Keskustelut Tekniikka Moottorisahan ajokortti

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 39)
  • Moottorisahan ajokortti

    Suomessa valmistellaan omaa ajokorttia moottorisahan käyttöön. Ajokortin taustalla on pyrkimys parantaa työturvallisuutta.
    Koulutukseen ja ajokorttiin on suunniteltu neljä tasoa, joista kaksi alinta on suunnattu esimerkiksi polttopuita itselleen pilkkovalle ja metsässään puita kaatavalle henkilölle.

    Kaksi ylempää tasoa taas on suunnattu sahaa käyttäville ammattilaisille. Korkeimman tason koulutus ja ajokortti keskittyvät muun muassa myrskytuhoihin, metsien korjuuseen ja sähkölinjan läheisyydessä työskentelyyn.

    Ruotsissa moottorisahan ajokortti on ollut pakollinen työtehtävissä sahaa käyttäville vuodesta 2012 lähtien. Yksityiset metsänomistajat voivat kuitenkin sahata omassa metsässään ilman korttia. Ruotsissa ajokortteja on myönnetty yli 100 000.
    Suomessa ajokortista kuitenkin kaavaillaan vapaaehtoista.

    Ajokortista kertoi ensimmäisenä Maaseudun Tulevaisuus.

  • Arnold Layne

    Eikö näitä turhia sääntöjä ja sääntelyjä pitänyt purkaa?

    Tämä on yhtä tyhjä arpa mitä on mm. työturvallisuuskortti, tulityökortti, trukkikortti ja niin edelleen. Aivan täysin turhaa byrokratiaa mikä ei johda kuin yleiseen suuttumukseen.

    Toivon että jos joku on niin uuno että joutuu viisiportaista moottorisahakorttia käymään EI tule metsääni sitä missään vaiheessa edes käynnistämään. Jälki voi olla sen mukaista että tarvitsee työnohjaajan näyttämään mistä sahataan ja miten.

    IloaMetsästä

    Teollisuudessa arkipäivää tulityö-, turvallisuus-, kattotulityö-, sähkötyöturvallisuus-, jännitetyö-, henkilönostin-, siltanosturi-, ensiapukortit. Lisäksi pankki-, bonus- luotto-, kela-, ajo-, kirjasto-, avainlukukortit ja mitä vielä. Kaikkiin teollisuuden kohteisiin käydään kuitenkin vielä tehtaan oma perehdytys.

    Metsuri motokuski

    Nyt sitten motomiehet joutuivat vuoden alusta kantokäsittelyaineen vuoksi käymään kurssin. 40 euroo parin tunnin seuraamisesta ja sitten lapsellinen loppukoe. Vielä tuon ymmärtäisi mutta kun aine on todettu ympäristölle vaarattomaksi.

    Silloin kuulemma pitää tehdä ilmoitus kun 1000 litran kontin kaataa maahan (paikallinen vahinko). Yli 10 vuotta on tuotakin tullut läträttyä mutta hyvähän se on että nyt tulee kurssi käytyä.

    Visakallo

    Lapsen alkuunsaattaminen, moottorisahaus ja polkupyörällä ajo taitavat olla viimeisiä merkittävämpiä toimia, mihin ei ole vielä tarvinut koulutusta ja kirjallisia lupia. Tuleeko muita mieleen?

    Jätkä pätkät

    Ammattihenkilöille ei tuollaisis§ta kursseista ole muuta varsinaista hyöty§ä, kuin että esim tulityökurssi tms ovat pakollisia, kuten on myös liikenteessä vaarallisten aineiden kuljettajien kurssit.
    Kerran olimme työsuojelukoulutuksessa, joka kesti kolme päivää. Siellä olivat kaikki ne, jotka kuukuivat firman TS organisaatioon. Eräs vanha metsänhoitaja sanoi kurssin lopussa, että näin lyhyessä tilaisuudessa ei enää näin vanhan miehen päähän mene muu kuin viina.
    Kyllä ne suurimmaksi osaksi ovat rahastusta, mutta tuohon moottori- ja raivaussahan käyttöön ihan aloittelija tarvitsisi opastusta. Se ei menisi hukkaan.
    Kyllä esim kaasuttimen säätö on taitolaji, jos se on perinteinen kaasari. Samoin teroitus ei kaikilta suju edes huonosti.
    Jos samalla vetorissalla sahataan parikymmentä ketjua loppuun, niin jokin asia on pielessä.

    MIKANDER

    Kyllä se ihan ok juttu on ammattisahurille
    2.ylintätasoa muut on harrasstajille
    Itsellä on kävin ruotsissa syksyllä
    Talonpiikiin ei mikään paha juttu
    työkseensahavalle päästä läpi
    Vaati toki vähän perhtymistä
    materiaaliin myös puuturva
    korttilöytyy taskusta
    ei nykyään sahailla
    Vieraalle jos ei ole kortteja
    pinotaskussa Ruotsissa
    ollaan 10v edellä asioissa
    NYKYSIN ON AMMATTITAITO
    VAATIMUKSET KASVANEET

    arto

    Jos samalla vetorissalla sahataan parikymmentä ketjua loppuun, niin jokin asia on pielessä. …………….Eli melkein kaikki nykymetsurit tekevät kaiken väärin…….ei ne rissat mene jos kunnon ketjulla sahaa, rissat vie ne kiinalaiset ketjut jotka venyy henkäyksestä (vetorissa vaihdetaan silloin kun on tarvis)

    torppari

    harrastelija

    ”Hankin ensimmäisen sahan armon vuonna 1959 kansakoulusta pääsyn jälkeen. Eipä ollut kummoisia ohjeita kauppiaalta, siitä vain omin päin töihin ja vielä urakalla.”

    mutta joskus -70 luvun alussa oli jo edistystä ohjeissakin.. Canadien sahan (varmaan ensimmäinen kevytrunkoinen) käyttöohjekirjassa maininta jotta tupakan polttaminen sahauksen aikana on kielletty mahdollisten huurujen vuoksi..

    Jätkä pätkät

    ”Jos samalla vetorissalla sahataan parikymmentä ketjua loppuun, niin jokin asia on pielessä. …………….Eli melkein kaikki nykymetsurit tekevät kaiken väärin…….ei ne rissat mene jos kunnon ketjulla sahaa, rissat vie ne kiinalaiset ketjut jotka venyy henkäyksestä (vetorissa vaihdetaan silloin kun on tarvis)
    Lähetetty: 1 h, 28 min sitten
    Lähettäjä: arto ”
    Edelleenkin on terälaitteiden valmistajien suositus, että vetorissa vaihdetaan, uuteen teräketjuun vaihdettaessa, kun kehän halkaisija on kulunut 0,5 mm.
    Jos taidot tai välineet eivät riitä, niin voin kohtuullista korvausta vastaan suorittaa mittauksen ammattitaidottoman käyttäjän puolesta.

    Metsäkupsa

    Ei taida moottorisahan ajokortti olla tarpeellinen,kuin vasta aloittelijoille.Elämän koulu itsellä sahan käyttöön on,joka piisatkoon myös jatkossa.Nuorille varmaan sopivampi,jotka sahaan vasta tarttuvat .Oma saha ei ole itseä raapaisutkaan,kiveen kyllä silloin tällöin leimauksen tehnyt,jonka jälkeen ketjuakin täytynyt teroitella enempi.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 39)