Keskustelut Tekniikka MOTO

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 45)
  • MOTO

    Moro!Miten tuo motohomma ,että oppiiko nopeaa vai viekö aikaa?Paljon kyl panostan ja kulen metsässä ,mutta välill tuntuu että oppiiko sitä ikinä…Miten työelämässä moton gps:t , näyttävätkö kuinka tarkasti ,kun opettajat sanoivat ,et nykyää ei juurikaan nauhoiteta enää leimikkoja?Luo paineita!Ajan kans kait…?

  • metsä-masa

    Paljon on arvokkaita ja tärkeitä huomioita on löytynytkin nuorelle kuljettajaksi aikovalle.

    Koulutuksen kautta tulee motokuljettajankin alalle pyrkiä. Koulutus on sen verran pitkä, että siellä jo nähdään kenellä mielenkiinto ja motovaatio säilyy ja kehittyy, koska se on tärkein ominaisuus itsenäiseen konetyöhön.

    Kuljettajakoulutuksessa tehdään tutuksi myös päivittäisen huollon toimet, metsäteollisuutta laajemmin ja luonnon hoitoon liittyvät asiat. ( luonnonhoito tutkinto kannattais suorittaa koululla )

    Nuorilla on jo yleensä kyvät atk:n omaksumis taidot esim. kartta-asiat tiedonsiirrot, kaliprointi valmiudet ja jos motivaatio on ok. niin silloin sosiaalliset taidotkin paremmin hallinnassa.

    Joskus nuori kuljettaja joutuu aluksi liian vaativiin kohteisiin , erikospuu kohteet, vaikeat maastot, koska esim, pituus- ja laatuvaatimukset koulun opetuksessa on se yleinen laatu, joka vaihtelee kumminkin eri puunkäyttäjillä.

    Ajokoneen hytissä silmät auki ajellessa näkee ja saa itselleen vastauksia miten kannattaa toimia palstalla. Seuraava vaihe voisi olla motoisännän kanssa hakkuu massapuu leimikossa.

    suorittava porras

    Jep jep .
    Myös homman kausiluonteisuuteen on syytä varautua .
    Runsas vuosi sitten tupsahti pari kuukautta ylimääräistä lomaa kesän korvalla . Sama toistui vuodenvaihteessa . Tänä vuonna kesäloma oli jälleen reilunmittanen . Nyt puolestaan ajettiin koneet telakalle määräämättömäksi ajaksi . Tilanne käy ilmi aina viimetipassa . Kuun vaihteessa tiedotetaan lyhyesti , että tulevan kuukauden hakkuukiintiö on vain puolet tai 0 .
    …että on siinä nuorella asuntovelkaisella motokuskilla tietämistä.
    Yrittäjän tilanne on yhtä kehno . Kulut juoksee , mutta työtä ei ole tarjolla .

    metsä-masa

    Suorittavan portaan huolen aihe on tukala ja hankala, kyllä ammatti miehellä tulisi työtä olla joseenkin yhtäjaksoisesti putkeen silloin siellä onnistuminen ruokkii taas uutta tekemisen meininkiä ja positiivisuus on vallalla.

    Jos katkoksia on vuodesta toiseen niin yrittäjänkin tulisi tehdä uusia suunnitelmia itselleen, ei ammattinsaosaavia uusia yrittäjiä ja kuljettajia aivan helposti tilata töihin.

    Tällähetkellä on oikein hyvät merkit ilmassa tulevaisuuden suhteen, ” koneilla ne metsätyöt tehdään jatkossakin ”

    Meillä Suomessa on ainakin puolenkymmentä laajempaa konetyönopetusta antavaa oppilaitosta, joista saa valmiudet myös maanrakennuksen ja autonkuljettajan pätevyyteen.

    Joskus on niin hyvä tuuri, että sama yrittä voi tarjota usempaakin konetyötä metsässä !

    Metsuri motokuski

    Siihen se alkaa mennä että yrittäjä yrittää jakaa kausivaihteluista johtuvaa seisomista muilla töillä. Mutta ei se yksin poista noita suorittavan kirjoittamia murheita. Kun kaikkia kuskeja ei voi sinne maanrakennushommaan laittaa. Jos yrittäjällä on pari kaivinkonetta ja sora-auto niin ei se vie kuin pari-kolme kuskia. Niille muutamille pitäisi vielä paikka löytyä jostain.

    Tuo kausiseisokit on varmaan yksi pahin ongelma metsäsektorilla joka varmaan rajoittaa paljon halukkuutta. Käytännössä oman asunnon hankinta on enemmän kuin haasteellista nykyisessä työrytmissä. 2- 3 kk:n seisokit rassaa taloutta todella paljon.

    Paljon puhutaan uusien työpaikkojen synnystä metsäsektorilla. Uskon että nykyisellä oppilasmäärällä pärjätään hyvin kunhan työtä olisi läpi vuoden. En usko että oppilaspaikkojen lisäyksellä saadaan mitään parempaa aikaan jos pitkistä seisokeista ei päästä eroon.

    MIISU4F

    Mites, jos sulan maan aikaan tulee konekuskeille lomautuksia? Suurin osahan on käynyt metsätalouden perustutkinnon, jossa eka vuotena opitaan myös metsänhakkuu moottorisahalla ja raivaushommat.

    Voisiko lomautetut konemiehet mennä raivaustöihin?
    Ainakin ne ennakkoraivaukset tulisi tehtyä konemiehen silmään hyväksi =D
    Metsureita eläköityy vinhaa vauhtia. Metsänhoitoon tarvitaan ammattilaisia.

    Moniko täällä kirjoittavista konemiehistä lähtisi raivuulle mielummin kuin lomautetuksi? Eli sulan maan aikana. Talvella suurin osa metsureistakin on lomilla/lomautettuna.

    suorittava porras

    On kokemusta raivauksista . Yrittäjäkin työllisti jossakin vaiheessa järjestämällä ennakkoraivaushommia seisokkien aikaan . Ongelma on kuitenkin siinä , että kukaan ei halua maksaa työstä . Tästä syystä raivaus täytetyönä lopetettiin .

    Paljon tosiaankin puhutaan , että raivaus olisi kelpo muoto työllistää konekuskeja seisokkien aikana . Ilmainen työ ehkä kelpaisi , mutta palkkaa siitä ei ole kukaan halukas maksamaan . Ei tunnu kaikille ammattimetsureillekaan raivauksia riittävän . Kyse ei suinkaan ole
    siitä , että työstä tai työhalusta olisi puutetta . On puuteta maksuhaluisista asiakkaista .

    Rane

    Tunti- vai hehtaaritaksalla yrititte ?

    suorittava porras

    Sama maksuperuste , kun moto /ajokonetyöstäkin . Hommissa oli sekä moto- , että ajokonekuskeja .
    Samaan aikaan tyrkytettiin alueyrittäjille omia metsureita . Metsuri palkattiin .Tästä oli seurauksena , että leimikot tulivat käsiin raivaamattomina ja yrittäjä joutui maksamaan ennakkoraivaukset omasta pussistaan . Pari vuotta yrittäjän hermo kesti katsella
    tilannetta .Lopulta metsuri irtisanottiin ja raivaamattomat leimikot jätettiin ”innokkaammille”. Nyt raivaukset alkavat olla hyvällä mallilla ja työ tehdään hyvissä ajoin ennen hakkuuta . Poikkeuksia toki on , mutta ne työmaat saavat odottaa .

    jees h-valta

    Suorittavan mielikuvitus ei sitten riittänyt kertomaan tarinasta olennaista puutosta. Mites ne raivaukset silleen sitten lähti sujumaan jos kukaan ei kuitenkaan ollut niistä halukas maksamaan?
    Miten tilanne sitten ikkäänkuin yhtäkkiseltään muuttui?

    suorittava porras

    Päätettiin yksinkertaisesti , että risukoihin ei kosketa . Tämä kirjattiin myös sopimuspapereihin . Takana on lisäksi teollisuuden intressit .
    Puuta saadaan leimikoilta paljon hitaammin ulos(30-50%) , jos olosuhteet eivät ole kunnossa . Silloin , kun puulla sattuu olemaan kysyntää , on se saatva nopeasti jalostettavaksi .

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 45)