Keskustelut Metsänhoito Mönkijän osto metsätyöhön

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 46)
  • Mönkijän osto metsätyöhön

    Olen uusi metsänomistaja ja olen miettinyt mönkijän käyttöä pienessä mitassa, lähinnä polttopuu ja mahdollisten hankinta energia puiden ajoon. Tilani on sen verran pieni, etten oikein traktorista innostu. Mitä täällä ollaan mieltä ja mitä merkkejä kannattaa miettiä.

  • Nostokoukku

    Kaikki ovat kasattu Kiinassa ja Vietnamissa valmistetuista osista, siis lähes samoja vehkeitä. Kasauspaikka voi vaihdella. On turha kuvitella että Canamit kasaa kanadassa joku Mark stetsoni päässä kanadalaisista osista. Meksikolainen pakolainen ne siellä kasaa vietnamilaisista osista.

    mehtäukko

    Eikös Can Amit kasata Suomessa muutamaa osaa vaille Kanadalaisista osista?

    Metsuri motokuski

    Kokoonpano voi tietenkin olla missä vaan. Samanlailla se kiinalainen osaa työkalua käyttää kuin kanadalainen.  Sillähän ei ole mitään merkitystä.  Minunkin auto on toyota mutta se on kasattu turkissa. Edellinen Ford oli kasattu Taiwanissa.

    Oleellista on kuinka mönkkäri on suunniteltu ja mitkä vaatimukset eri osille on. Jos katsoo vaikka canamin tukirakennetta ja vertaa sitä polarikseen niin ero on huomattava. Polaris on rakennettu kuin linnun luista.

    Berza

    Kyllä can am taidetaan koota rovanniemellä, kanadalaista osaa, liekö kotimaistakin.🤔 Moottori rotax, ehken tämä on valmistettu  meksikossa. Näköjään 6×6 mallin tekniikkaa on suomessa kehitetty ja valmistettu.

    Voihan joukossa olla niitä vietnamin tai kiinan sähkövermeitäkin🤔

    RSH76

    Ihan hyvin on oma Polaris (570efi) pelittänyt ja kestänyt, ainoa rikkoontuminen vetonivel takana joka sekin meni takuuseen. Varustelua vaatii: pohjapanssari, ketjut taakse ja talveen sopivammat 26″ renkaat. Telikärry on sama kyläsepän tekele mitä aiemmin vedin takapotku traktorilla. Vinssillä avustettuna nousee isommatkin nousut jos kärryssä enemmän kuormaa ja loppuu pito.

    Käyttö on omat polttopuut ja jonkin verran energiapuuta myyntiin, istutuksilla taimet ja hoitotöissä raivaussaha sekä huolto sahalla+miehelle kulkee mukana. Pääpointti kuitenkin mönkijän käytössä että jäljelle jäävä metsä kasvaa paremmin ja motolla on tukkia hakattavaksi samalla kun metsänomistaja pysyy fyysisesti kunnossa.

    Ajouria ei tarvita, mutta reitit pitää miettiä ja lumeen ajaa auki jotta homma sujuu talvella. Puut pyrin kaatamaan ajoreitille siten että karsinnan risut tasoittaa reittiä etenkin talvella ja samalla pitoa tulee lisää. Talvella käytän myös ojia ajossa, mahtuu juuri sopivasti kun vaan katsoo mistä mennään alas ja mistä ylös.

    Loppujen lopuksi merkistä väittely aika turhaa, enemmän on siitä kuskista ja sahamiehestä kiinni miten toimii.

    Berza

    Juurikin noin, kyllä tämäkin homma vaatii tietynlaista ammattitaitoa ja silmää , miten homma pitää tehdä, mönkijän ominaisuudet huomioiden. Pohjapanssari ja kunnon renkaat on A ja O tässä touhussa.

    Kylläkin joku kevyt Honda vie kuormaa huonommin, kuin esim painava  tgb.

    mehtäukko

    Cam Amissa ei kuin pari-kolme vinoa osaa,sähköt ei ainakaan. Tiedän sen huoltomieheltä.

    Oleellista on suunnittelun ja valmistuksen onnistuminen ja laadunvarmistus.

    petep

    Näyttää olevan niin että  mönkijä pitää arvonsa todella hyvin. Hondasta saa viiden vuoden päästä sen mitä maksoi uutena niin ei se oikein istu järkeen että miksi.

    Sitäkään en tajua että mönkijällä pitää koittaa kiskoa ylisuuria kuorma ja hankkia itselle vaikeuksia. Sen mitä itse olen foorumeita seurannut niin merkki olisi Honda tai Yamaha …..

    Tolopainen

    Mönkijä on mukava peli mökillä, kun käy lisäämässä puita rantasaunan pesään. Ei tarvitse kävellä. Kymmenessä vuodessa on tullut kilometrejä jo 300km. Ei tuolla juuri mitään tee, mutta tulipahan ostettua, veneen nosto ja lasku onnistuu myös hyvin. Ei ole Yamahassa vielä mitään vikaa ollut. Ei jäykkäperäsissä ole paljon maavaraa, joka kannossa ne on kiinni.

    Berza

    Valtaosa mönkijöiden valmistajista pyrkii keveyteen, koska käyttäjäkunta on pääasiassa harrastepuolta. Näitä merkkejä edustaa juurikin nuo kaksi merkkiä. Sen sijaan esim tgb.tä mainostetaan juuri työkäyttöön painon vuoksi, ei se oikein safarikone ole.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 46)