Keskustelut Tekniikka mönkijät metsäkäytössä

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 90)
  • mönkijät metsäkäytössä

    mönkijä  turmat  ovat  lisääntyneet  viimeaikoina.   viikollakin  kuolonuhri . ihmetellä   täytyy  kun  noihin  ei  ole  tullut  mitään   turvakaaria  suojaksi  kun  usein    turmat  sattuu   koneen   kaatuessa  metsätöissäkin  se  vaara  on  suuri  luulisi  vakuutusyhtiöiden  jo  vaativan  sellaisen  pakolliseksi  traktorimönkijöissä  taitanee  olla   mikähän  muuten  on  niiden  korkein  kulkunopeus  ainakin  naapurin pojan  kulkuväline  kulkee   noin  100 kmh  onkohan   laillista ?

  • Kumikettu

    Niin, tässä puhuttiinkin mönkijöistä ja Jätkä heitti siihen vastaavilla vehkeillä olevia traktoreita, joilla kulkee puutavara luultavasti paremmin kuin mönkkärillä.

    Vanhoissa Massikoissa on 100-sarjan vehkeistä tännepäin yleensä kajuutat ja hydrauliikkaa saa sen, minkä tarvitsee.

    Kapeat ajourat lämmittävät hetken enskassa, sittenhän niillä ei tee mitään ja pahimmassa tapauksessa sitä pilaa kuusikon juuret heti alkuunsa noiden kanssa temppuillessa.

    Itse ajelen puut metsästä Natikka 484:lla. Kolme mottia tulee kerrallaan. Lämmin hytti ja maito kirnuuntuu voiksi ja hampaista paikat tippuvat, kun lasetan. Sydän pakahtuu.

    jees h-valta

    Kumiketulta hauska kuvaus, ja niin uskottava!

    Kumikettu

    Kiitos Jees, creditit P-Karjalan hienolle soittaja-toimittajalle, Suonna Konoselle. Lisää kielikuvia tuubista, Folkswagen: Venäjän tiet. Sama mies on tehnyt täysin suvereenin kipaleen Suomenhevonen. Entisvanhan mönkkäri. Ei lämmintä kajuuttaa.

    Ola_Pallonivel

    Olen minä tuollaisella 60-luvun Massikalla pyörittänyt halkokonetta, paljonkin. Mutta metsään en lähtisi sillä rymyämään, sitäkin olen yrittänyt.

    Mönkijää pystyy liikuttamaan melkeinpä millä tahansa autolla. Mutta kun ruvetaan katselemaan autoja, joilla voi vetää esim. jarrullista yli 2000kg kärryä, niin rupeaa vähiin käymään.

    Jätkä

    Kumikettu. Eihän traktorilla tarvitse yrittää uusia nopeusennätyksiä metsäajossa. Kolme mottia / kuorma on ihan hyvä suorite. kun enskassakin puiden välit on kolmisen metriä, niin suunnitellen ajourat, voi sillä puuvälillä ajella vahingoittamatta pystyynjätettyjä runkoja. Jos vielä natikassa on vetävissä pyörissä nastaketjut, se ei kaivaudu kivien ja kantojen juurelle, vaan pyörien ote pitää hyvin.

    Ola. Jos maasturi painaa 2 t. voi sen vetokoukussa olla 3:n tonnin massa jarrullisena. Eli yhdistelmä voi painaa 5 t. Toki pikku-e vaaditaan.

    Jos vetoauto on 3499 kiloinen, saa senkin painon kertoa 1,5 kertaiseksi, eli yhdistelmän paino menee jo kuorma-auton lukemille – ja kaikki AB e  kortilla.

    Jätkä

    Asensin nelivetomönkijän takapyöriin nastaketjut ja koeajon jälkeen  ( kohtalainen kuorma kannokossa) on pakko kehaista, että maastokelpoisuus parani voimakkaasti.

    arto

    Meillä ei riimua tarvita mönkijän renkaissa metsäkumina Interco Sniper pito todella hyvä kesäkumina sitten sileämmät. Kipaisin kyseisillä renkailla karpalosuolla ei ojat estänyt liki 5 km metsäajua tieltä, sieltä löytyi ojittamaton vetelä suo. Hyvin oli marjaa pari sankkoa karpaloa ja iltasella kotia.

    Jätkä

    Ojathan ei estä silloin, kun niitä ei ole. Kyllä kunnon suo-ojaan pysätyy kömpijä kuin kömpijäkin, ellei ole telavarustusta asennettuna.

    Noita arton tasoisia lauluja on kuultu vuosikausia, mutta kun oli kunnon talvikelit ja metsäomistajille järjestettyjä puutavaran ajokursseja useammalla erilaisella treaktorilla, niin viiden päivän jakson lopuksi kaikki myönsivät LUULLEENSA, että metsässä pelkkä neliveto riittää, mutta lopuksi TIETÄVÄNSÄ, että ero kaikissa pyörissä ketjut – traktoriin on järkyttävän suuri, jos tosiaankin pitää ajaa metsässä. Lumettomalla ajalla ketjut ovat vielä isommassa roolissa.

    Visakallo

    Erilaisia ovat metsämaapohjat eri puolilla Suomea. Meillä ei mönkkärillä eikä maataloustraktorilla tee metsässä mitään. Jos ei ole kivikkoa, on syviä ojia. Kaikkein pirumpia ovat turvemuuttumat, joissa maanpinta on ojituksen jälkeen pudonnut, ja puiden juuret jääneet ilmaan ja syviä koloja on tasaisen näköisen sammalkerroksen alla piilossa.

    Moreeni

    Kyllä sillä mönkijälläkin pystyy jotain tekemään jos sellainen on joskus hommattu. Viime talvena 45 mottia kuitua ja hiukkasen parrua laanille. Aikaa ja bensaa palaa mutta vehkeet kesti ehjänä. Maasto helpohkoa kivennäismaata.  Lunta ei voi olla liikaa ja ajourat on hyvä olla valmiina ja mietittynä. Ketjut pyörissä auttavat myös. Jos mönkijää ei ole sitä tuskin taloudellisesti ajatellen on järkevää ostaa hankintakauppoja ajatellen.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 90)