Keskustelut Metsänhoito Mönkijä vai kelkka polttopuiden ajoon?

  • Tämä aihe sisältää 172 vastausta, 36 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 5 vuotta sitten Jätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 169)
  • Mönkijä vai kelkka polttopuiden ajoon?

    Olisi tarkoitus hankkia halpa kevyt puunkuljetuskalusto metsätöihin, lähinnä polttopuita 10 kiintoa talvessa ajella tai hyvin pientä hankintaa. Mönkiät tuppaa olemaan liian kalliita, alle 4000€ ei oikein löydy minkäänlaista tarpeeksi isoa maastokelpoista ja kärry lisäksi, tienaako koskaan itseään ja onko täysin kelvoton vehe jos meinaa joskus jonkun tuulen kaataman tukkipuun kuljettaa? Kelkan rekineen sais halvimmillaan jo 2000€ ja lunta meillä on täällä se 40cm ylöspäin aina maaliskuussa. Minkälaisia kokemuksia on kelkalla puunajosta, paljonko hyvätelainen työkelkka kykenee kiskomaan kun jälki on etukäteen ajettu?

  • kuusessa ollaan

    Missä vanhemmassa Valmetissa on 210 bar hydrauliikka?

    Tolopainen

    Olisko ollut pikkuvalmetissa, ei ainakaan näissä uudemmissa ole.

    kuusessa ollaan

    Sitäpaitsi, jos haketta rahtina  kuskaava traktori kulkee viittäkymppiä ja on siten liikennetraktori, on siinäkin oltava piirturi ja myös käytössä. Maatila-ajo on erikseen.

    Jätkä

    Kaikissa  – Myös Valmeteissa, pystyy alan ihmiset muuttamaan hydrayliikkapumpun antamaa painetta hyvinkin paljon. Kun koneesta saadaan ulos kova paine, niin sitä voidaan sitten säätää venttiilipöydässä – jos halutaan. Kaikki, jotka ovat näiden kanssa askarrelleet osaavat sen……..

    Joka lohkolla on oma säätömahdollisuus. Nosturissa : Käännölle, Nostolle, Siirrolle, Kouran käännölle ja Auki / Kiinni-venttiilille, kuin myös tukijaloille.

    Kaikkia voidaan säätää aina siihen asti, kuin Pumpulta saadaan painetta.

    Kerran minulla oli Taavetissa uinut roska ylipaineventtiiliin ja kun sitä putsattiin, selvisi minulle täysin paineenrajoitusventtiilin idea.

    Jopa niin mitättömällä pumpulla, kuin moottorin öljypumpulla saa niinkin kovan paineen, että öljynsuodatin repeää, kunhan tuo paineenrajoitusventtiili on mennyt jumiin.

    Tolopainen

    Varoventtiileihin ei ole yleensäkään maallikoilla mitään asiaa mennä peukaloimaan. Paineenrajoitusventtiili on yleensä jousikuormitteinen ja sinetöity. Nosturissa ei paineita säädetä mitenkään, ne on valmistaja säätänyt.

    Jätkä

    Sinetöity? ? ? ?

    Voi olla, mutta vain poikkevilla yksilöillä. Puhuin kylläkin paineenrajoitusventtiileistä jotka ovat kenen tahansa peukaloitavissa.

    Tolopainen

    Sehän on saman asian hiukan eri muoto, paineenrajoitusventtiili yleensä toimii ennen varoventtiiliä hiukan alemmassa paineessa, jos varoventtiili laukeaa useasti sen tiivistepinnat vahingoittuvat ja menee vaihtoon. Valmistajan ilmoittamaa hydraulikkapainetta ei metsäkärryissä saa ylittää eikä traktorissakaan, ei tietenkään koske kaikkia metsäläisiä.

    Jätkä

    Paineenrajoitusventtiiliä ei kukaan koskaan missään ole kieltänyt säätämästä. Varoventtiili on koneen valmistajan asettama yläraja, joka nosturilla nosteltaessa tulee vastaan, eikä sen mukaantulo huononna sen toimintaa.

    Traktoreidenkin paineet ovat jopa tehtaan jäljiltä sitä sun tätä. Jo kymmenen barin puuttuminen paineissa on todella suuri puute, joka voi pilata muuten niin hyvän koneen käyttöomonaisuudet.

    Kun käytännössä samoilla osilla ja pumppujen sisuskaluilla voidaan toista konetta käyttää esim 360 barin paineella, ei muutaman kympin nosto laitteita särje.

    Tiedän, että pumpuista on joskus kuori haljennut, kun paineenrajoitusventtiili ei ole toiminut tms. mutta esim suodattimien ja öljyn vaihto ja puhtaus auttavat aika pitkälle torjumaan vahingot.

    Varoventtiili tulee mukaan aika usein, kun nostetaan vaikkapa 2,5 tonnin kuormaimella tonnin painoista tukkia ja kuormatilan päällä työnnetään tukkia kauemmas. Silloin usein puomilaskeutuu hillitysti alas ja jos ei olla joysticin kanssa nopeita, tukki laskeutuu väärään asentoon.

    Siinä ei ole paljoa iloa, vaikka pystyisi heittämään narukerän sataan metriin.

    Olen käytellyt laitteita, joissa samasta venttiilipöydästä otetaan 40  barin ja 220 barin paineita ja montaa muuta siltä väliltä. Valmistajan ohjeen mukaan niitä voi säädellä myös eri tilanteisiin sopiviksi.

    arto

    Miten baarit ja nosturi liittyy, mönkijään ja moottorikelkkaan. hei haloo.

    Jätkä

    Kuuluuko? Minulla on mönkijä, johon voisi helposti liittää metsäkärryn, jossa olisi Hydraylinen nosturi. Siitä voisi paineet nostaa niin korkeiksi, että saisi nostettua halkopöllin kyytiin, jos kärry pysyisi pystyssä. Sitä on tietenkin jäykkäperäisellä mönkijällä ajelevan vaikea ymmärtää, mutta erillisjousitetussa koneessa taka-akselin alla on enemmän maavaraa kuin jäykkäperäisen…

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 169)