Keskustelut Tekniikka Moottorisahan öljypumppu

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 27)
  • Moottorisahan öljypumppu

    Arvoisat palstalaiset!

     

    Kysyisin Husqvarna 40 sahan öljypumpusta hieman. Saha vuotaa öljyä ja mietimme että onko syynä öljypumppu vai pumpun yhteydessä olevat kumiosat. Päätimme tilata uudet kumiosat Englannista koska lähempää ei saanut.

    Voiko öljypumpun kuntoa testata jotenkin?

  • metsänkasvattaja

    yleensä  vika  on niissä  kumiosissa aikaa myöten  liitoskohtien  kumi  kovettuu  eikä  enää  tiivistä  kunnolla  ja  voihan niissä  olla  murtumiakin

    Tolopainen

    Sellaista huskia ei ole vielä tehtykään, jonka öljypumppu ei vuoda. Ei ole vika vaan ominaisuus.

    Pavekka

    Yleensä se on se päälimmäinen kumi joka kovettuu ja alkaa vuotamaan voi vuotaa imutiivisteestäkin. Runko laipan takaa voi olla vääntynyt jos laippa muttereita on kiristetty liikaa. Tankitkin voi vuotaa. Runko on paistettu tai ultraäänihitsattu kahdesta valukappaleesta joiden liitoksessa on ollut ongelmia. Itse pumppu ei vuoda. Helpoiten sen testaa paikallaan kun kone käy. Päältäpäin ei näe toimiiko vai ei.

    Jätkä

    Sellaista sahaa ei ole, joka ei hieman vuotaisi öljyä, jos sillä on sahattu ja öljyä käytetty. Vuotoa voi vielä tehostaa käyttelemällä sahaa kaasuttelemalla ilman, että terä leikkaisi puuta, johon öljy hukkuu. Kun hetken sahaa huudattaa, niin koko purukotelo on sisältä ja jonkin verran päältäkin öljyinen.

    Pumpun yhteydessä on kaksi kohtaa, joissa yleensä voi olla vuotoa: toinen on tankista tulevan letkun läpivienti ja pumpun siihen sovitus ja toinen on pumpusta lähtevän öljykanavat tiivistys , jossa yleensä taitaa olla O-rengas.  Pumppu ei normaalisti vuoda, vaan sen yhteet. Voihan voitelujärjestelmä myös olla jotenkin epäkunnossa laipan ja sahan rungon liitoksesta. Taikka siinä voi olla täysin vääränlainen laippa.

    arto

    Onko kukaan miettinyt kylmässä tankki öljyä täyteen sitten lämpimään. Se laajenee, kaasuntuu jonkin verran. Jostakin sen on ulos päästävä. Mulla vanha jonsered öljysäiliö jäännyt aina vajaaksi sitten kaesä teloille varastoon seuraavana talvena katsonut se öljy siellä tankissa pysynnyt

    Pavekka

    Piti sanoa vielä että tuossa pumppuliitosten vuoto pitää tarkistaa laippa paikalleen kiristettynä. Ei ole kovin vakavaa jos vuotaa ilman laippaa.

    Jätkä

    Käytännössä en ole koskaan itse öljypumppua tai sen muovisia letku / putkiosia joutunut korjailemaan, Huoltona on tehty imupään putsausta, kun käyttäjät ovat tankkauksen yhteydessä pööstäneet tankkiin lähinnä ouun puruja, jotka ovat tukkineet suodattimen. Sen avaamiseksi on kytkin irroitettava, samoin öljypumppu, jonka alta paljastuu imuputken pää, joka on suppilon muotoinen ja tulee tankista vetämällä. Sen päässä on suht karkea metallisuodatin, jonka voi puhdistaa. Tuo osa ei oikeastaan VOI mennä koskaan rikki, ellei sitä vasiten särje.

    Pumppusysteemiä käyttää ns. ”matopyörä”, jonkalainen on käytössä myös Pösön tasauspyörästössä. Pyörä voi olla muovista tehty, joka ei kovalla pakkasella kestä, mutta tämä porukkahan ei sahahommiin mene, jos on enemmän pakkasta kuin 5 astetta. Matopyörä voi olla myös pronssia, joka tietenkin kuluu hieman. Sen vastakappale on teräksinen hammaspyörä, jota matopyörän kierre pyörittää.

    Pumppausliike saadaan aikaan vinouralla, jossa on tappi, taikka männän paksummassa päässä on vino katkaisu, jota vastaan on säätöruuvi. Männän varrella on silloin kierrejousi, joka työntää mäntää säätöruuvia päin.

    Pumpulta eteenpäin on myös melko avoin kytkentä, eli pumppurakennelmassa on nippa, joka menee putkeen, jota pitkin öljy siirtyy laipalle päin.

    Jos tuo kanava tukkeutuu jostain syystä, öljy purkautuu jotain muuta kautta, eli kun laippa irroitetaan, pitää sen ölykanava putsata – samoin sahan rungossa oleva ”öljylähde”.

    Toki sahan öljytankissa voi olla halkeama taikka reikä. ketju on voinut nirhaista tankin kuorta, taikka katkeava ketju on iskenyt siihen reiän.  Mutta käytännössä, jos öljypumppua ei ole itse irroiteltu, se ei ”voi” vuotaa.

     

     

    teukka

    Olen threadin aloittaja.

    Kiitoksia vastauksista. Olen ensi kertaa purkamassa moottorisahaa ja tekemässä kyseisenlaisia korjauksia. Täällä onkin tullut hyvää infoa. Youtubesta olen katsonut opetusvideoita huollosta.

    Purin jo kertaalleen sahaa. Otin kytkimen, laipan yms pois ja tutkin öljypumppua ja sen rakennetta.

    Ehkä ensi viikolla tulee uudet kumiosat. Saha on rakennettu tehtaalla 1990 ja todennäköisesti siinä on alkuperäinen öljyn imuletku ja ohjainkumi tjsp.

    teukka

    Olen threadin  aloittaja.

    EN viitsi avata uutta säiettä joten jatketaan tässä kysymyksillä:

     

    Eli, kyseisessä sahassa on ollut myös öljykorkin puoli kosteana. Tosin en tiedä että onko korkki vuotanut vai ei.  Voi olla läikkynyt täytössäkin.

    Joissain sahoissa on ollut öljykorkissa tiiviste netin perusteella mutta tässä ei ole ollut ainakaan räjäytyskuvien perusteella.

    Oletteko koskaan laittaneet omatoimisesti tiivistettä öljykorkkiin jos siinä on ollut sopiva ura sellaiselle? Kannattaisiko etsiä tiiviste tuohon öljykorkkiin?

    Jätkä

    Olen siinä mielessä jäävi tämän asian suhteen, että minulla ei ole koskaan ollut ”iloa” tutustua juuri tollaiseen harrastelija-Huskuun, mutta niissä sahoissa, joita ole käsitellyt, on öljysäiliön korkeissa tiiviste.

    Kuitenkin korkki laitetaan aina kunnolla kiinni, niin kunnolla, että siinä usein käytetään työkalua avaamisessa.

    Kannattaisi huomioida myös se, että tankeissa on aina korvausilman saanti ventiili, joka öljysäiliön puolella on vain reikä jossain – vaikka korkissa – se vuotaa ilman muuta, jos säiliö on täynnä öljyä ja asennossa, jossa reikä on alempana kuin öljyn pinta.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 27)