Keskustelut Metsänhoito Mönkijä vai kelkka polttopuiden ajoon?

  • Tämä aihe sisältää 172 vastausta, 36 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 5 vuotta sitten Jätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 169)
  • Mönkijä vai kelkka polttopuiden ajoon?

    Olisi tarkoitus hankkia halpa kevyt puunkuljetuskalusto metsätöihin, lähinnä polttopuita 10 kiintoa talvessa ajella tai hyvin pientä hankintaa. Mönkiät tuppaa olemaan liian kalliita, alle 4000€ ei oikein löydy minkäänlaista tarpeeksi isoa maastokelpoista ja kärry lisäksi, tienaako koskaan itseään ja onko täysin kelvoton vehe jos meinaa joskus jonkun tuulen kaataman tukkipuun kuljettaa? Kelkan rekineen sais halvimmillaan jo 2000€ ja lunta meillä on täällä se 40cm ylöspäin aina maaliskuussa. Minkälaisia kokemuksia on kelkalla puunajosta, paljonko hyvätelainen työkelkka kykenee kiskomaan kun jälki on etukäteen ajettu?

  • Jätkä

    Tollo:”-Mitä se Jätkä myyntikoivuja pistää kalapeiksi, nehän kannattaa myydä ja polttaa takassa oksia. Niin tekee naapurin poikamiesisäntäkin, yli 80v ja myi hehtaarin lohkon, nyt keräilee männynoksat polttopuiksi. Koivuklapit tietenkin menee myös myyntiin, joita tekee jokavuosi.”

    Kunnon puusta tulee kunnon klapeja ja kunnon klapit menee kaupaksi, mutta on niitä mukavampi polttaa.

    Kyseessä on niin kutsuttu harrastus, jossa Koivukuitupuukuutio muutetaan n. s,5 klapi/ heittokuutioksi, jonka kuutiohinta on huonoimmillaan kolminkertainen kuitupuun hintaan verrattuna.

    Jo nyt tuntuu hartoissa kiertävän veri paremmin ja jalatkaan eivät ole enää niin kipeät, kuin ansimmäistem puiden kanssa.

    Noita maatilakuormainten murtuneita puomeja ja pystytornin kiinnityspalkkeja on nähty, itseasiassa esim ammattikäytössä olevat nosturit pitäisi turvatarkastaa silloin tällöin. Meilläkin oli koululla pari kaveria, joilla oli tarkastajan / katsastajan pätevyys.

    Yksityiskäytössä katsastus ei ole pakollinen, mutta sellaisen laitteen käyttö julkisella paikalla vaatii katsastustodistuksen.

    kuusessa ollaan

    Nosturitarkistus on vuosittainen, kymmenen vuoden välein täystarkistus.

    Evi

    Tuo kohta mistä puomi katkesi ei näy päällepäin ollenkaan, vaan on sorvattu muistaakseni n. 12cm paksu tappi jossa hammastus tuossa kääntösylinterin kohdalla. eli eipä sitä pahemmin voi tarkistella. Muutamia satasia maksoi uusi tappi siihen ja yhtään letkua ei katkennut, olisi siinä huonomminkin voinut käydä.

    Visakallo

    Tämä sivuaa sen verran aloituksen aihetta, että taisi tulla hakekuormalle melkoinen hinta. Kertoisitteko kuljetusammattilaiset, paljonko kaikkiaan mahtaa moisesta rapsahtaa maksuja ja kuinka monta eri tuomiota tulla?

    Poliisin mukaan raskaan liikenteen osalta räikein tapaus oli kuorma-autolla suoritettu hakekuljetus. Kuljettajalta oli puuttunut digipiirturin kuljettajakortti, ja kuljettajalla ei ollut ammattipätevyyttä. Autossa oli myös ylikuormaa, ja se oli katsastamaton. Myös ajoneuvovero oli erääntynyt ja polttoaineena autossa oli dieselin sijasta lievemmin verotettua polttoöljyä.

    IL

    Tolopainen

    Kuormaimissa on varoventtiili, joka rajoittaa paineen 170bar, joka suojaa ylikuormittumiselta. Muuten otan kuormaimesta kaikki tehot irti, jos puomi katkeaa se on sermin takana eikä tule ohjaamoon, eipä tuon kuormaimen alle kukaan muutenkaan nostojen aikana mene. Kuormaimella vinssaaminen on taitolaji, jos tekee oikein helpompaa kuormaimelle kuin koko rungon nostaminen.

    Tolopainen

    Visakallolle sanoisin, jotta kyllä sitä Suomessa ollaan yrittävää ihmistä lannistamassa ja ylistämässä kallista byrokratiaa, joka panee kapuloita rattaisiin minkä ehtii ja aiheutta valtavat kulut veronmaksajille.

    kuusessa ollaan

    Juu, yrittäjien pitäisi saada ajaa katsastamattomilla autoilla vapaalla aikataululla. Mitäpä sitä pienistä, vaikka liikenteessä olisi puolijarruinen auto, jonka kuski on ajanut 26 tuntia putkeen. Ja mitäpä sitä polttoaineveroja maksamaan, eiköhän eläkeläisten verotus riitä.

    Tolopainen

    Ei taida hakeyrittäjillä mennä kovin hyvin, jos kalusto on tuossa tilassa. Taitaa loppua koko homma. Meilläpäin isännät ajelee haketta traktoreilla, joita ei tarvitse katsastaa, ei ole piirtureita eikä ammattipätevyyttä kysellä eikä kuormia puntaroida. Sehän on vain normeista kiinni milloin on rikollinen. Monesta nuoresta tuli rikollinen armeijassa, kun eivät sopeutuneet talontavoille ja saivat häkkiä, nykyisin päästetään siviiliin.

    Jätkä

    Tollo on siinä oikeassa, että hydrayliikkalaitteissa on varoventtiilit ja myös siinä, että laitteiden puolesta niitä voi kuormittaa surutta ylipaineventtiiliä vastaan.

    Kuitenkin on niin, että lähes kaikki koneiden kanssa puljaavat ovat tietoisia menetelmistä, joilla paineita voi nostaa.

    Meillä oli täsmälleen samanlaiset vehkeet Kurulaisten kanssa, mutta meidän kuormaimen koura ei uponnut kuormaan ja pinoon yhtä tehokkaasti kuin heillä. Myös nosturin liikkeet olivat meillä hitaammat ja nostovomaa oli paljon vähemmän.

    Iskettiin painemittari traktoreihin: meillä oli Vallussa 160 baria, Kurulaisilla 210 baria. Kun tutkimme venttiilistöä, niin jokaisessa nosturin venttiilissä oli mahdollisuus säätää maksimipainetta. He olivat ruuvanneet, meillä oli tehtaan jäljiltä.

    Nosturit olivat siinä vaiheessa nostolaitteissa ja Kurulaisten Vallusta murtui nostolaitteiden kansi, meillä ei!

    Kyllä mekin nostettiin traktorin paineet 180 bariin, paljon mukavampi käyttää.

    Tolopainen

    Vaikka minulla on vanha traktori, sen hydraulikka on parempi kuin vallun maks.paine 210bar  ja ulkopuoliseen käyttöön saa 65l/min. Kuormain likkuu tyhjäkäynnillä vilkkaasti. Aika paljon pitäisi maksaa traktorista, jossa on parempi hydrauliikka.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 169)