Keskustelut Tekniikka Moottorisahan valinta

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 122)
  • Moottorisahan valinta

    Kumman sahan ostaisitte. Husgvarna 543 XP vaiko Stihl MS201 C-M
    Vai olisiko muita esityksiä. Harvennuksiin olen sahaa ostamassa.

  • petep

    Tuossa aika tuore  lainaus 550 xp remontista mistä lähti ja mikä oli vika.

    ”Mistähän mahtoi tulla tällainen muovipala Husqvarna 550 männän päälle. Kuusta karsiessa tuntuma oli kuin olisi kiinni leikannut. Pakoputken irroitin niin sieltä sain pois, tulppaankin oli sulaa muovia tarttunut. Sen jälkeen pyöri normaalisti, päivän kun sahasin niin pitää sellaista meteliä laakerit että tuntuu että räjähtää käsiin koko saha.”

    ”Nyt on saha kunnossa. Laakerissa oli hajonnut kuulahäkki. Oli kerennyt pyörähtää sisäkooli kampiakselilla, niin laittoivat uuden kampiakselinkin. Takuuseen meni koko remppa”

    arto

    muovipala Husqvarna 550 männän päälle. Kuusta karsiessa tuntuma oli kuin olisi kiinni leikannut. Pakoputken irroitin niin sieltä sain pois, tulppaankin oli sulaa muovia tarttunut.     Juuri tuota tarkoitin kampuran ulkosyrjillä muovilimput ne sulanut liikalämmön takia.

    Jätkä

    Mitä arto höpöttää muovilimpuista, en ole sellaisia nähnyt koskaan… Myös  ”kampuran ulkosyrjä” on hyvin outo ilmaisu – Menee kyllä ulos kaiken maailman koneenkorjausohjeista.

    arto

    Mitä arto höpöttää muovilimpuista, …..Pura yksi niin tajuat. Tutustu nykysahoihin ja niitten tekniikkaan. Äläkä höpise vanhoja.

    Jätkä

    Jos puhutaan laakerissa olevista muovisista kuulahäkeistä, niin ne ovat laakereissa olevat kuulahäkit, eikä mitään ”Savolaisten muovilimppuja”.

    sitolkka

    Onko ongelma siis ratkaistu perinteiseen venäläiseen tapaan lisäämällä rautaa kun äly loppuu. Nyt alkoi kiinnostaa mistä se paino oikein tulee. Luulisi että parempaa materiaalia ja parempilaatuisia laakereita käyttämällä selvitään ilman lisäpainoa. Mutta sehän tietysti maksaa ja heikentää katetta.

    arto

    Ei laakereissa ole muovi. Oletko koskaan kuullut sellaista. Minä en. Etsi ebauta kyseinen kampiakeli niin tajuat. En vitsi väitellä asiasta tietämättömän kanssa

    sitolkka

    Eikö näistä nykysahoista saa enää ns. ”räjäytyskuvaa”. Joskus ennen se tuli joissain sahoissa ohjekirjan mukana.

    Jätkä

    arto. Mitä asiaa et ymmärrä tuossa kommentissa: ”-”Nyt on saha kunnossa. Laakerissa oli hajonnut kuulahäkki. Oli kerennyt pyörähtää sisäkooli kampiakselilla, niin laittoivat uuden kampiakselinkin. Takuuseen meni koko remppa”

    Etsi itse Ebaysta ihan mitä tahdot, et löydä näköjään kuitenkaan. Laakereita on pääasiassa kolmenlaisia: On avonainen laakeri, jossa kuulahäkki on terästä, sen kanssa käytetään akselitiivistettä, joka saattaa olla Stefa-merkkinen, ellei ole esim Stimmermann tai jokin muu valmistaja.

    On myös ns ”Suojattua” laakeria, jossa kummallakin puolella laakeria on muoviset kaistaleet, jotka toimittavat kuulahäkinkin virtaa.

    Ja on laakeri, johon on integroitu tuo akselitiiviste.

    Muovisiin kuulahäkkeihin siirryttiin syystä siitä, että muovinkappale ei niin herkästi särkenyt moottoria kuin teräshäkistä lähtenyt metallisiru. Suojattu laakeri on – kuten myös muovihäkillä varustettu laakeri- rakenteeltaan sellainen, että se voidaan ottaa pois ja uusi panna tilalle ilman, että lohkot pitää avata.

    Pavekka

    Noissa 550 ollut kampilaakeri ongelmia. Varmaan juuri sen vuoksi mark 2:ssa on jäähdytetyt laakerit.  400 sarjalaisissa huskuissa on myös laakeri ongelmia. Laakerit on pienempiä kuin edeltävässä 300 sarjassa.  Oiskohan pienemmällä kuulalla suurempi vierintävastus ja suurempi lämmöntuotto? Pitäisi joskus nähdä 550 laakeri niin vois arvuutella lisää.  En usko että ammattimalleissa käytetään muovikehiä ja tuskin se stefakaan männän päälle pääsee sulamaan. Oisko joku ulkopuolinen muovin kappale?  Sahoissa ei käytetä suojattuja laakereita kun polttoaine+öljy seoksen pitää päästä voitelemaan niitä. En tiedä onko mahdollista vaihtaa laakerit avaamatta lohkoja mutta jos on niin lohkot avaamalla on todennäköisesti helpompaa.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 122)