Keskustelut Metsänhoito Mönkijän osto metsätyöhön

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 30)
  • Mönkijän osto metsätyöhön

    Olen uusi metsänomistaja ja olen miettinyt mönkijän käyttöä pienessä mitassa, lähinnä polttopuu ja mahdollisten hankinta energia puiden ajoon. Tilani on sen verran pieni, etten oikein traktorista innostu. Mitä täällä ollaan mieltä ja mitä merkkejä kannattaa miettiä.

  • Berza

    Ei taida Tolopainen muistaa enää, että lähinnä hänelle ja muillekkin lähetin vuosi sitten sen nuoren metsän hoidossa tulleen ja mönkijällä ajetun pinon kuvan tänne. Pitkä ,matala oli pino, puuta oli siinä 93 k3. Kärrynä 600 e maksanut kiinalainen. Veikkaan, että tämän suven puita on vielä enemmän, ovat vielä ajamatta pinoissa. Nyt oli lava tgb, nelipyöräinen käytössä. Hinta alvin poiston ja puskulevyn myynnin jälkeen alle 3000 e. Jyty peli juuri sen painon vuoksi. Entinen oli vain 400 catti, mutta menihän sekin ihan kummasti, kun järkeä käytti.

    Jos mönkijän hallitsee, ymmärtää sen mahdollisuudet ja puutteet, kyllä se voi olla kelpo laite puunajossakin. Eikä tarvitse vilusta ainakaan kärsiä, nälästä en tiedä 😉

    Tietysti kuormain kärry helpottaa työtä, jos siihen päätyy.

    Tikkula

    Kylällä Can amm ,lähinnä hupiajelussa ja aurauksessa. Kaveri huollattaa ja korjauttaa alan liikkeissä. Joskus kysäisin huollon hintaa ,tais olla joku reilu 600 jostain vuosihuollosta, joka sellaisesta värkistä aika paljon. Joskus lueskelin keskustelupalstojen tarinoita. Itselle lähinnä siirtoajoa ja jotain taimien kuskausta suunittelin.  Jamppia tais kehua kaikki, oliko Honda kakkonen. Koska tilalla tr jossa kunnon koppi, kulkee sen 49km/h unohdin kömpijät. Ja vielä vaikka ei aloitukseen paljoa liity, kaverilla pollen lavakoppimänkijä, kertoi että kulutus 15l satasella, se ja kyllä vaikutti aika harrastevehkeeltä.

    Berza

    Jos pelkkää luotettavuutta kaipaa, kyllä etenkin Honda, kuten Yamahakin ovat varmaan ykkösiä. Lähinnä keveyden vuoksi ne ei metsätyöhön kyllä ole parhaita.

    mehtäukko

    Kuka harrasteneisuuttaan kuluista välittämättä haluaa önkijällä työjellä metsissä, se on täysin oma asiansa.

    Sitten kun aletaan jupista hankintapinon halpuudesta, sen kuseminen johtuu ei sahauksesta, vaan ajon tuottamattomuudesta. Laskettaessa leikkikaluille vuotuinen poisto ja itse työstä muodostuva kulutettu aika= persnettoa, ollaan niin kalliissa mottihinnassa ”että se on oksat pois.” Se kun pitäisi peilata oikeasti maksettavaan hintaan koneyrittäjälle, – 5-7 € kiinto.

    Berza

    No, tuskinpa kukaan mönkijää pelkästään hanke mielessä hankkii ja alle 5000 e.lla saa jo käytettyjä kelpo pelejä. Hyötyliikuntahan ja mielihyvä myös tällaisella tulee sivussa, mahdollisen metsän hoidon lisäksi. Menneen suven ajoittainen työ ja tuotto lienee 5000 euron luokkaa, metka päälle, joten ei nyt pelkästään kuluja siitä ole. Aika ei maksa enää mitään, polttoainetta joku 75 litraa, siinä se.

    Parenpi tapa tämä lie kuluttaa aikaa, kuin kiskoa kaljaa ja voivotella, kun ei oo tekemistä 😁

    mehtäukko

    Juuri noin.

    Langoilla nähdään myös niitä toisia tyyppejä…

    Nostokoukku

    Kymmenkunta vuotta ajelin ilta- ja viikonlopputöinä keväisin työnantajan taimia mönkijällä aukkoihin, rekkakuormittain. Pisin ajomatka oli 1,7 km talvitien pohjaa suon taakse. Siinä sivussa hirviä maastosta tienvarteen kymmeniä, oman porukan ja naapuriseurojen. Miksei taimet olisi menneet ja hirvet tulleet perille traktorillakin, mutta monissa tapauksissa olisi pitänyt tehdä ensin tie. Monkijäksi valikoitui lievä kiinalainen TGP painonsa ja sitä kautta pidon takia. Kaksi kaasarin ja sylinterin välistä kumiholkkia jouduin uusimaan. Mönkijällä etenemiseen pätee sama sääntö kuin moottorikelkalla ajoon. Silloin kun tarvetta on, on arvattava runtata menemään, vaikka lokasuojan palasia vähän lentelisikin. Jos tiukassa paikassa alat kaasua peukalolla lipsuttelemaan, meno loppuu siihen.

    Ola_Pallonivel

    Canami on kehityksen kärjessä. Sekin menee rymytessä rikki, niin valtuutetulle huollolle kannattaa antaa arvoa. Siis sen sijainnille, ettei joudu 200km suuntaansa ajamaan.

    Mäkinen, kivikkoinen maasto kantoineen on tekemätön paikka. Mutta sielläkin pääsee talvella, jos ostaa telat alle. Enemmin 4-6000€ telapakettiin, kuin 10-20t€ hydrauli kärryyn.

    Honda oli joskus 15 vuotta sitten markkina ykkönen, mutta ei ole kyllä enää hintansa arvoinen.

    Nostokoukku

    Huoltokin vaikutti valintaan, lähimpään on alle kilometri, toiseen 34 km. Mäkinen, kivikkoinen ja kantoinen maasto ei ole este, traktorille kylläkin. Ajoin eräänä keväänä Virroilla muutaman aukon taimet maastoon. Siirron tilannut metsänhoitoesimies sanoi, että maasto on kyllä niin paha, mäkinen ja kivikkoinen, että tuskin saat ajettua, mutta käy yrittämässä niin ei tule istuttavilta metsureilta marisemista, kun kantomatkat ovat tosi pitkiä. Jokainen taimilaatikko meni perille asti. Taimenajoon rakentelin mönkijän telikärryyn kaksikerroksisen lavan. Sillä vei 18 taimilaatikkoa kerralla. Erittäin pahoissa maastoissa keulalla oleva sähkövinssi on välttämätön apuri.

    Berza

    Paljon  tekulla ajoit, kiinnostaa koska keväällä käytettynä tällainen hankittiin, km.jä oli reilu 2000 mittarissa. Kaikki nämä tunnetut tyyppiviat on saanut korjata, mutta sen jälkeen palveli tosi hyvin. Tämä on lavaversio, johon voi 100 kg laittaa lisäpainoa, jos haluaa vielä pitoa parantaa. Ei ole vielä tarvittu, painavin tästä merkistä tämä versio.

     

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 30)