälasit.

    wanhajätkä

    Ei se ole mikään haamu joka siellä ajourien välissä pui. Kyllä se on kone joka tekee jälkensä. Ajourien välin leventäminen yli 20m tarkoittaa myös että samaa uraa ajetaan useampia kertoja ajokoneella per ura. ei voi välttyä raiteilta kuin paksun lumen aikaan ja maan ollessa jäässä. Suo siellä vetelä täällä. Minusta ne kinnerit on siellä vetelässä. Mahdollinen hyöty kuivahtaa jos terveyslannoituskin suometsiin tehdään kalliisti kopterilla verrattuna maalevitykseen. Empä tiedä yhtään levitintä joka kylväisi enemmän kuin 10m puolelleen. Levityskone on oltava ajokoneen päällä jotta se olisi tehokas. 0,5-1 ha per kuorma.

    Eri puolilla Suomea on tietysti eri murheet. En rävi sulanmaan aikana suometsissä. Meillä routaa riittää marraskuun lopusta vappuun. Talven hakkuun ajouria pitkin tuhkakone ajelee keväällä. Meillähän palstat on isohkoja täällä pohjoisessa. harvoin alle 100 ha. On liian kallista alkaa tuhertaan ja sitten maksaa kopterilannoituksesta viisinkertainen hinta. Jos tulee muutama leima per ha uran varteen ei se harmita…kakkosharvennuksessahan ne pois otetaan.

    Jätkä

    Wanha ei nyt ole oivaltanut koko haamu-uran ideologiaa. Ajourat tehdään ihan normaalisti ja normaalivälein. Hakkuukone kulkee yhden kerran urien puolivälissä ja työntää puut jopa ihan uranvarteen asti, taikka sille noin 7 metrin vyöhykkeelle kasoihin.

    Ajokone kulkee normaalia ajouraa (4 m.) – pitkin ja poimii hakatut puut kyytiinsä.

    Jos viiden metrin päästä kaadettavien puiden valmistus ja ajo tuottaa enemmän kolhuja, kuin 11,5 metrin päästä tehtävien puiden, on kyseessä vaikea asennevamma.

    wanhajätkä

    Varmaan asennevamma tai sitten en vaan hahmota haamuja. Ei se ole ilmalaiva joka siellä väliurassa pui. Minusta juuristovauriot on pahempi kuin muutama leima rungossa. Korjaantuu kakkosessa. Väkisinhän siinä haamuhakkuussa ajourille kertyy enemmän tavaraa joka merkitnnee useampia ajokertoja per ura. Juuristovaurioita syntyy enemmän.

    Tämähän on vain minun mielipide enkä väitä olevani oikeassa.

    suorittava porras

    Jos niistä pienemmistä vehkeistä olisi oikeasti johonkin , tuskin niiden valmistajat ajautuisivat suoritustilaan yksi toisensa jälkeen . Sitkeimmät montakin kertaa . Pienistä koneista värkätyt kaupalliset tiedotteet ovat puolestaan uponneet joidenkin oppilaitosten opettajien mieliin , kuin kuuma veitsi voihin . Kun oppilaitoksilla ei ole varaa kunnon koneisiin , on tyydyttävä niihin , mihin rahat riittävät .

    Jätkä

    wanha. Selitä minulle, kun en käsitä, kuinka puuta kertyy enemmän hehtaarilta, kun jäävä runkoluku / pohjapinta-ala hakkuun jälkeen on sama molemmilla erilaisilla korjuutekniikoilla.

    Kun tehdään neljän metrin ajoura kahdenkymmenen metrin välein ja ns haamu-ura n leveys on sama kuin puiden keskimääräinen väli hakkuun jälkeen. Eli puuvälinä on puhuttu 3,5 metriä, Sampo on ehkä rohkea kaksi metriä leveä.

    Suorittavalle sanoisin kuitenkin, että vaikeudet pienten koneiden kanssa on pienillä koneilla. Sampo ei ole pikkukone, mutta ei se ole isokaan.

    Ensiharvennusten hakkuussa ei vain tarvitse olla 30 tonnia painavia koneita, koska käsiteltävät puutkaan eivät ole isoja.

    Palstalla liikkuvia koneitakin on ollut, mutta ne ovat liian keveinä rakenteeltaan pudonneet kelkasta.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 63)