Keskustelut Metsänhoito Motohakkuu – kaksihaaraiset/lähekkäiset puut

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Motohakkuu – kaksihaaraiset/lähekkäiset puut

    Kuinka moto selviää kaksihaaraisesta puusta(voiko toisen haaran säästää?).Kuinka lähellä jätettävä puu saa olla kaadettavaa puuta,että se selviää vaurioitumatta?Nämä seikat olisi hyvä tietää esim nuoren metsän hoidosssa

  • Ola_Pallonivel

    Ei kannata säästää kaksihaaraisen toista latvaa. Iskee sienet kiinni ja  lahoaa puu. Ja liekkö siitä laadukasta tukkia koskaan tulee?

    Jätkä

    Se on joko tai. Kaksihaaraiset puut joko kaadetaan, tai jätetään. Jos on kyse taimikosta  (Mänty), niin toisen haaran voi sipaista pois. Pihka peittää leikkuukohdan ja se kylestyy kuin pystykarsinnassa konsanaan.

    Nyrkkisääntö on, että kasvatettavat puut pitäisi olla väh. metrin päässä toisistaan. Muistaa kannattaa, että istutustiheys on 225 cm.

    Rane2

    Hiukan riippuu kouran mallista ja kuskista mutta yleensä tuommoisen ”samasta tyvestä” kasvavan saa ihan hyvin katkaistua.Senhän voi jättää hiukan pitempään kantoon ja vetää samalla eroon jäävästä haarasta..Jos jäävä runko on hyvä ja muuten jäisi aukko niin kannattaa ainakin yrittää.

    suorittava porras

    Kannattaa kuitenkin varautua siihen , että toinen kaksosista on kumollaan muutamassa vuodessa toisen kaatamisen jälkeen. Molempien juuret ovat kehittyneet vain toiselle puolelle.

    Siis molemmat nurin tai ei kumpaakaan. Taimikot alusta alkaen oikeaan tiheyteen , niin ei tarvitse pähkäillä .

    Kouran tilan tarve määräytyy siitä , kuinka kaukaa ja missä kulmassa toinen lähekkäisistä rungoista on otettava . Hyvällä tuurilla toisessa kiinni olevan rungon voi poistaa onnistuneesti . Minä en luottaisi tuuriin. Metristä kahteen väliä rungoille , niin kokemattomampikin homman hoitaa.

    Korpituvan Taneli

    Kouran tilan tarve määräytyy tässä tilanteessa nimenomaan siitä kuka on puikoissa. Olen nähnyt tasan yhden motomiehen joka tuon paripuuhomman osasi oikein kunnolla. No otos on tietysti pieni, mutta vain yhdeltä onnistui ottaa niin ettei jäävään tullut jälkiä.

    Elikkä molemmat pois tai molemmat jää, koska motomies ei tavallisesti osaa tuota hommaa jäävää vaurioittamatta.

    Terveisin Korpituvan Taneli

    oksapuu

    Katselin kun motokuski napsi ryhmäkoivusta ylimääräiset pois. Tuli ”portaat” kun joka kaadolle nosti kouraa, päärunko jäi ehjäksi…

    Ammattimies…

    suorittava porras

    Todellinen ammattimies vetelee lyhyeen kantoon ja ilman portaita…eri asia ,kuinka se pääpuu sitten selviää , kun tuki juurten ympäriltä lahoaa. Koivuryhmissä kasvavien puiden juuret ova aina toispuoleiset. Sen olen todennut ,kun olen nyppnyt runkoja yksitellen irti maasta ja sahannut juurakon lyhyeen kantoon . 200 litran runkokokoon asti ko menetelmä sopii hyvin. Koura auki sahaten yksittäisten puiden kaatosahaus tyhmästä vaatii täydellistä toimintojen hallintaa ja terävää ketjua .

    Jätkä

    Miksi koivupuskaan pitää yrittää jättää se yksi siihen keskelle? Ne kaikki ovat samasta juurakosta, eli lahoaa varmasti.

    Kyllä siinä on ihan varma nakki kaataa kaikki tai ei mitään.

    Jos Männyllä kaksi runkoa lähtee kiinni toisissaan, ei sitä koneella pysty ottamaan vahingoittamatta jäävää puuta, ellei rungot etäänny toisistaan selkeästi, eli useamman sentin.

    En ymmärrä, miksi tuollaisia pitäisi tehdä MOTOlla, ja sitten jättää ympärille liikaakin puita? Homma pitää tehdä taimikonhoitovaiheessa ilman pähkäilyjä.

    kuusessa ollaan

    Nimenomaan, kuten jätkä sanoi. Taimikonhoidossa haarapuut pois, ellei ole keskellä isoa aukkoa.

    Metsuri motokuski

    Jätkä antaa nyt hyviä ohjeita joita kannattaa kyllä noudattaa. Tuo kantojen porrastaminen ryhmäpuissa johtuu siitä että kouran ketjukotelo asettuu aina edellisen kannon päälle ja porras tulee siitä. Kyllä se ryhmäpuukin lähtee varmasti ilman kolhuja kun tarpeeksi korkealta katkaisee. Mutta turhaa näpertelyä se on ryhmäpuiden kanssa pelaaminen ja tekee niin kuin jätkä ohjeisti niin hyvä tulee. Yleensä yhtiöiden raivausohjeissa on niin että puoltametriä lähempänä ei saa toista puuta olla joten puskat maahan tai sitten jos halutaan jättää niin selkeästi yksi puskaan jo raivaus vaiheessa.

    Yleensä motolla kun ryhmäpuuta otetaan niin joissakin kourissa suljetaan karsintarullat ja karsintaterät pidetään auki kun sahataan . Toisissa kourissa ei ole sellaista mahdollisuutta että rullia ja teriä voidaan käsitellä erikseen. Silloin yleensä sahaus tapahtuu niin että käsiohjauksella pidetään teriä ja rullia auki ja samalla sahataan. Tässä on se ongelma että ylisahauksen esto on pois päältä ja silloin sahaus saattaa mennä seuraavaan puuhun tekemällä siihen turhan viillon. Joten parempi ja varmepi vaihtoehto on että kaikki poistetaan. Se ei aina ole kiinni kuskista vaan kouran ominaisuus myös vaikuttaa asiaan.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 10)