Keskustelut Tekniikka Moottorisahan bensansuodattimen jäätyminen

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 81)
  • Moottorisahan bensansuodattimen jäätyminen

    Mulla on muutaman vuoden vanhan Stihl 201 kanssa ongelma.

    Säilytän sitä puolilämpimässä, +5 tilassa viikot yhdessä bensakannun kanssa. Kun lähden viikonloppuna näin pakkasella (nyt oli -6 astetta) sahaamaan, niin ensimmäinen tankillinen menee vielä kohtuullisesti. Vähän täytyy varovaisesti painaa kaasua ettei saha sammu, mutta sentään suurimman osan ajasta saha toimii. Mutta tankkauksen jälkeen sitten kone ei pitkään pärinää jatka vaan käynnistysnarua kiskoo ihan turhaan. Kone ei edes jaksa yrittää käynnistyä.

    Ajattelen tämän bensaongelmaksi, koska ostaessani oikein stihl-merkkistä bensaa tuo viikonloppu meni hienosti. Mutta nyt taas kun bensa on muutaman viikon ollut avatussa kannussa, niin sama ongelma on palannut.

    Onko studiojoukkueella ajatuksia – itse ehkä eniten ajattelen tuota miinusasteista plusasteisiin ja takaisin – tiivistääkö se vettä bensan joukkoon. Mitä kokeilisitte ratkaisuksi?

     

  • Pavekka

    Jos oisin ostoaikeissa niin pyytäisin myyjää irrottamaan käynnistimen ja koittaisin. Kuka niistä tietää mitä erää on myynnissä.

    En ole ennen kuullut ennakkosytytyskulmista. Aattelin että se oli kompa.. nyt on ihan pakko kysyä selvennystä eli oliko tämä nakutus vai ajoitus kysymys.

    Taisi kurulla mennä prossa jumiin.

     

    Reima Muristo

    <p>Näköjään pärähti persulta paskat flektiin. Toimii kuten suomen hallitus, kun taito loppuu puhua asiasta, puhutaan asian vierestä ja jätetään ongelmat muiden ratkotaviksi.</p>

    arto

    Ajoitus kulma. Syttyboksin vaihdossa ja säädöissä käytetään. Jos niin kuin tehtaan arvoissa mennään. Eli pysytään tehtaan tehokäyrissä.

    Pavekka

    Nyt kyllä pitää myöntää ettei ymmärrä..

    arto

    Juu eipä sitä harrastelian tarvitsekaan ymmärtää. Mutta näin harrastaja ammattilaisen joka sahalla tienaa elantonsa on jotain merkitystä. Samoin kun huoltelen toisten sahoja ajankuluksi. Ne tykkää kun saha toimii ja on kiva sahata tehokkaalla sahalla. Niitä vaan noissa nyky 2t moottoreissa riittää kun niissä teho noussut uusille kw luvuille. Hyvänä esimerkkinä jos autossa jakohihna hampaan väärässä kuinka paljon siinä tehohävikki sillähän ajaa mutta kone ei pirteä.

    Pavekka

    Ei se ollutkaan kompa… Oletan että tarkoitit sytytysennakkoa ja sillehän ei tarvi käyttäjän, huoltomiehen tai gurun tehdä mitään. Ne on valmiiksi asetettuja.

    Reima Muristo

    ”Kaveri katsoi säälivästi ja ilmoitti arvaavansa vian, Vähän ruuvien availua ja sitten tuomio että sylinteri/mäntä on saanut sen verta säröä että kun saha lämpenee niin puristusta ei enää ole.

    Kehotti olemaan pidättyväinen kaikkein halvimpien pienkonebensojen suhteen.”

    Tässä on sitten malliesimerkki arvottomasta vianhausta. Vahvistettu vain oma ennakkoasenne löytämällä joku särö, mikä se nyt lieneekää? Aiemmin lämmin kone oli tiiviimpi ja puristuksia paremmin, nykyisin persut ja koheltajat ovat senkin kumonneet. Ammatin valinnan epäonnistumisesta kertoo sitten tuo viimeinen kehotus.

    Pavekka

    Mielestäni tuo lämpimänä puristusten häviäminen on myytti. Esson paareissa siitä melutaan. Mutta ei noiden liikkeiden asiantuntemusta kannata suoraan tyrmätä. Osaava tietää tehdä päätelmiä jo nähdessään sahan ja omistajan mitä on tapahtunut. Melkein on vedonlyönti käynnissä että mitä tänään kun auto kaartaa pihaan.

     

    narisija

    Lähipiirissä myös oikutteleva 201:n Stihl, lähtee hyvin käyntiin ja pelaa jonkin aikaa moitteettomasti. Mutta kun hetkeksi sammuttaa ja käynnistää uudelleen, niin saa pitkän tovin herkutella kaasun kanssa, että ottaa kierroksia. Sitten kun kierrokset lyötyy, niin pelaa hetken ja sama uudelleen.

    Itsellä 200:n ja toiminut ilman ongelmia, niin kesällä kuin talvella, ilmaläppä tosiaan syytää pitää pakkaskeleillä talviasennossa.

    Pavekka

    Magneettiventtiilejä noissa menee. Siitä on hyvä aloittaa jos itsestään selvyydet on jo käyty läpi.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 81)