Keskustelut Tekniikka Moottorisahan bensansuodattimen jäätyminen

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 81)
  • Moottorisahan bensansuodattimen jäätyminen

    Mulla on muutaman vuoden vanhan Stihl 201 kanssa ongelma.

    Säilytän sitä puolilämpimässä, +5 tilassa viikot yhdessä bensakannun kanssa. Kun lähden viikonloppuna näin pakkasella (nyt oli -6 astetta) sahaamaan, niin ensimmäinen tankillinen menee vielä kohtuullisesti. Vähän täytyy varovaisesti painaa kaasua ettei saha sammu, mutta sentään suurimman osan ajasta saha toimii. Mutta tankkauksen jälkeen sitten kone ei pitkään pärinää jatka vaan käynnistysnarua kiskoo ihan turhaan. Kone ei edes jaksa yrittää käynnistyä.

    Ajattelen tämän bensaongelmaksi, koska ostaessani oikein stihl-merkkistä bensaa tuo viikonloppu meni hienosti. Mutta nyt taas kun bensa on muutaman viikon ollut avatussa kannussa, niin sama ongelma on palannut.

    Onko studiojoukkueella ajatuksia – itse ehkä eniten ajattelen tuota miinusasteista plusasteisiin ja takaisin – tiivistääkö se vettä bensan joukkoon. Mitä kokeilisitte ratkaisuksi?

     

  • arto

    Puristuksen voi itse mitata. Monesti sytys puola oireilee kylmänä toimii lämpimänä ei  tai toimii jotenkin. Eli heikko kipinä

    Jätkä

    Mutta jos vielä nytkin on joillakin käyttäjillä mysteeri bensasuodatin ja sen tukkeutuminen, niin  sanoisin , että ainakin vähän paremmissa sahoissa tulee koneen mukana sen verran paperia, että lukutaitoiselle selviää, että joskus on hyvä vaihtaa esim bensiinisuodatin.  Normaali mittaribensassa on sen verran etyylialkoholia, että vesi ei pääse jäätymään, mutta suodatin olisi kuitenkin toisinaan vaihdettava – ei ole kustannuskysymys.

    Toinen suodatin on ilmansuodatin, joka pitäisi puhdistaa puupölystä päivittäin.  Näin talviakaan saha pakkaa huolellisessakin käytössä hotkaisemaan lunta imuilman joukossa. Kokeneet käyttäjät oppivat pikkuhiljaa, että sahaa ei upoteta pulverilumeen, ellei ole ihan pakko. Imuilmalle on ammattisahoissa aina talvipalikat, joista myös on maininta käyttöohjeessa, on talvisuodatinta ja maskinsuojaa, joita ainakin minä suosittelen käyttämään ohjeen mukaan.

    Aikoinaan noita oli vain Ruotsalais-sahoissa, mutta nykyään jopa Japanilaisissa ammattisahoissa.

    Tiedoksi, että jotkut verkkosuodattimet päästävät joskus lunta läpi ja aika pian imukaulan kohdalle mäntään tulee leikkausjäljet. Se on vaan uskomattoman kovaa tuo lumikin.

    Puristus: Kun saha on maassa, otetaan käynnistyskahvasta kiinni ja nostetaan siitä rauhallisesti – Jos saha ei nouse , kun narua on kolmekymmentä senttiä ulkona, niin moottori on liian väljä käyttöön, vaikka sen saisikin käyntiin. Jos sylinterissä ei ole kynteen tuntuvia naarmuja, riittää korjaukseksi uusi mäntä  ja ehkä hoonaus hooniharjalla.

    Normandy

    Olisko joku halukas ottamaan haasteen vastaan? Käyn tuomassa sahan tai laitan matkahuoltoon. Sitten asiaan harrastunut raportoi mitä sahasta sai selville? Ehkä saadaan peräti lehtijuttu 🙂

    Sopii laittaa meiliä youngest.lille@gmail.com

    arto

    <p> Muuten hyvä ehdotus mutta väärä merkki.</p>

    petep

    Youtubessa on sellainen kanava jonka nimi on Matti Pudas. Tekee joskus videoita sahan korjaamisesta ja  siinä tulisi juttu samalla kaikille kiinnostuneille. Yritä vaikka sen kautta saada mies kiinni ja kysyä asiasta.

    Nostokoukku

    Minun muutaman vuoden ikäinen Husku 543 alkoi viime syksynä ensimmäisenä kunnon pakkasaamuna niiskuttamaan. Kun painoi kaasua, saha röpötti ja mietti hetken ennen kuin törmäsi kierroksia. Jos oikein äkäiseen painoi kaasua, niin sammui. Ei ole ollut mitään vikaa aikaisemmin, ei ole tarvinnut säätöihin koskea. Saha suhteellisen aktiivisessa käytössä, polttopuunkeruussa, tuulenkaatojen teossa ja vähän hirsitöissäkin. Metsurin ajoilta tiesin ”iskeä” oikeaan kohtaan. Vaihdoin bensansuodattimen ja tulpan, putsasin sahan paineilmalla ja pesin ilmansuodattimen oikein hammasharjalla ja fairyllä. Nämä huollot jääneet vähän harvemmaksi kuin ammattiaikoina. Ja taas mentiin, kaikki niiskuttaminen loppui. Saha ei ole käynyt sisätilojen lämpimässä koskaan.

    Jätkä

    Paras käyttötapa varsinkin talvella on pienkoneelle, että kun sillä aletaan sahaamaa, niin koneen annetaan käydä, kunnes bensa alkaa loppumaan. tankkaus mieluummin heti ja kone käymään, kun se vastaa kaasuun, sammutetaan, teroitetaan ja hörpätään.

    Sahaa ei sammutella alvariinsa, sen annetaan käydä mieluusti sellaisessa asennossa, ettei se syö lunta. Jos saha ei pysy tyhjäkäynnissä, se säädetään, viedään säädettäväksi, tai vaihdetaan sellaiseen joka käy.

    Nostokoukku

    Sama kokemus. Joskus tuli yritettyä tankin viimeisillä höyryillä saada tukkileikko poikki, niin että saha sammui bensan puutteeseen. Tiesi aina vähän nykimistä tankkauksen jälkeen. Auttoi vähän jos tankkasi välittömästi ja kiskaisi heti käyntiin ja antoi vähän käydä. Sitä enemmän kiskomista mitä pidemmän tauon piti tankki tyhjänä.

    Pavekka

    Helpommin se uudelleen käynnistyy kun tankkaa heti kun osoittaa loppumisen merkkejä. Mutta ei se mikään ongelma ole jos saha on kunnossa. Pitää vaan vetää muutama ylimääräinen. Turhaa sammuttelua pitäisi välttää varsinkin lämpimällä ja kovasta ajosta. Pitäisi tyhjäkäynnillä ajaa lämpöjä ulos ensin kuin turbolla ikään. Pessinen kehotti vielä ajamaan tasakaasulla kun tekee metsätöitä eli kaasu pohjassa aina kun tekee.

    arto

    Aina tullut sahattua tankki tyhjäksi sitten taukoa ja takki täyteen primeriä 3 kertaa painanut ja ryyppy päällä käyntiin. Hyvin toimin ei tarvitse nykiä.1 tai 2 nykäisyä.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 81)