Keskustelut Tekniikka Moottorisahan bensansuodattimen jäätyminen

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 81)
  • Moottorisahan bensansuodattimen jäätyminen

    Mulla on muutaman vuoden vanhan Stihl 201 kanssa ongelma.

    Säilytän sitä puolilämpimässä, +5 tilassa viikot yhdessä bensakannun kanssa. Kun lähden viikonloppuna näin pakkasella (nyt oli -6 astetta) sahaamaan, niin ensimmäinen tankillinen menee vielä kohtuullisesti. Vähän täytyy varovaisesti painaa kaasua ettei saha sammu, mutta sentään suurimman osan ajasta saha toimii. Mutta tankkauksen jälkeen sitten kone ei pitkään pärinää jatka vaan käynnistysnarua kiskoo ihan turhaan. Kone ei edes jaksa yrittää käynnistyä.

    Ajattelen tämän bensaongelmaksi, koska ostaessani oikein stihl-merkkistä bensaa tuo viikonloppu meni hienosti. Mutta nyt taas kun bensa on muutaman viikon ollut avatussa kannussa, niin sama ongelma on palannut.

    Onko studiojoukkueella ajatuksia – itse ehkä eniten ajattelen tuota miinusasteista plusasteisiin ja takaisin – tiivistääkö se vettä bensan joukkoon. Mitä kokeilisitte ratkaisuksi?

     

  • Jätkä

    Sahankäsittelyssä ei ole mitään moittimista, mutta minä yleensä palastelen rungon samalla kävelyllä, eli se on valmis kun latva katkeaa.

    Tuon kokoisilla ja tehoisilla sahoilla olen sahannut paljon.

    Jätkä

    Voitte katsoa – jos kiinnostaa, moottorisahauksen SM kisoja 2023 ja tyrkyllä on monta muutakin, aina MM-kisoihin asti. Voitte arvioida sahankäsittelyä ja sahan ääntä. Muistakaa, että nuo sahat eivät ole ihan vakioita, eikä siellä Pikku-Tilhejä juurikaan ole.

    Niin – Niitä näkee juutuupissa.

    Pavekka

    Jutuissaan jätkä vasta onkin sahannut ja tehnyt vaikka mitä paljon… Esson baarin äänekkäin.?

    Jätkä

    Onneksi Pavekka ei ole koskaan tehnyt mitään, joten hänen kokemukseensa perustuva tieto on mielikuvituksen tuotetta.

    petep

    Kun kaikki tehdään oikein se näyttää tälle.

    salla

    Onko polttoaineen suodatin vaihdettu viimeksi milloin? Ilmanputsari puhdas?

    Nostokoukku

    Videolla normaalia ammattimetsurin työtä, kuusen karsimista pyyhkäisemällä. Jos ammattilainen ei noita asioita hallitse, loppuu leipä pöydästä. Mutta eipä tuossakaan huutanut saha kaasu pohjassa koko ajan. Kaasua annettiin silloin kun teräketju teki töitä.

    Jätkä

    Jos saha on sellaisessa tällissä, että ottaa kuormittamattomana tehtaan ilmoittamat maksimikierrokset, on järjen vastaista pitää kaasua koko ajan pohjassa. Kone ulvoo silloin ylikierroksilla, mikä ei ole pitkän päälle hyväksi.

    Kuitukokoinen kuusi olisi karsittava pyyhkäisemällä niin, että sahaasiirretään klomella pyyhkäisyllä eteenpäin. Nuo selkeästi harrastelijat hankaavat viisi pyyhkäisyä, eli siinä on vauhtia kovasti, mutta tulosta vähän. Vai mitä sanotte, kun on : Oma puoli työnnetty, rungon takapuoli vedetty – työnnetty, alapuoli työnnetty taaksepäin ja takapuoli vielä kerran työnnetty?

    Oikea ja rauhallinen tyyli olisi omapuoli työntäen, siirtyen ja työntäen, rungosta seuraavaksi joko takapuoli, tai alapuoli – riippuen kuinka alapuolen oksa panttaavat ketjua.  Näin tulee kolmella pyyhkäisyllä 150 – 180 cm moottorisahakarsittua.

    Olisi tärkeää saada runko karsittua kertakävelyllä – ja kasaan myös. Vanha totuus on, että jalanjäljistä ei makseta mitään.

    Nostokoukku

    Näin sen kuuluu mennä kuten Jätkä lausui. Kuitukuusi kolmella pyyhkäisyllä, oma, ala ja takapuoli. Kun ollaan tyvellä takaisin on rungon oltava valmis. Oksanheitolle ja  edestakaisin teputtamiselle ei ole taksakirjassa hintaa.

    Metsuri motokuski

    Minusta nuo on aika marginaalihommia. Nykyään hakkuut taidetaan tehdä motolla jo pitkälle yli 95 %.  Se että kuinka oman polttopuu rungon karsii mahdollisimman vähin pyyhkäisin on marginaalihommaa. Meneekö siihen kolme vai neljä pyyhkäisyä tai ottaako saha täydet kierrokset millisekunneissa on kuitenkin aika vähäpätöinen seikka.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 81)