Keskustelut Metsänhoito Mönkijä vai kelkka polttopuiden ajoon?

  • Tämä aihe sisältää 172 vastausta, 36 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 5 vuotta sitten Jätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 169)
  • Mönkijä vai kelkka polttopuiden ajoon?

    Olisi tarkoitus hankkia halpa kevyt puunkuljetuskalusto metsätöihin, lähinnä polttopuita 10 kiintoa talvessa ajella tai hyvin pientä hankintaa. Mönkiät tuppaa olemaan liian kalliita, alle 4000€ ei oikein löydy minkäänlaista tarpeeksi isoa maastokelpoista ja kärry lisäksi, tienaako koskaan itseään ja onko täysin kelvoton vehe jos meinaa joskus jonkun tuulen kaataman tukkipuun kuljettaa? Kelkan rekineen sais halvimmillaan jo 2000€ ja lunta meillä on täällä se 40cm ylöspäin aina maaliskuussa. Minkälaisia kokemuksia on kelkalla puunajosta, paljonko hyvätelainen työkelkka kykenee kiskomaan kun jälki on etukäteen ajettu?

  • Remie

    Ajelkaahan te ketjuilla, minä ajelen renkailla jokainen ajaa millä kykenee, jos ei muuten pääse voitte te vinssata itsenne mäen päälle.

    kim1

    Jätkä: sinä olet nero…,normaali ihmisellä kestää 150;vuotta päästääkseen moiselle tietoisuuden tasolle…,ja toisaalta jos sinun vuositienestit on joskus ollut alle 100000€,olet vissiin idiootti…

    Remie

    Haba on myös tekniikasta perillä. Leveä rengas luo vastusta, kapea ja vastaavasti korkea vierii helpoimmin , pitkä maakosketus loiva kohtaamiskulma kaikki tekijät puoltavat kapeaa korkeaa rengasta. Metsäajo sotketaan hyvin usein peltojen pieneen pintapaineen hakuun leveillä renkailla jolloin maan tiivistyminen on minimaalista. Telaketju pelolla on huono koska puristus voima telalappujen kesken tiivistää maata puristimen tavoin.

    Mottimasa

    Metsässä ilman ketjuja pito perustuu lumen alta löytyvään oksistoon ja sammalikkoon ja siihen tarttuu sitä paremmin mitä isompi kuvio on

    kim1

    Remie,ja muut,joka iikalla satoja hehtaareja metsää…..,silti mönkijöillä pelleillään,eihän niillä oikeasti ajele kuin teidän lapsen lapset yläluokilla koulussa.

    Remie

    Kysymys oli pystykuivista polttopuista.

    jees h-valta

    Mottimasa ollut kirjoituksissaan hyvin perillä metsässä traktoroinnin järkevyydestä. Kyllä tuo yks on nin pihalla ku kohta taas talven lumiukkeli mutta pitää kait kantaa ottaa kun jopa pystykuivia mönkkäröittee. Minulla talon koko lämmitys tapahtuu puulla ja kahdensadan neliön verran lämmintä huonetilaa kolmessa kerroksessa. Jokunen kerta vuoden mittaan metsässä traktoroidaan ja ne ovat menneet Valtran perusvarustuksella varsin mukavasti. On sitä jopa joku enskakin tullut telottua mutta nyt ei enää aika eikä poika riitä noin kestoisiin puuhiin. Mutta turvepohjilla ainakin vyörenkaiden kantavuus oli tänä syksynä jopa eduksi. Ajokoneen syvät urat vain tuottaa hankaluuksia kun pitää pysyä niistä pois mutta uralla kuitenkin. Hiukan tarkkaa kuin paskan ajo.

    Jätkä

    Työpaikalle tuli Nelivetotraktori ”kaikilla varusteilla”.  Varusteet eivät riittäneet, kun alettiin oikein ajamaan. Lunta oli n. 70 cm ja pelkällä traktorilla ajo oli tuskaa, saati sitten peräkärryn kanssa, kun sekin kynti traktorin pupeltamassa lumessa ja molempiem haha laahasi lumessa. Pantiin Ovakon neliselkätketjut takapyöriin – tilanne parani hieman. Pantiin saman malliset etupyöriin – Eturenkaat lakkasivat auraamasta lunta tielltään, kaikki lumi jäi pyörän alle – Traktori nousi lumen varassa ainakin 20 -25 cm.

    Sen jälkiä pitkin tuleva telikärry kulki traktorin jäljillä sen renkaiden uppoamatta lumeen käytännössä lainkaan. Traktori kulki avohakkuualueella kuin moottorikelkka!

    Juontokouralla ei onnistunut syksyllä hakattujen kuitukasojen ajo – Koura ei laskenut tarpeeksi alas! Hankittiin hydraylinen työntövarsi, kyllä kasat lähtivät mukaan helposti. Etupyörät killuivat ilmassa!  Etupainoja 250 kiloa, alkoi pysymään alhaalla.

    Ketjujen kanssa ajellessa on sileät renkaat oikein hyvät. Ei pääse poikkiketju tamppien väliin. Vanhat teollisuusrenkaat ovat oikein hyvät, kestävät tapikoissakin ajamista. Mitä leveämmät ja isommat, sen parempi.

    Menninkäinen

    Tähän voisi lisätä että jos kärrissä ei ole vetoa, pitää kuorman paino saada tr  vetäville renkaille jotta meno maistuu.

    Puuki

    Eikö tuo riippune olosuhteista minkälainen rengas on paras.  Ei kapea rengas ole paras metsäajossa . Pintapaine on isompi kuin leveän renkaan paine eikä se ole hyvä sulan maan aikaan. Jos on kevyt traktori ja sopivasti lunta , voi olla toimivakin, kun renkaat painuu syvemmälle.  Silestoneilla ei pääse mihinkään talvella, jos ei ole ketjuja. Kuviottomat renkaat sopii paremmin formula-autoihin kuiville keleille.

Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 169)