Keskustelut Metsänhoito Mönkijä vai kelkka polttopuiden ajoon?

  • Tämä aihe sisältää 172 vastausta, 36 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 5 vuotta sitten Jätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 169)
  • Mönkijä vai kelkka polttopuiden ajoon?

    Olisi tarkoitus hankkia halpa kevyt puunkuljetuskalusto metsätöihin, lähinnä polttopuita 10 kiintoa talvessa ajella tai hyvin pientä hankintaa. Mönkiät tuppaa olemaan liian kalliita, alle 4000€ ei oikein löydy minkäänlaista tarpeeksi isoa maastokelpoista ja kärry lisäksi, tienaako koskaan itseään ja onko täysin kelvoton vehe jos meinaa joskus jonkun tuulen kaataman tukkipuun kuljettaa? Kelkan rekineen sais halvimmillaan jo 2000€ ja lunta meillä on täällä se 40cm ylöspäin aina maaliskuussa. Minkälaisia kokemuksia on kelkalla puunajosta, paljonko hyvätelainen työkelkka kykenee kiskomaan kun jälki on etukäteen ajettu?

  • Jätkä

    Onhan niitä vinssejä ja on ”vinssejä”. Ei lähes motin runko tule narulla vetäen, kun se on jäätynyt maahan kiinni. Meillä on ollut käytössä Hakin automaativinssi, jota käyttäessä ei ole tarvinnut olla vaijerin iskuetäisyydellä. Siinä on myös tukijalat, joilla se ankkuroidaan maahan turvallisesti. sen lisäksi siinä on kallistumista valvova järjestelmä, joka estää toiminnan traktorin kallistuessa.

    Kelpo peli ja helppo ottaa perään tarvittaessa. Antaa myös hangessa ajettaessa lisäpainoa takapyörille, vaikkakaan metsässä ei pitäisi ajaa ilman ketjuja kaikissa vetävissä pyörissä.

    Kyllä kuormain / narusysteemi on tuttu, mutta ei siitä ole käytettäväksi muuten kuin säälittävissä tapauksissa. Kuution runko maahan tai lumeen jäätyneenä! ! ! !

    Ei tule mitään.

    Tolopainen

    Älä sie Jätkä yhdistele vääriä asioita, kun esim ison koivun kaataa tieuralle päin 50m tiestä sen latva on 30m päässä urasta, ja se tulee helposti kuormaajalla vinssaamalla kärryn viereen kun karsii oksat pois. Nykyajan muoviköydet kestää tuhansien kilon vedon. En nyt puhu mistään pyykkinaruista. Tuhannen kilon runko ei edes tarvitse tuhannen kilon vetovoimaa, kun sitä vedetään latvapäästä. Metsähommissa pitää käyttää paljon järkeä ja vähemmän voimaa eli sitä mitä on eniten kullakin käytettävissä.

    rame

    Tuohon aloittajan kysymykseen, itellä sen kaltaiset olosuhteet että ne eivät korvaa toisiaan vaan molempia tarvitaan omatoimisissa ensiharvennuksissa kun ajouraverkostoa ei haluta/tarvita.

    Kelkka parireellä ja mönkijä rankakärrillä, kumpikin toimii hartiapankilla ja saanti tietysti sen mukaista eli max pari kuutiota kerrallaan.

    1,5m pulverilumessa ei jälkien tekeminen auta vaan parempi ootella kun pelkkä raskas työkelkkakin painuu 40cm, kunnollinen vaijerivinssi hyvä pitää mukana kaiken varalta kun ajokelit kohdillaan. Karsittu kokopuukin tulee keposesti perässä eikä osu kantoihin kun lunta riittävästi.

    Lumettomaan aikaan sopivilla pohjilla kunnollisella mönkijällä tietysti pärjäilee hyvin näissä harrastuksissa.

    Kyllä sitä saa hartiapankillakin 2,5m pinokorkeuden näissä olosuhteissa kun syksyllä aloittaa mönkijällä ja jatkaa talvella kelkalla.

    Jätkä

    Tollolle sen verran, että kuormai/ köysi tekniikka on suurin piirtein minun kehittämä, mutta sen jälkeen, kun saatiin hydrayliset vinssit kuormaimen nostopuomiin narut jätettiin rokuliin.

    Nosturi on siitä hyvä, että sillä voi vetopistettä muuttamalla ohjailla vetoa, mutta sillä myös kätevästi kaatuu kärry, oli vaikka minkälainen tukijalka, mutta jos ei ole painoa kärryssä, niin ”se on siinä”!

    Puuki

    Jätkäkö se on kehittänyt kuormain/köysi tekniikan ?  Ei kukaan siitä maininnut kun jo vuosia sitten kerroin siitä tällä palstalla.  On tainnut olla yleisessä käytössä jo pitkään ihan ilman pyörän keksimistä uudelleen.

    Tolopainen

    Minä ainakin kehitin oman menetelmän ihan itse, siihen kuuluu myös köyden heittäminen kuormaajalla 30m päähän. Siihen ei koulupojat pysty.

    Evi

    Kyllähän vinssi on tehty vinssaamiseen ja kuormaaja kuormaamiseen, kuormaaja ei kestä enempää kuin kuormauksen, ei vetämistä. Omasta kokemuksesta voin sanoa miten lähellä oli hengenlähtö kun patusta meni puomi poikki, siitä pystyakselista kääntösylinterin yläpuolelta katkesi. Onnea oli siinä että puomi oli sivulle käännettynä, olin juuri ottanut täyden kouran koivupöllejä ja nostamassa kyytiin kun paukahti ja puomi potkaisi parimetriä taaksepäin ja kaatui siitä traktorin päälle. Jos koura olisi ollut kärryn yläpuolella, olisi ollut patti otsassa ja paikka kiven alla. Kuormaaja on lujilla jos sillä puomi pitkällä yläasennossa vetää ja repii kaikella voimalla. Tuokin lähelle 30 vuotta vanha ja tuhansia kiintoja palvelleena kuormaimena väsyi poikki aiheuttaen todellisen vaaratilanteen.

    Tolopainen

    Taisi olla materiaalivika, puomin pitäisi katketa heikommista kohdista ensin kun pystytolpasta. Mitä olen kuullut, koura niistä yleensä tippuu maahan, kun puomi katkeaa.

    kuusessa ollaan

    Itsellä ollut viitisen vuotta radio-ohjattu puomivinssi maatilakuormaajassa. Erittäin käytännöllinen ja etenkin lumi/myrskytuhojen kanssa tarpeellinen. Ei tarvitse joka ojan taakse könytä.

    Kun puomiston nostaa pystyyn, vetosuunta on yläviistoon ja pölkyt tulee kepeästi uran varteen. Mutta järki tosiaan pitää olla päässä, 1400 kg vetovoimalla saa helposti ylikuormitettua nosturin puomistoa.

    Puuki

    Ei se kuormaaja ole sen kovemmalla rasituksella kuin muutenkaan  jos vedetään yhtä runkoa tasaisesti. Riehumista ei kestä mikään.

    Kuormausta tehdessähän se sinullakin katkesi, vai ymmärsinkö jotenkin väärin ?

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 169)