Keskustelut Tekniikka Moottorisahan viritys

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 70)
  • Moottorisahan viritys

    <p>Terveppä hei! Löytyykös täältä innostuneita tutkijoita aiheen tiimoilta? Vai onko sahat vaan jo optimoitu tehtaalta täydelliseksi? Kerropas mielipiteesi tai kokemuksiakin olisi hauska kuulla jos niitä löytyy! Voi myös käydä vilkuilemassa tuuban puolelta allekirjoittaneen epätieteellistä hauskanpitoa jos kiinnostaa! https://www.youtube.com/watch?v=RwPx-Joup2M</p&gt;

  • Tolopainen

    Kyllä erotaan vielä telan jäljet metsurin saappaista. Joka hautausmaalla ei enää ole työntekijöitä lainkaan. Uusia ei enää avata, tulevaisuudessa vainajat kompostoidaan ja käytetään maanparannusaineeksi. Miljardeja ruumiita ei voi laittaa kalmistoihin.

    Herroilla on vanhanaikainen käsitys hautausmaista, koneet siellä jyllää.

    Jätkä

    Kone se on – moottorisahakin.

    teemu6

    🙂 Onhan tässä näköjään saatu aikaan keskustelua ja osittain jopa aiheestakin! Kiva kuulla että löytyy kokemuksia aiheesta kun tämä on vähän semmoinen kuuma peruna Suomessa kun turhaahan se on viritellä…Mutta omasta mielestä sillä vaan saa tekemiseen mukavuutta! Kipinän aikaistamista tehdään joissain sahoissa kun on niin sanotusti varaa aikaistaa elikkä joissain malleissa se on jo valmiiksi aika tiukka.Jos on liian aikainen niin käynnistäessä potkii takaisin eikä oikein kierrä ylös asti ja röpöttää vaan kun painaa kaasua.

    Niin ja kiireen takia en sahoja virittele vaan sen käytön mukavoitumisen takia! Sen kun joskus pääsee kokeilemaan niin huomaa sen eron vakioon…Kaikki ei tietenkään voi tykätä vähän ärhäkemmästä ja äänekkäämmästä sahasta…Makuasioita hiukan! Suurimmalta osin puussa ja maassa on käytössä polttomoottorisahat ympäriinsä! Patteri vehkeitä on kiipeily hommissa kyllä käytössä itselläkin mutta aika harvoin…

    Myös kun itse voi sahalle muutakin tehdä kuin viilata ketjua niin saa tekemisen iloa! Itseä kyllä kiinnostaa katsoa saako sahoista jotain tehoa piilosta esille ja esim pakoputkien ajatus tehtaalta on pitää desibelit alempana ja päästää mahdollisimman hitaasti pakokaasut ulos jotta niitä kuuluisia ”päästöjä” tulisi vähemmän….

    Dyno Joe mods tubessa kokeili dynossa sahaa ilman koko putkea ja tulos oli melko yllättävä kun siitä silti tuli tehoa ja vääntöä aikaiseksi…

    Putkella saa pelattua tehoa ja kierroksia mutta suoraa reseptiähän ei käyttösahaan ole kun hyvin rajattu tila…

    Mielenkiintoinen aihe eikö totta tämä viritys?!

    Ps. enkä ole pelästynyt kun en vaan käynyt vilkuilemassa miten keskustelu etenee! 🙂

    Olisi tietenkin suotavaa että pysyttäisiin aiheessa…

    Jätkä

    Tavallaan aiheessa pakoputkiviritys pysyen, ostin aikoinaan lapsille käytetyn mikroauton.

    Siinä oli Puchin puhahallinjäähdytetty automaattivaihteinen moottori, mutta sen pakoputki oli rikki.

    Laitoin siihen samankokoisesta moottorisahasta pakoputken, että ääni ei olisi kuskille liian kova.  Sillä sitten ajelivatten asfalttipihalla jonkin verran. Löysin vanhan pappa-tunturin pakoputken, poltin karstat pois ja asensin sen paikoilleen.

    Tehot ainakin kaksinkertaistuivat, eli olisi Huskuun myös tehot nousseet, jos tuo pakoputki olisi avarrettu. Ääni ei juurikaan voimistunut.

    teemu6

    Kyllä sillä putkella joku merkitys on ja voi tehoa lisääkin saada! On hiukan hankalaa mitoitus kun käyttösahaan miettii mutta täytyisi ruveta kyllä jotain kokeita talven aikana yrittää tehdä johonkin sahaan että onnistuuko vai ei…

    Pavekka

    Sillä putkella on oleellinen merkitys juuri vastapaineiden muodossa kun kakstahti ahtaa seosta taaksepäin. Mutta miten ne paisuntasäiliöt ja pillit mitoitetaan niin että painepulssit resonoi optimaalisesti onkin jo korkeampaa matematiikkaa. Mutta eihän se yksin mitään auta eikä käyttösahaan sellaisia voi laittaa. Itse oon soveltanut sitä aukkojen oliko se 80 prosentin sääntöä. Kun ei käyttösahassa sen kummempia oikein voi tai kannata säheltää.

    Katselin ulkomaisissa nettikaupoissa noita tuninki pönttöjä ja olisi mielenkiintoista tietää mitä ne antaa hinnalleen vastinetta. Oli ne nättejä ja kiiltäviä kun rosterista tehty ja ehkä vetoavia kun oli isoja hormeja kun kakaroiden bimmereissä ikään. Mutta ajaako pora saman asian jos nuo silmäkarkki jutut jätetään huomiotta.

    Jätkä

    Periaatteessa hyvin yksinkertainen temppu kätevälle olisi naittaa nyky-mopossa käytettävä sytytysjärjestelmä sahan oman tilalle. Palikka vain kytketääm ensiövirtapiiriin ja kehittynein malli on säädin, joka voi olla vaikka käyttäjän taskussa.

    Kaksitahtisessa voi kierroksia nostaa reippaasti, siellä ei venttilit sekoa. Tarvittaessa voi vauhtipyörän kiilauran täyttää ja koneistaa uusi muutaman asteen aikaisemmalle.

    Vanhasta Huskuista ja Patuista saisi isomman pöntön, en ole tutkinut, millaiset sisukset niissä on, mutta tilaa niissä on enemmän värkkäillä.

    Petkeles

    <p>Oiskohan se kehittynein malli sellainen joka säätää itse itsensä eikä sahuri taskubiljardina.</p>

    Jätkä

    Mopojen boksi säätää itse itensä, mutta niissä on rajoitin, koska laki…. Sen rajoittimen saa poistettua, mutta en enää kerro sitä, koska joku idiootti hyökkäsi ensimmäisellä kerralla siihen kiinni. Tuota säädintä mopopojat tarvitsevat joutuessaan ratsiaan, jolloin on helppo rajoittaa mopo alle 45 km/h kulkevaksi.

    Ei temppu ole mikään, kun sen osaa!

    heikkilamikael

    Ruotsissa eräs virkeilee uusia Ego sahoja jälleenmyjälle. löytyy tubesta linkki>> ”dunderkullen”

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 70)