Keskustelut Tekniikka Moottorisahan valinta

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 122)
  • Moottorisahan valinta

    Kumman sahan ostaisitte. Husgvarna 543 XP vaiko Stihl MS201 C-M
    Vai olisiko muita esityksiä. Harvennuksiin olen sahaa ostamassa.

  • Tolopainen Tolopainen

    Ostakaa Tilhi, niissä ei ole laakeriongelmia, kun kampiakselissa on rullalaakerit. Ne kestavät tärinää ja iskuja ainakin sata kertaa pidempään kuin kuulalakkerit.

    TV

     

    Siitä jos katsoo 11 minuutin kohdalta vaikka viitisen minuuttia eteenpäin, niin ei tarvitse jokaisen erikseen jeesustella ja arvailla onko siellä sitä, tätä vai mitä. Muovia siellä on kyllä useammassakin paikassa.

    arto arto

    https://www.youtube.com/watch?v=J9TnI1657Hs                                                        Tuolla tuli oltua. Eli jotain tiedän kyseisestä sahasta. Esiteltiin miten mikin osa toimii , Eli kävimme kyseisen koneen läpi perusteellisesti.

    petep

    Tässä se on VIDEOIDEN video. Pöyristyttävää pöljyyttä sanoisin minä .Vielä parempi olisi ollut kokeilla Stihlillä ilman ketjua. Sanoisin että vuosisadan rimanalitus Husqvarnan markkinoinnissa.

     

    https://youtu.be/EdWKczrsiYo?t=16

    Lenkopetäjä

    Kyllä ne toloppa kuluu pikkutilhin rullalaakeritki.sillä erotuksella että kun ne on sököt nii yleensä on kampuraki sökö.

    Jätkäpätkä

    Minusta pikkutilhi on vähän poikasten vehe jos ensiharvennusta järeämpää tehdään, ketju ei pyöri jos vähänkään panttaa puuhun terävällä ketjulla, kohtuuttoman kallis jos vertaa vaikka huskun tai johnseredin keveisiin pikkusahoihin 41 kuutioiset joiden paino pari sataa rammaa enemmän ja syö puuta aivan eri tahtiin kuin tilhi. Näillä huskuilla ja jonsseillakin sahaa sen mitä pikku tilillä 700 kiintoa ja hintaa niillä on puolet vähemmän.

    Jätkä

    Kuten arton mainosvideosta kävi ilmi, laakereita on erilaisia. eikä siinä vielä ole kaikki laakerit – edes ne kaikki, mitä Husku on käyttänyt.

    On vain veikeää, että hyväksi koettu rakenne aika usein hylätään ja tuputetaan tilalle ”keskentekoista” vaihtoehtoa, josta sitten vuoden kuluttua palataan vanhaan, hyväksi koettuun vaihtoehtoon.

    Tuolla edellä oli epäuskoinen väite, että suojattua laakeria ei voi käyttää runkolaakereina. Väite on väärä. Niitä on käytetty ja hyvällä menestyksellä.

    Videolla esiteltyjen laakerien joukossa on myös yksi käytetty laakeri, joka on vedetty lohkosta laakerin ulosvetäjällä kampikammiota avaamatta. Tosin videon lohkoista se ei onnistu, koska niissä olkapäät estävät laakerin ulostulon.

    Muovista kuulahäkkiä ei videossa ollut, mutta suojatun laakerin muovikiekot hoitavat kuulien asemoinnin.

    Kampiakseliin asennetuilla muovinkappaleilla on selkeä rooli, ne täyttävät kampikammion turhaa tilaa, jolloin saadaan tehoja enemmän ja kevyemmällä rakenteella. Vastapainot aleksissa pitää olla tietyn painoiset, eli lisäkokoa on saatu kevyemmillä muoveilla.

    Luulen, että konevauriossa on kyse juuri noista kampiakselin täyttöpaloista, eikä kuulahäkistä?

    Pavekka

    En usko että on teknisesti mahdollista käyttää suojattua laakeria runkolaakerina moottorisahassa. Siellä ei pysy eikä kestä rasvat sisällä ja uutta ei saa kun on suljettu.  Haluaisinpa tietää missä on käytetty jos oikeasti on?  Epäilen että on sekoitettu suljettu laakeri integroituun stefalaakeriin jota huski käyttää paljon. Nekin on sisältä auki.

    Vähän hölmöltä tuntuu että laakereita aletaan erikseen jäähdyttelemään. Rullalaakereillahan tuo hoituisi helpommin.

    Ukkopekka

    Itsekin tässä mietin, josko pitäisi vielä yksi saha hankkia. Ennestään löytyy huskin 236 ja 455. Noista tuon 455:n tehot tuli todettua, kun sahasin lankkuja pitkin syytä tuoreesta koivurungosta. Painava se vaan on, mutta satunnaiset tuulenkaadot sillä varmastikin hoitaa.

    Sitten on tuo 236, joka on periaatteessa ihan mökkisaha. Käytännössä sillä on kylläkin sahattu tosi paljon polttopuuta ja kaadeltu vähän puutakin siinä sivussa. Pienimuotoinen hankinta kiinnostaa ja sitä silmällä pitäen nykyinen kalusto ei ole ihan optimaalista. Pienempi voi uuvahtaa isommassa urakassa ja isompi on taas pieneen ensiharvennukseen turhan iso.

    Nykyisilläkin saattaisi pärjätä, mutta jos sittenkin harkitsisi uuden hommaamista, niin mikäköhän se voisi olla? Alkuun ajattelin uutta tuon 236:n korvaajaksi, mutta näissä uusissa vähän paremman luokan sahoissa saa samalla painolla melkein 455:n tehot. 550 xpg olisi varmaankin kaikin puolin passeli, taisi olla melkein kilon kevyempikin kuin 455. Hintaa vaan on aika paljon, siis lähinnä käytön vähyyttä ajatellen. Toisaalta tuos jos ostaisi, niin siinä olisi tällä käytöllä varmaan sahaaa loppuiäksi.

     

    Pavekka

    Katselin tuossa aikani kuluksi tuon linkatun videon. Kiitosta vaan oli oikein opettavainen. Ei voi uskoa että huski käyttää ammattimallissa muovikehiä. Kyllä vaan käyttää. Ja laittoi uudetkin varaosalaakerit muovikehillä.

    Eikö nuo tehtaat yhtään vakoile toistensa virheitä? Stihl kävi tuon muovikehä helvetin läpi jo kymmenen viistoista vuotta sitten. Huskilla on siis varastot täynnä muovikehälaakereita jotka porsii mutta johonkin ne on laitettava. Vastaus: tehdään uusi malli ja jäähdytetään laakerit.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 122)