Keskustelut Tekniikka Moottorin tilavuuden merkitys…

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 16)
  • Moottorin tilavuuden merkitys…

    Viimeaikoina on useampi kuin vain yksi (vaikka joistain kirjoituksista voisi toisin luulla) – henkilöauton valmistaja esitellyt malleja, joissa on litran tai jopa pienemmän tilavuuden omaavia suhteellisen tehokkaita moottoreita. Turboilla terästettynä ne vievät uutena kevyttä autoa miehekkäästi ja suhteellisen vähällä polttoaineella.

    Kokeneet autohenkilöt ovat jokseenkin varmoja, että tuollaisilla moottoreilla on suhteessa erittäin lyhyt elinkaari. Tosin vanhat – ”kaiken nähneet” konemiehet sanovat, että miksei – ovathan he nähneet uransa aikana jopa valtavaa kehitystä lähes joka osatekijässä moottoreiden suorituskyvyn ja taloudellisuuden alalla.

    Tietotekniikka on nykyään niin mahtava tekijä, että sen mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Kohta näemme ehkä autoja, jotka kuluttavat vain litran satasella + vettä muutama litra, taikka muuta vastaavaa. Päästöt voivat vähentyä niin, että ne putoavat sähköauton tasolle, mehän emme tiedä.

    Joskus viisi vuotta sitten luultiin, että polttomoottori on tullut kehitysmahdollisuutensa päähän, mutta näin ei todellakaan ole. On kauan puhuttu, että moottorien valmistajilla on valmiita, aivan mullistavia moottoreita, joiden valmistuksen aloittaminen on vain päätöksistä kiinni.

    Toivotaan, että kehitys kehittyy myös polttomoottorien alalla.

  • wanhajätkä

    Puhut jätkä kalliita sanoja. Näin se saattaa olla. En kuitenkaan sitä tilavuutta pitäs kuin yhtenä tekijänä. Suunta kyllä näyttää siltä

    Kuitenkin raskaissa autoissa niinku minunkin tojo, kulutus putos 3-4 litraa kun vaihdoin 2,3 litrasen kolmelitraseen. näillä meidän rajotuksilla se vääntää ja lopottellee pienillä lierroksilla. Kyllähän ne kulutukset putoaa kautta linjan koko ajan.

    Jos moottori säädetään meidän nopeuksille, optimaalinen vääntö 80-100 km tunnissa, Golfin kokoluokan autoissa kulutus jää alle neljän litran. Eurooppalaiset autot on tehty moottoriteille ja se säätö on meille päin persettä.

    Moottoreiden uudelleen lastuttaminen on nykyaikaa. Ei pelkästään tehon etsintää. Mullekki on säädetty autoja jotka pääsääntöisesti vetää raskaita trailereita. Polttoaineen kulutus tällä optimoinnilla on pudonnut radikaalisti…eli väännön huppu 80/h. Tojo on vaan suojannu ohjelmansa niin hyvin että emme ole siihen päässeet käsiksi. Melkeen kaikkiin muihin se onnistuu.

    Säätö maksaa nykyisin kai jotain 500

    Jätkä

    Tuohon hintaan taitaa saada myös sen ”Lastun”?

    Kun moottori ohjelmoidaan siten, että siinä venttiilien ajoitus voi muuttua tilanteen mukaan, sytytys ja polttoaineen suihkutus on järjestetty niin, että ne toimivat parhaalla mahdollisella tavalla ja moottorin kaikki laitteet on optimoitu jopa niin, että öljypumppukin pumppaa vain tarpeen mukaan, niin ollaan aika pitkällä Henry Fordin ajoista.

    Käytännössä taitaa olla niin, että automerkillä oli esim kolme saman kokoista moottoria, joita myydään eritehoisina versioina eri hinnalla. Vain ohjelmisto on erilainen.

    harrastelija

    Toisaalta täytyy ihmetelläsitä kuinka näin avaruusaikana käytetään vielä voimanlähdettä, jonka hyötysuhde on 20-25 %? Lisäksi palaminen on varsin epätäydellistä.

    Tässä lainaus Motivalta:
    <h2>Pakokaasut</h2>
    Bensiinimoottorin pakokaasut sisältävät hiilidioksidia (CO<sub>2</sub>), hiilimonoksidia eli häkää (CO), typen oksideja (NO<sub>x</sub>), osittain palaneita tai palamattomia hiilivetyjä (HC) ja hiukkasia (PM), kuten nokea. Ratkaiseva muutos autojen pakokaasupäästöissä tapahtui, kun katalysaattorit otettiin käyttöön. Euroopassa tämä tapahtui 1990-luvun alussa. Samalla polttoaine piti muuttaa lyijyttömäksi, mikä vähensi ympäristöön päätyviä raskasmetallipäästöjä.

    Kysymys on laitteesta, jossa kokoon nähden raskaita osia liikutetaan edestakaisin. Jokainen voi kuvitella mikä energian hukka tulee suurista kiihdytyksistä ja hidastuksista esim. männän, kiertokangen ja venttiilien liikeissä 5 000 k/min!

    kiipiä

    On näkynyt tietoja että jotkut autovalmistajat ovat palaamassa takaisin puolentoista/kahden litran moottoriin.

     

     

    harrastelija

    Tuolla autoliikkeissä käydessä ihmetytti joidenkin valmistajien vieroksumista diesel-moottoreihin! Dieselmoottorin eetta on kumminkin parhaimmillaan jopa 40 % – silti kylläkin vielä vaatimaton voimanlähteelle!

    Käyttövoimavero muulle kuin bensiinille on täysin verottajan käyttämä rahankeruun järjestelmä. Bensiini on kaiken lisäksi tislauksen korkeampi jae kuin dieselöljy!

    Bensiinimoottorin suurimpia kehityksiä lähiaikoina oli mielestäni Lambda-anturin käyttöönotto! Dieselille tuli vähän jälkijunassa vuorostaan katalysaattori. Molempien tarkoitus on järkeistää palamista ja samalla laskea päästöjen haitallisuutta.

    Joka tapauksessa nykyisin kovasti lisääntynyt sähköautojen tulo mullistaa moottoriajoneuvojen valmistusta. Akkujen kehitys ei mielestäni vain ole seurannut muun teknologian mukana. Kun akkujen taso saadaan nostetuksi riittäväksi, niin moottoreiden päästöjen vaikutus maapallon lämpenemiseen pienenee ratkaisevasti.

    Ajoneuvokäytössä sähkömoottoreilla on lisäksi valtava etu polttomoottoreihin verrattuna, sähkömoottorin vääntö on suurimmillaan juuri liikkeelle klähdettäessä! Ja jos puhutaan hyötysuhteesta, niin se on aivan eri ketegoriassa!

    Jätkä

    ”Hyötysuhde”? Kun tehdään sähköä tavalla tai toisella, niin siinä hyötysuhde jää joka tapauksessa mitättömän pieneksi. Otetaan vaikka tuulivoima: Kyllä suurin osa tuulesta jää käyttämättä, eli viilettää siipien ohi.

    Generaattorit lämpiävät sähköä tehtäessä, eikä niiden lämpöä pystytä hyödyntämään. Hiilivoimaloissa osa raakaenergiasta tupruaa luontoon. Jopa sähköjohdot / kaapelit lämpiävät sähköä siirrettäessä pitkiäkin matkoja.

    Sähköautossakin akku lämpiää sekä ladatessa, että purkaessa, samoin moottorit. Niidenkin lämpö menee täysin hukkaan – toisin kuin polttomoottorikäytössä.

    Rane2

    Kun Rane aloitteli autoilua niin niissä Fiiateissa oli jotain 50-60 hv ja hyvin niillä kerkesi.Jos nyt autossa on tuplasti tehoa niin sitä pidetään mopona.

    Autotehtaiden tehokilpailu on vähitellen totuttanut ihmiset ostamaan turhaa tehoa ja ylimääräistä bensankulutusta.

    Visakallo

    Kiipiä: ”On näkynyt tietoja että jotkut autovalmistajat ovat palaamassa takaisin puolentoista/kahden litran moottoriin”.

    Pitää paikkansa. Isommassa moottorissa on luonnollisempi vääntö, ja nykytekniikalla saadaan kulutus ja päästötkin riittävän alas.

    jees h-valta

    Missäs se visakallon Matun vääntö sitten luuraa? Ja vielä niitä päästöjäkin piisaa.

    Visakallo

    Kyllähän sillä huomenna on tarkoitus töihin mennä. Hyvin vääntää ja kiihtyy. On tosi hyvä, että auto kiihtyy kuljettajan sijasta.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 16)